Wednesday

Selasa - 14052013

"Saya nak ke Pejabat Pertanian karang dalam pepukul 10, diaorang suruh datang ambik baja', aku beritahu mak masa balik dari Subuh.

So aku tak sambung tidur, cuma baring-baring aje, then S datang, nak mengingatkan aku yang kitaorang kena ke Pejabat Pertanian tuh harinih. Lepas breakfast terus aku ke kebun, menyiram kat Zone 1 sebab semalam tak sempat. 

Mat Nor ada datang sama wife dia, nak ambik duit belen upah buat garaj.

"Garaj dah lawa-lawa tuh, mat nyer letak kereta bawah pokok?", Mat Nor tegur aku.

Kalaulah aku nih Azwan Haji Ali, tentu aku dah jawab, "Lawa kau kata? Mahal nak mampos, tak kuasa aku nak park kat garaj "mahal' kau tuh". 

Ha, tak semena-mena nama Azwan Haji Ali naik ekekekek

"Agak-agak berapa harga garaj tu?', saja jer lah aku tanya S, masa kitaorang nak bertolak. 

"Dalam seseribu, paling-paling pun seribu dua', kata S.

Semalam aku ada sembang dengan Majid, dia buat kerja kampung jugak, dia kata kalau setakat 6 batang tiang konkrit, zink dan 6 batang kayu, paling mahal pun seribu harganya, itupun dah untung banyak.

"Patut dia pakai lawa, bawak bini sekali, nak ke Raub lah tu shopping, sebab untung besar', kata S bila aku beritahu harga sebenar garaj tu. 

Kitaorang ke setor Pejabat Pertanian di Gali Tengah, bukan kat pejabat yang di Pintu Padang tuh. S kata yang esok atau lusa dia akan cari lori untuk ambik baja-baja tuh semua, harinih cuma datang nak tengok sebanyak mana baja yang diaorang nak kasi. 

"Yang mana satu nama awak?", officer tu tanya S, sambil check nama-nama yang dalam senarai. 

Tak ada nama dia, so S ambik kertas tuh, dia tengok satu persatu.

"Ha, yang nih", kata S, ambil tunjuk nama (arwah) pak. Terkejut aku sebab aku tak tahu pun nama (arwah) pak ada dalam senarai penerima baja. Aku dah mula rasa tak sedap hati. 

"Bang tunggu sini jer lah, saya nak ke setor tu sekejap, nak tengok-tengok', aku kata kat S, aku tak kasi dia ikut aku sama Officers 2 orang tuh. Sebab aku ada benda nak tanya Officers tuh.

'Memang dari dulu ker nama (arwah) ayah saya ada dalam senarai tu? Selalu ker S datang ambik baja bantuan?", aku tanya Officers tuh.

"Lama jugak dah, dah bertahun dah, memang S yang datang ambik baja, dia bawak lori', kata guy Officer tuh.

"Yer ker? Masalahnya, ayah saya dah meninggal, tapi, setahu saya dia tak pernah dapat bantuan dari sini. S tu pulak, selalu mintak duit dari mak saya sebab dia kata nak beli baja, racun. Rupanya dia ambik dari sini', aku kata gitu.

"Laaaaaa......', itu jer lah yang terkeluar dari mulut kedua-dua Officers tuh.

So sekarang memang confirmed lah yang selama ini S dapat bantaun baja (atas nama arwah pak0, dan baja tuh mungkin dia jual. Kemudian, dia mintak duit dari mak, alasannya nak beli baja sama racun. Sepatutnya, kalau mengikut kata Pak Andak, Chu, S tak ada hak nak mintak duit, dia sepatutnya guna duit sendiri untuk beli apa-apa, sebab hasil pisang tuh dibagi dua. 

Aku tak ada lah marah tapi, bloody hell, hidup-hidup dia tipu mak, mati-mati kitaorang percaya.

Sebelum balik kitaorang singgah tengok projek cili fertigasi kat depan setor tuh, sembang-sembang dengan 2 pekerja yang sebenarnya askar yang tengah buat praktikal. Fikir punya fikir, aku buat keputusan nak ke tempat this one Pengusaha yang tokay projek tuh. Selalu sangat orang Jabatan Pertanian suruh aku ke tempat tuh, and by the look of things, Pengusaha tuh ada bergulung-gulung "kabel" dengan orang-orang besar Jabatan Pertanian. 

Kebetulan tempat tuh tak berapa jauh, dekat kampung Durian Sebatang, Dong. Tapi, jalan ke ladang Pak Mat Siam tuh jauh ke dalam lagi, jalan sempit, dalam hutan, jalan hala ke tempat kes Mona Fendy dulu tuh. Kalau aku sorang, potong kote lah aku nak lalu jalan sempit berliku-liku tuh. 

Pak Mat Siam nih memanglah seorang usahawan yang berjaya, dia tanam tembikai untuk dieksport ke Singapore jugak, tanaman lain pun ada. Yang peliknya, dia tak ada pekerja lain (kecuali askar 2 orang tuh), pekerja Indonesia yang pernah kerja di situ semuanya lari, tak tahan asyik kena pau dengan polis.

Bila aku beritahu tujuan kedatangan aku, nak tengok-tengok macamana cara dia buat cili fertigasi tuh, Pak Mat Siam kata yang in like an hour dia nak ke Pusat Serenti (Pusat Pemulihan Dadah) di Sungai Ruan (yang cuma sepelaung dari rumah mak) sebab nak tunjukkan cara buat fertigasi tuh kat inmates di situ. Dia kata kalau aku nak join, tak ada masalah. 

Terus aku kata aku nak join, the thought yang aku akan berada dalam pusat tahanan yang di sekelilingi barb wire, itu punca utamanya. Deja vu all over again lah kan, ini jer peluang untuk aku masuk pusat tahanan, walaupun aku tahu yang kat Pusat Serenti tuh tak ada apa lah yang boleh dicomparekan dengan tempat aku kena tahan dulu, Buffalo Federal Detention Facility, New York.

Punyalah bosan masa balik tuh, aku senyap jer. 

'Diaorang tak buang-buang lagi poster Pilihanraya nih, bersepah larah uko menyemak jer", kata S, membukak cerita.

'Eh, Datuk Ariff tu sapa sebenarnya hah?', aku tanya S, pasal ahli Parlimen Raub (DAP) yang baru. Seriously, aku tak tahu apa-apa pun pasal Datuk Ariff tapi adalah sesikit info yang aku baca kat internet pasal dia nih. Masa aku di US dulu, mana lah aku ambik port pasal ahli-ahli politik Malaysia, aku sibuk ambik port pasal sapa yang buat konsert kat Madison Square Garden jer kan? heheh.

So S ceritalah dari awal sampai akhir pasal Datuk Ariff. Makin aku respect kat Datuk tuh jadinya.

"Saya "kenal" bekas isteri Datuk tu, bukan "kenal' apa pun sangat tapi saya pernah bertukar-tukar mesej dengan dia kat internet, itupun ada kawan yang beritahu", aku kata gitu.

Puaslah pulak aku nak explain pasal blog kat S tuh, tujuan blog, konsep, dan apa yang ditulis. 

"Macam diary lah, dia tulis pasal diri dia, keluarga dia, benda-benda gitu. Lama dah dia tulis rasanya, dari tahun dua ribu lapan kalau tak salah", aku kata lagi.

"Sebelum deme nyer bercerai lah dak? Banyaklah cerita dalam kelambu nya dak?", tanya S.

Ya Rabbi, ke situ pulak perginya. 

Lepas turunkan S, aku singgah rumah kejap, nak beritahu mak. Mak baru lepas mengajar mengaji, tinggal sorang jer mak budak yang belum balik.

"Selama ini kita kena tipu jer dengan S tuh, mak', aku kata gitu. Then teruslah aku cerita kat mak.

"S tu memang gitu, deme jer yang percaya ke dia", kata mak budak tuh.

Masa menunggu Pak Mat Siam kat depan Pusat Serenti yang sibuk dengan pelawat tuh, bersembang sekejap dengan En Mazlan, orang besar kat situ. Aku kenal dia nih sebab dia selalu berjemaah di masjid, jadi Imam pun pernah, best bacaan dia. Ada sorang lagi orang besar Pusat Serenti tuh yang aku kenal, jugak jemaah masjid, cuma aku belum pernah sembang dengan dia. Aku tau tu pun bila aku tengok kereta dia kat tempat parking khas tuh. 

Bila Pak Mat Siam sampai, dia ajak aku ikut dia, rupanya bukan masuk ke dalam Pusat Serenti tuh tapi ke kawasan lain, kat belah belakang Ibu Pejabat Polis/Kuarters Sungai Ruan. Itupun kawasan larangan jugak tapi sebab aku sama Pak Mat siam, so tak ada masalah lah. Ada 3 orang inmates yang tengah kerja menyusun polybags, ada 3 Officers, tempat tuh macam kebun aku jer, banyak tanaman, cuma projek cili tu aje yang kat tengah-tengah, baru nak dimulakan. 

"Diaorang ni tak lari ker?", aku tanya Sarjan Officer tuh. Cuak jugak aku bila tengok inmates tuh bebas aje ke sana sini.

"Diaorang nih ada yang tak nak balik, duduk sini sedap, makan sedap, semuanya sedap", kata Sarjan tuh. 

Pak Mat Siam tu dilantik Pusat Serenti tu untuk tunjuk ajar cara-cara tanam secara fertigasi, macam dia dapat kontrak lah untuk pasang peralatan, jugak tunjuk ajar mana yang patut. So aku tanyalah Pak Mat Siam tuh, berapa belanjanya untuk pasang semuanya tuh. 

Sepuluh ribu Ringgit untuk seribu bags, kalau tak salah aku. Fikiran aku dah berkecamuk dah masa tuh, penuh dengan info dari pak Mat Siam nih. Selain dari masalah kos, aku fikir jugak pasal timing. Sekarang dah dekat bulan 6, aku kena fikir betul-betul pasal timing sebab tahun depan aku akan ada banyak projek. Aku kena susun projek-projek tuh ikut kesesuaian masa. Aku terfikir jugak, ada harapan aku ubah plan aku. Iyalah, mana lah tahu kot-kot ada orang yang nampak keexistan aku nih, dan aku buat keputusan nak kawin, even dengan janda sekali pun (asalkan bukan janda lucah ekekeke) Ha, kalau macam tuh aku kena ubah sikit plan aku. Ataupun, entah-entah ada orang Ecuador yang sanggup duduk Raub, kan? Itu pun ada terlintas di kepala aku nih. 

Aku ada a few options nih tapi semuanya tahun depan lah. I'm dying to know kat mana I will end up tahun depan nih, InsyaAllah, kalau panjang umur. Tu pasal, walaupun sekarang nih aku tak kerja, duit tak ada, duduk kampung, tak ada prospek, tak ada future, tak ada yang menarik nya pasal aku, tapi aku maintain keselambaan aku. And I don't give a fuck pun apa yang orang fikir pasal aku.

Aku puas hati dengan tunjuk ajar, jugak maklumat yang aku dapat dari semua diaorang tuh, tak sangka pulak yang semua nya tuh kat depan mata aku. Sarjan tuh kata kalau aku nak datang join diaorang, bila-bila masa aje, so aku kata yang aku akan datang lagi esok pagi, nak tengok macamana diaorang pasang peralatan tuh. 

"Mak, sebelum ni pernah ker (arwah) pak dapat bantaun dari Jabatan Pertanian?", aku tanya mak masa nak pergi Zohor. (Aku baru jer noticed yang aku bercakap dengan mak, selalunya masa dalam kereta, masa pergi atau balik masjid. Masa-masa lain tuh tak ada masa kot. Masa yang tak ada masa hehehe)

"Tak pernah pun tapi dah bertahun Jabatan Pertanian kata nak bagi bantuan baja, racun. Tak ada pun', kata mak.

'Dapat sebenarnya mak, tapi nya ambik di S tuh", aku kata gitu.

"Tak apa, akan datang nih, kalau dia mintak duit nak beli baja ker, racun ker, jangan bagi. Suruh dia guna baja bantuan tu jer, 24 guni yang kita dapat', aku kata gitu.

"Dia tahu ker yang awak tahu dia menipu?", mak tanya lagi.

'Entah, dia tak tahu', aku jawab macam tuh.

Masuk jer masjid, aku perasan ada muka baru, orang tua. Bawak beg 2 bijik. Lepas sembahyang sunat, teruslah aku tegur pakcik tuh, tak sampai hati aku tengok orang berumur macam tuh hidupnya berkelana. Rupanya pakcik tuh datang dari Narathiwat, Thailand. Dia datang nak pungut derma untuk pembinaan Pusat Tahfiz. Dia akan berada di kampung nih selama 3 hari, datang dari sana tuh bertiga. Menurut kata dia lah. 

Masalahnya, dia tak ada pun surat-surat sokongan yang menyatakan pasal kutipan derma tuh, cuak jugaklah aku pasal aku bayak sangat dah baca cerita-cerita pasal penyelewangan yang melibatkan Rumah Anak Yatim dan Pusat Tahfiz. So aku beritahu dan tunjuk kat dia, siapa yang dia patut jumpa (imam dan bendahari), bila masa yang sesuai (malam), things like that. Sesambil tuh aku peratikan jugak pakcik tuh, aku kalau bab-bab memerhati orang memang nombor satu. 

Tak banyak dapatnya pakcik nih gayanya, mana orang nak percaya kalau tak ada surat sokongan, kata aku dalam hati. Terlintas kat kepala aku, yang tadi sebelum ke masjid, aku buat sesuatu yang aku jarang, or mungkin tak pernah buat. Memang aku sentiasa bawak wallet kalau ke masjid tapi tadi tuh, aku selongkar meja, selongkar bag (dah 6 bulan aku balik kampung, masih ada bags aku yang aku tak keluarkan isinya), aku nak cari duit merah, just incase aku nak guna duit sebab yang ada dalam wallet aku cuma a few kepings duit RM 50. Now, dua tiga hari lepas I was on my last fifty kan, tapi itulah, Tuhan Maha Pemurah, ada jer lah rezeki dari sumber yang tak disangka-sangka. 

So aku jadi macam berbelah bagi gitu, nak percaya atau tidak kat pakcik tuh? Orang sembahyang sunat, dia tak sembahyang sunat. Mata dia liar jer tengok sana sini. Dan mata aku pun liar jer menengok pergerakan pakcik tuh. Seliar dia mengejar imam Simon Cowell, siap jer sembahyang Zohor tuh. 

Aku tak tidur pun lepas Zohor, lepas hantar mak ke surau petang nih pun aku tak tidur. Entah, aku rasa macam excited jer hari nih. Aku online jer lah sepanjang petang.


Tengah sedap menyiram (sesambil berangan melayan perasaan), ada kereta berhenti depan rumah, ada a few guys di dalamnya, yang aku tak kenal, aku tak tahu siapa. Then turun this one guy, kereta tuh pun blah. 

Sapa pulak nih, setahu aku kitaorang tak ada sedara segemuk ini, kata aku dalam hati.

"Makcik (mak) ada?", mamat tu tanya bila aku menyahut salam dia.

"Dari mana ni? Ada apa hal?", aku tanya, sambil pergi tutup paip.

"Dari Perak, ada hal sikit nak cerita dengan makcik", kata mamat tuh. Puas aku cuba baca tag nama dia tapi dia macam tahu, dia hadang-hadang dengan tangan. 

Tak kan orang nak berkempen, pilihanraya dah siap. Ker berkempen untuk Filipina punya election?, tanya hati aku.

Mamat tuh macam tak nak jer bercakap dengan aku, dia tunggu jer aku blah, baru lah dia bercakap dengan mak. Gayanya macam mak kenal mamat tuh. So aku teruslah sambung menyiram.

"Ada orang datang jumpa makcik tak baru-baru ni, bawak kotak hitam?", aku terdengar Mamat tuh tanya mak. Saja jer aku patah balik, buat pura-pura nak betulkan paip yang berlipat, aku nak dengar keyword dari mamat tu jer. Aku nih pandai orangnya, dapat keyword satu tuh, aku dah boleh agak dah benda seterusnya. 

Bila kawan mamat tuh datang semula, diaorang keluarkan satu kotak, sah lah ini salesman, dan aku macam tahu jer yang akhirnya mak akan terbeli benda yang dijual tuh. 

Lama jugak mamat tuh kasi penerangan, mulanya kat luar rumah, then terpaksa masuk dalam rumah sebab nak pasang alat tuh, nak tunjukkan cara nak guna. 

Gayanya macam water filter, sebab aku ada terdengar mamat tuh kata yang air nya baik untuk kesihatan blah blah blah, dia siap sebt nama Ustaz yang rekomen penggunaan alat tuh, dia boleh dihukum penjara kalau jual benda tipu, shit like that. 

He's a salesman alright.

Tegak-tegak telinga aku mencuri dengar, aku intai-intai dari celah-celah daun pisang, aku buat jer pura-pura menyiram tapi paip air tuh aku biarkan atas tanah, biar tak ada bunyi air yang keluar. Aku saspen jugak, banyak yang aku baca kes-kes yang mengerikan dalam paper. Itu yang aku intai betul-betul tuh. Yang kalau mak aku tahu how concern nya aku masa tu, sure mak akan respect aku, sure mak akan kata, "Ha, that's my boy".

At the same time aku prepare soalan, jawapan, nas-nas yang aku akan kata kat mak, incase mak terbeli benda yang dijual tuh.

"Kalau benda ni baik untuk kesihatan, pasal mak tak tanya dia apasal dia gemuk semacam jer?'. 'Ada orag tu kena tangkap sebab mengaku dia anak Ustaz Pusat Rawatan Islam tuh'. Itu contoh-contoh benda yang aku fikir, dan aku nak beritahu mak.

Dah nak Maghrib baru diaorang balik, aku tengok tak ada pun water filter tuh ditinggalkan, aku pun tak tanya mak, aku macam redha jer kalau mak beli. Mengikut kata mak, diaorang akan datang lagi nanti untuk bawak water filter tuh (kalau mak nak beli) sebab yang dia bawak tadi tuh hanya untuk buat demo. And so aku beritahu mak yang apa perlunya water filter baru yang canggih, kitaorang dah ada satu.

Ustaz Tab tak ada malam nih, aku kalau tak ada Ustaz nih mula lah buat plan nak melepak kat luar. Kebetulan pulak aku memang lapar, tadi makan jagung jer sebab mak ada rebus jagung dan since mak tak larat nak makan (gigi dah tak lut), so terpaksalah aku makan 3 tongkol. After all aku yang tanam jagung tuh. Tapi, dah 2 malam berturut-turut aku makan kat luar, mengalahkan orang yang ada income lagi, so aku cadang nak perkena burger jer lah, itu tak diconsider as makan berat kot? 

Tapi, the moment aku nak ke kereta, Ariff dah jeling-jeling aku sambil tanya, "nak pergi minum ker?'. Now, Ariff ni lah yang selalu jadi peneman aku kalau aku makan kat luar, tapi aku tak berapa berkenan dengan cara pengapproachan dia tuh. Kalau aku yang ajak dia, that's fine, memang aku ikhlas nak belanja dia. Tapi, kebelakangan nih, dia pulak yang lebih-lebih, macam semalam tuh, dia siap tunggu depan kereta, sebab dia nampak aku keluar dari masjid. Tak kan aku nak tipu dia bila dia tanya, "nak pergi minum ker?", kan? 

So tak jadi lah aku keluar makan. Aku ke kedai sebelah masjid yang dah tutup tuh, aku melepak dalam gelap kat kerusi di situ. Sambil memerhati orang. Best, orang dalam gelap memanglah boleh nampak orang dalam terang, tapi orang dalam terang tak nampak orang dalam gelap, kan? macam dalam kehidupan seharian jugaklah, orang senang mana nampak orang susah, orang susah jer yang boleh nampak orang senang.

Lelaki kan, sekor ke sekor, memang tak senonoh perangainya. Tak kira sapa, kecuali aku hehehe. Sebab tak ada orang tengok, keluar masjid tuh, selamba jer ada yang garu telor, ada yang bela parking kote, ada yang lepaskan kentut kuat-kuat. Diaorang tak tahu pun yang aku memerhati dalam kegelapan. Aku terpaksa buat tak nampak, duduk senyap-senyap, takut diaorang terperasan keujudan aku. Tak kalu, besarlah kemaluan diaorang, kan?  

Tapi, ginilah story of my life, tak boleh langsung tengok aku senang, ada jer benda yang mengacau. Adalah satu van nih, berhenti betul-betul depan masjid, dipark melintang, lampu high beamnya tak dipadamkan, so sebijik menyuluh aku. For a good 10 minutes lebihkurang. Sampaikan aku terpaksa berfikir, ker ini signal suruh aku masuk ke masjid dan buat benda-benda yang patut? Instead of duduk dalam gelap kat luar masjid tuh? 

And so aku pun masuk semula ke masjid. Aku suka dengan cara aku, aku mudah rasa bersalah, mudah rasa guilty, bila buat benda-benda yang tak sepatutnya aku buat. Ataupun bila ada benda lain yang lebih baik, yang patut aku buat.

Life is a lesson imperfectly learned, kan?