Thursday

Rabu - 29052013

Lambat sikit aku ke kebun pagi nih sebab lepas Subuh aku sambung tidur sekejap. I have to stop this bad habit of tidur lepas Subuh, dalam ugama pun tak bagus kalau tidur lepas Subuh, menutup pintu rezeki. Tapi, semalam hujan lebat, dan angin kencang, so aku tak lena sangat, itu yang aku cuba nak cover balik tuh. 

Ingatkan dapatlah buat kerja berungguh-sungguh sikit pagi nih tapi sebab tanah lembik, nak menyangkul jadi susah, terpaksalah aku menambun pangkal kacang tuh guna kiut. Mudah letih kerja macam tuh, lambat pun satu hal, so aku tambun mana yang kritikal jer lah, yang hampir tercabut, yang sulurnya tak masuk dalam tanah. 

Long pun kerja sekejap jer, biasanya kalau kerja sama Long nih aku jadi bersemangat. Tapi since dia pun berihat, aku pun berihatlah jugak, aku pergi mengeteh. 



Lepas Long sekeluarga balik ke Jerantut tengahari nih, melepak jer lah aku, back to square one. Entah, aku macam ada sikit-sikit down gitu, rasa macam tak best jer, rasa macam ada benda yang tak kena jer. Puas aku fikir, apa yang buatkan aku rasa macam tuh. Nak kata ada masalah besar, tak ada pulak. Lawak sangatlah kalau orang macam aku yang tak ada apa-apa nih, ada masalah besar, kan?

Melarat-larat aku berfikir, sampaikan masa ke kebun lepas Asar tu pun aku tak ada pun tergesa-gesa nak siapkan kerja, aku layan jer perasaan aku, dan tangan aku laju jer mencabut rumput, pokok-pokok renek kat celah-celah pokok kacang tuh. 

Yang best dengan aku ni itulah, aku akan kaji, aku akan cuba cari punca mood swing aku. Kalau aku resah, down, aku akan cuba atasi, bila aku dah estabishedkan punca-punca yang buat jiwa aku kacau tuh. Kalau aku happy, biasanya aku akan tahu apa puncanya. 





Apa yang aku dapat rumuskan, aku rasa macam tak best tuh pasal aku tak ada duit. Oklah, sesehari dua nih aku akan ke Raub, koreklah kat mana-mana bank, ada lagi sesikit serdak duit kot? Mulanya aku cadang nak  bertahan aje, biarlah langsung tak ada duit kat pocket, dalam wallet, tapi since benda tuh macam mengedownkan aku, menyedarkan aku, so aku kena atasilah masalah kecik tuh. 

At the back of my mind aku selalu fikir yang nanti, InsyaAllah, masa aku entah di mana-mana di muka bumi nih, aku akan ingat yang aku pernah duduk di kampung dengan tak ada duit, and nobody knew pasal tuh, and I survived. Masa tuh aku akan ingat yang how great Tuhan is and macamana berbezanya kehidupan aku dulu dan sekarang. 

Hopefully sekarang sekarang nih tak sama dengan sekarang akan datang. 


Tersengih aku, sebab dengan sikit pujian dari Ustaz Simon Cowell tuh, aku jadi macam happy, semua benda-benda kecik yang buatkan aku macam down jer the whole day harinih, semuanya lesap begitu aje. Besar kuasa Tuhan, kan? Aku tahu aku nih suka merapu, kuat mencarut (orang New York lah katakan ekekeken) tapi aku suka bila semua benda sekeliling aku buatkan aku bersyukur pada Tuhan. 

Dang, sapa sangka yang Ustaz Simon Cowell knows the fastest way to my heart, kan?