Wednesday

Selasa - 30042013

Awal jugak aku ke kebun pagi nih, membaja kat Zone 1. Aku siapkan 3 baris sebelum pergi mengeteh untuk kedua kalinya pagi nih. Iyalah, aku masih belum sihat, kena banyak minum teh o limau panas. 

"Kawaih (aku) tak pernah beli baja, mintak jer di Pejabat Pertanian terh (tu)", kata S, dia nih macam aku jugak, kerjanya tak seberapa tapi mengeteh yang lebih. Keadaan kerja sekarang membolehkan aku mengeteh 2 kali setiap pagi, nanti bila dah membesar kacang aku, dan hujan pulak tak turun, aku tentu akan sibuk, tak ada masa nak melepak sangat. Sekarang nih kerja macam tak ada pressure, lepas siapkan Zone 1 nanti, aku akan membaja kat Zone 3b pulak, dan Zone 2 aku cuma perlu menyiram aje.

"Habis, tak pernah beli baja ker? Memang boleh mintak kat Jabatan Pertanian ker?", aku tanya S lagi, saja nak korek rahsia sebab kan ker dia selalu mintak duit kat mak untuk beli baja? Beli baja mahal pulak tuh. So, secara tak sengaja, pecahlah tembelang dia, yang selama ini dia menipu, mintak duit kat mak untuk beli baja tapi baja yang diguna tuh semua baja subsidi yang diambik kat Jabatan Pertanian. 

Aku sampai rumah aje, tengok-tengok dah banyak kereta, harinih kan ker Jabatan Pertanian nak buat demo macamana nak hapuskan pokok pisang yang terkena penyakit MOKO? Aku tak expect ramai yang datang tapi dalam 20 bijik kereta yang tiba. Kebanyakannya Pegawai Pertanian yang dari Daerah Kuantan, Raub dan Bentong. Adalah jugak a few pekebuns dari Daerah Raub nih. 

Since aku tuan rumah, so aku kena lah sentiasa di sebelah Pegawai tuh, aku sure sangat yang tentu ada gambar aku dalam mana-mana bulletin Pejabat Pertanian nanti tuh, silap-silap mauk paper, at least paper Sinar Harian.

Latihan tuh latihan lanjutan, hands-on punya latihan, untuk Pegawai yang dah pergi latihan teori ituhari. Tapi berguna sangat untuk kitaorang yang tak tahu menahu pasal bakteria yang menyerang pokok pisang seluruh Pahang nih. Aku bersyukur sangat S ada sebab dia yang handle bahagian pisang so dia yang tahu nak jawab. Aku? Orang tanya racun jenis apa yang aku guna, puas aku korner ke lain kasi jawapan. Diaorang tanya pisang apa yang ditanam, aku cuma dapat jawap pisang sematu, nasib baiklah diaorang tak tanya aku, itu pisang apa, ini pisang apa. Dalam 2 jam sessi demonstrasi tuh, memang ikut buku habis, ikut teori bulat-bulat. Mak sediakan air untuk diaorang, berpiknik akhirnya sebab diaorang ada bawak bekal nasi ayam. 

Aku lupa langsung yang petang nih ada mengaji, sepatutnya semalam tapi diganti dengan hari ini. Itu yang aku tak praktis baca pun, so tak heranlah tergagap-gagap aku membaca, tak lancar. 

Syukur, petang nih hujan lagi, sebelum Asar. Melepak jer lah aku, melayan badan yang tak berapa sihat. Aku cadang nak beritahu mak yang aku tak dapat nak ke masjid malam nih tapi aku kuatkan jugak semangat. Malam nih ada Kuliah ugama Ustaz rugged, aku suka kuliah dia, santai dan aku suka cara penyampaian dia. Cuma yang aku selalu peratikan, yang aku selalu fikir, dia nih, aku rasalah kan, kaki internet kot. Agaknya lebih teruk dari aku. Sebab almost setiap masa dan ketika, dia sampai aje masjid, lepas sembahyang sunat, dia check tab dia, kejap-kejao scroll tab. Dia selalu jugak mention pasal Twitter, FB, blog, so aku boleh agak yang he's very internet savy.