Thursday

Rabu - 15052013

Since pagi nih aku akan sibuk, dan kebetulan pulak semalam Chu ada hantar rojak, aku breakfast kat rumah jer lah. Balik dari masjid semalam, Chu ada talipun ajak kitaorang ke Dong, makan "rojak sedap". Aku respect kat orang yang sanggup pergi jauh-jauh sebab nak cari makanan. Cuma aku tak faham, apa yang sedapnya rojak tuh, biasa-biasa aje rasanya bagi aku. 

Aku menyiram, sesambil mencabut a few more pokok kacang yang mati kering. Semakin subur dan merimbun dah kacang-kacang aku, makin aku jadi bersemangat. 

"Kalau S datang karang, mak suruh dia talipun saya, sebab dia kata kalau tak harinih, esok nak pergi ambik baja tuh", aku kata kat masa aku nak blah pergi Pusat Serenti tuh.

Banyak pulak kereta, ramai pulak orang kat kawasan kebun tuh, so aku melepak jer lah kat luar. Aku tengok jer keadaannya, kadang teringat masa dalam tahanan, kadang teringat masa aku kerja kat ladang masa di Philadelphia, Boston, El Segundo.




"Ha, ini lah Pengarah kita, kalau nak apa-apa, mintak jer kat Tuan", kata Sarjan tuh perkenalkan aku kat En Rosland, yang rupanya Officer yang aku kenal, one of the jemaahs kat masjid.

"Dia nih saya kenal sangatlah', kata En Rosland.

"Kalau awak nak guna budak-budak ni nak mencabut kacang kat tempat awak, jumpa dengan Tuan kita ni lah", kata Sarjan tuh lagi. 

Sebenarnya kitaorang boleh employ orang-orang yang kat tahanan tuh untuk buat kerja-kerja luar, for a week, sebulan atau much longer. Cuma aku tak berapa pasti berapa gaji yang kena bayar. Kalau kat BFDF dulu, kitaorang dapat gaji sedollar sehari jer.

Pak Mat Siam sama 2 orang trainees tuh pun ada, tengah tunjuk cara pasang pam, paip. Yang lain tuh, para detainees, diaorang susun polybags, pasang salur etc. 8 orang semuanya, kebanyakannya yang dah ada uban walaupun semuanya botak. Ada sorang Cina dan sorang Keling.

"Paip ni, baja tu, semuanya dari Holland", kata Pak Mat Siam.

"Yer ker?", aku macam susah nak percaya. So aku tengok betul-betul paip tuh, biasa jer, kat Malaysia sure banyak paip macam tuh. Tapi tak tahu lah kalau paip tuh special sikit. 

"Betul, ini datang dari Holland", kata Pak Mat Siam lagi.

"Balakong, Holland ker?", aku kata gitu, melawak. Sebab aku terperasan ada chop nama kompeni Malaysia kat hujung paip tuh. 

"Holland, Belanda. Kat Eropah", En Roland kata.

Aku senyum jer lah tapi dalam hati aku ada terfikir yang aku nih nampak macam bodoh sangat ker sampaikan tak tahu Holland tu kat mana? Aku terfikir jugak yang tentu En Rosland nih fikir yang aku nih just a kampung guy yang dulunya tak lulus SPM. Kalau dia tahu aku pernah ke Holland a few times, kalau dia dengar cerita macamana aku spent a few hours kat tahanan di airport kat Amsterdam masa di deport dari New York dulu, sure dia akan kagum kat aku. Aku terfikir jugak yang one fine day aku akan bersembang dengan dia, dan aku akan ceritakan kat dia pasal aku sedikit sebanyak, dan masa tuh dia akan tahu yang I am not just a regular village idiot.

Macam 2 malam lepas masa aku makan sama Ariff, aku ada terbersembang dengan this one Consultant projek kampus uITM Raub. Tak payah aku ceritalah apa dia.

Bila ramai orang besar-besar blah, aku pun jalan-jalan tengok detainees tuh kerja, aku cuba-cuba jugak pasang paip macam yang diaorang buat tuh. Pelik gila aku, apa pasal aku orang luar nih, bebas jer, boleh buat apa yang aku nak buat, as if I am one of the staff kat Pusat Serenti tuh? Ataupun as if I am one of the detainees.







Seronok jugak bersembang dengan tahanan-tahanan tuh, kitaorang aje yang berjemur buat kerja, orang lain (pegawai-pegawai) semuanya melepak kat pejabat.

Aku ceritalah jugak kat diaorang yang aku pernah ada pengalaman duduk dalam tahanan, 6 bulan. tapi kat New York. Seronok agaknya diaorang dengar bila aku cerita macamana aku kena gari kaki, tangan dan perut, dan jalan terkedek-kedek. Jugak macamana kitaorang kena mencangkung sambil bogel lepas tuh Officer akan hulur kaki dia yang ada cermin, takut kalau kitaorang ada smuggle atau sorok apa-apa kat lubang jubur. Jugak macamana kitaorang smuggled out nota-nota, messages, stamps etc ke Unit-unit lain. Kalaulah diaorang ada internet acces, nak jer aku kasi alamat blog Kisah Seorang Banduan aku tuh.





Dah dekat tengahari, masing-masing (Officers) semuanya keluar, tinggalah kitaorang aje. Pelik aku, bebasnya kat Tahanan nih. And so aku pun pergi lah keluar minum. Panas kan kat dalam tuh? Adess, aku dah lah tak ada duit, Mahal pulak aku minum tuh. Macamana pun, aku tak ada pun ada rasa bersalah, sebab pergi minum, tempat mahal pulak tuh. So, aku rasa yang aku pergi minum tuh memanglah bukan satu kesalahan, bukanlah benda yang tak sepatutnya aku buat. Sebab guilty meter aku tak bergerak pun. 

Tapi, aku kan ker nak selalu datang ke Pusat Serenti tuh, tak kan tiap kali datang aku nak keluar pergi minum? Mamposlah kalau macam nih.

Dalam pukul 12 tuh aku balik, rasa happy semacam sebab aku dapat pengalaman baru, or rather menghidupkan pengalaman lama. 

Balik jer dari Asar terus aku menyiram, kali ini aku mulakan dekat kawasan play area mak, tempat mak tanam cili, dan a few baris kacang tuh. Aku buat gitu biar mak tahu yang aku ada menyiram di situ sebab masa mak balik dari surau, mak akan nampak yang aku ada menyiram. 

Tak kalu, mak akan tanya, "Kacang di sana terh (tu) awak siram ker?". Soalan macam tuh bagi aku memang menusuk kalbu, it shows yang penanya tak percaya. Then again, my mak is not the only mom dalam dunia nih yang tak susah percaya kat anak-anak sendiri, most orang tua memang macam tuh, so sabar jer lah semampu mana. 

Elok jer aku berhenti meyiram, hujan pun turun. Yang maha lebat, dengan petir dan kilat sabung menyabung, sampaikan panik jugak aku walaupun kat dalam rumah. Banyak pelepah kelapa yang berterbangan, aku asyik dok intai jer kereta yang aku park, takut jer kalau-kalau dihempap pokok rambutan. Aku dah mula rasa guilty, kalaulah ranap/rosak kereta tuh kena hempap dek dahan rambutan, memang itu balasan Tuhan sungguhlah. Sebab dah berkali-kali mak suruh aku park kat garaj baru tapi aku tetap park bawah pokok tu jugak, sebab aku masih lagi protes secara senyap pasal kes pembinaan garaj tuh. 

Jahat aku nih, walaupun aku bersyukur yang aku tak payah kena menyiram 2 hari (sebab hujan lebat gila) tapi hati aku macam berdoa biarlah Ustaz Simon Cowell tak datang malam nih. Saspen jer aku bila dah dekat nak Maghrib, hujan makin slow, ada harapan Ustaz tuh boleh datang mengajar mengaji. Bukanlah aku tak suka sangat tapi apa salahnya once in a while Ustaz tuh tak datang, Ustaz-ustaz lain selalu yang ada prgram lain tapi Ustaz Simon Cowell nih memang tak pernah miss. Tapi.....malam hari Rabu jer lah yang dia ada nya, malam lain jarang. Subuh langsunglah tak nampak muka. Oooppsss

Masa nak jemput Makcik Esah kat rumah dia tadi, aku ada sikit sentapz dengan mak, dan aku tahu, mak pun ada tak puas hati dengan jawapan aku, so both of us memendam rasa jer lah. Like mother like son lah sangat kan? Bukan apa, aku tak percaya ayat, "Anak-anak dia marah awak datang jemput sampai tepi pintu". 

Chu suruh aku pergi ambik roti canai yang dia order untuk jamuan malam nih, so lepas Maghrib tuh (hujan masih turun dan Ustaz tak datang, jemaah yang ada pun tak sampai sepuluh orang) aku ajak Ariff sama this one guy, ajak mengeteh. Kitaorang makan roti canai yang Chu order tuh sebab kitaorang tahu yang tentu banyak makanan berlebih nanti tuh, so daripada membazir order roti canai yang lain, baik makan roti canai yang dah sedia tuh. Mak pun ada bawak banyak kuih pau tadi tuh (kuih kukus rinti nyor) , dan orang lain sure ada jugak yang bawak makanan. 

Aku ajak that guy tuh pasal aku nak pancing dia biar dia suka datang masjid. Dia nih baru jugak berjinak dalam aktiviti berjemaah kat masjid (malam aje lah), so itu yang aku ajak dia mengeteh tuh, biar dia rasa dia ada kawan, biar dia rasa yang seronok datang berjemaah kat masjid. 

Chu suruh aku hantar dia sekejap balik ke rumah, nak betulkan fuse letrik rumah dia, so aku yang memang tak boleh diharap langsung bab-bab DIY nih terpaksalah ikut. Aku rasa aku macam hero jer bila dua tiga kali aku ketuk-ketuk, aku hogah-hogah (goyang) apa-apa yang patut, tiba-tiba lampu menyala. Tak terperi-peri keterreran aku nih kan? Terserlah dan memancar di mana-mana.

"Chu, apasal mak macam tu?", aku tanya Chu. Mulalah nak mengadu, aku nih. Bukan mengadu apa pun sangat cuma aku nak tahu dari Chu, macamana mak nih sebenarnya, sebab Chu kan ker adik mak?

"Mat nyer?", kata Chu sambil gelak-gelak.

Terus aku tahu yang there's something yang not quite right bila Chu gelak-gelak gitu. Betul pun tekaan aku sebab lepas tuh Chu terus jer kata, "Mak awak tu memang gitu, susah sikit. Dia tu keras kepala, dia tak nak dengar cakap orang, dia ingat dia jer yang betulnya", kata Chu. 

"Tapi Chu, orang tua memang semuanya gitu kan?", aku cuba nak menyedapkan hati.

"Alah, awak sabar jer lah", kata Chu lagi. 

"Saya rasa tahun depan saya tak nak duduk kampung dah", aku kata gitu masa kitaorang masih dalam kereta, sampai aje kat masjid.

"Lah, mat nyer? Sapa nak jaga mak awak?", tanya Chu.

"Alah, biar lah adik beradik saya yang lain pulak jaga mak. Tak pun biar mak duduk dengan sapa-sapa jer lah kat KL", aku kata gitu.

"Awak nih apa pendapatannya?", terkejut jugak aku bila Chu tanya macam tuh.

"Mana saya ada pendapatan. Tak ada!", serious jer aku jawab.

"Lah, tak kan adik beradik awak tak ada hulur duit sesikit.? Deme nyer kan ker kaya, Ngah awak tu kan ker pakai kerete mende, Posay? Foser?", kata Chu.

"Porsche", aku membetulkan cakap Chu.

"Ada lah yang hulur saya sesikit, tapi tak tetap, ada masa ada, ada masa tak ada. Tapi, seseratus dua tu mana lah cukup Chu", aku kata gitu.

"Eh, awak ni bila nak nikahnya? Awak tak boleh sorang-sorang gini, awak kena nikah jugerk", kata Chu.

"Benda-benda gitu saya nak fikir tahun depan, sekarang ni saya tak nak fikir sebab saya memang tak ada duit", aku kata lagi.

"Chu ada anak angkat, sebaya Lina (sepupu aku), dulu cikgu swasta. Baik budaknya, padan sangat dengan awak", kata Chu lagi.

"Ker awak dah ada calun? Chu suka sangat kalau awak nak ke dia tu", kata Chu lagi. 

"Eh, moh lah, dah nak masuk waktu", aku kata gitu. Tak boleh dilayan sangat kalau cerita bab kawin nih, kang tersalah cakap kang, kang kalau Chu tercakap kat mak kang, silap-silap ada rombongan pergi merisik pulak.