Friday

Khamis - 16052013

"Awak makan lah roti canai semalam tuh, mak Puasa", kata mak, balik dari Subuh tadi.

"Tak lah, saya nak makan kat luar, nak tunggu S, biasanya dia ada kat kedai Chu Bekam tuh pagi-pagi", aku jawab gitu.

On my way ke kedai, aku tengok yang pokok-pokok kacang aku semuanya macam kapal layar tengah belayar jer, semuanya herot ke satu arah jer. Dan banyak yang hampir tercabut, nampak akar. Kena tambun semula nih semuanya, kata aku dalam hati. Pelepah-pelepah kelapa, ranting-ranting kayu banyak yang menghempap tanaman aku, semuanya aku buang.

Tah apa-apalah aku nih, kat rumah ada roti canai (belen yang semalam), kat kedai pun makan roti canai. Lama jugak aku tunggu kalau-kalau ada S. 

"S ada tadi, awal pagi", kata Chu Bekam bila aku tanya dia kalau-kalau S dah datang. Since aku nih ringan mulut jugak orangnya so aku ceritalah kat Chu Bekam pasal S yang menipu tuh, manalah tahu kalau-kalau dia pun ada experience kena tipu.

"Dia tuh memang kuat mempedooh (menipu) orang, kome dah berapa kali kena pedooh (tipu) dengan dia', kata Chu Bekam.

Then pembuat roti canai pun cerita benda yang sama. Makcik Milah tokay kedai runcit lagilah banyak cerita pasal S.


Since semalam hujan lebat, tanah lecah, so tak ada lah kerja yang boleh aku buat, takat ke hulu ke hilir jer lah meninjau sana sini, ada a few pokok pisang yang tumbang, jagung sama cili pun sama. Kejap jer rupanya projek memasang tayar wheelbarrow aku tuh.

Aku pesan benda yang sama dengan mak, kalau S datang, beritahu dia yang aku di Pusat Serenti. Kalau tak ada jugak S harinih, maknanya aku kena cari lori sendiri. So sebelum ke Pusat Serenti tuh, aku singgah kat tempat peraih pisang, dia kata dia boleh tolong aku pergi ambik baja kat Jabatan Pertanian tuh, guna pickup dia. Tapi, kena lah pagi-pagi sebab by 9 dah ramai orang yang hantar pisang kat dia.

Berkunci pagar ke kawasan pertanian Pusat Serenti tuh, ker sebab aku awal sangat? Atau memang harinih diaorang tak ada sebab semalam kan ker hujan lebat? So aku ke main gate Pusat Serenti tuh, tunggu kat situ, kalau-kalau ada nampak muka-muka orang yang aku kenal. 

"Siva, ini hari tarak pergi kebun ka?", aku terperasan yang Keling semalam tuh tengah mengutip sampah. 

"Ini hari tarak lah Bang", kata Siva. "Abang ada bawak ka?", tanya Siva lagi. Bawak apa, tanya aku dalam hati. Nak suruh aku pergi minum lah tuh.

Then aku nampak Sarjan K keluar, terus aku tegur dia. Dia nak keluar minum, pukul 9-30 nanti diaorang nak buat lawatan sama taklimat kat Jabatan Pertanian, ramai yang akan turun, so dia kata kalau aku nak join, memang elok sangatlah. Memang kebetulan pun aku nak ke sana, so teruslah aku ke Jabatan Pertanian di Pintu Padang. Aku nak jumpa Puan Sh sebenarnya, nak beritahu dia yang kalau boleh nama (arwah) pak ditukar atas nama aku, dan cuma aku and only me yang berhak ambik apa-apa bantuan yang Jabatan Pertanian tuh keluarkan. Tapi sorang pun tak ada kat pejabat tuh, haruslah diaorang semua dah ke Setor, pejabat yang lagi satu di Gali Tengah tuh untuk acara lawatan Pusat Serenti tuh.

Officer tu kata yang S ada talipun dia semalam, beritahu yang dia akan datang dalam pukul 11 harinih untuk ambik baja. Elok sangatlah tuh. And so aku berceritalah dengan Puan Sh, tujuan kedatangan aku tu sebab nak join lawatan dari Pusat serenti tuh. Happy dia sebab dia kata susah dan jarang ada orang yang berminat, kalau ada pun, tak bersungguh-sungguh. 

"You'll see a lot of me here, tak pun di Pusat Serenti tuh", aku kata kat Puan Sh.

Timbalan Pengarah Pusat Serenti tuh, En Y pun ada turun, dan a few pegawai-pegawai lain, pelatih dari Pusat Serenti Benta pun ada, together with pegawai dari Jabatan Pertanian Raub (yang semuanya aku dah kenal, yang semuanya tahu nama aku, yang semuanya dah pernah datang ke rumah kitaorang either sebab melawat tanaman pisang atau kacang tanah)) so memang happening lah. Aku berbaris, berkumpul sama geng tahanan tuh, aku buat selamba jer sebab diaorang ramai yang kenal aku. Kan ker aku belanja diaorang minum, semalam tuh? 

Bagus jugak sessi tunjuk-ajar, taklimat dan lawatan tuh, Pak Mat Siam yang conduct. Memanglah Pak Mat Siam tuh orang kesayangan Jabatan Pertanian, berbakul-bakul puji yang Puan Sh kasi. Dalam hati aku kata, aku boleh jadi macam Pak Mat Siam nih satu masa nanti. Kalau aku nak, kalau aku serious. Tapi itulah, at the back of my mind, aku ada perancangan lain, dan katalah akhirnya aku decide untuk bertani, berladang, jadi Pengusaha, aku sure yang nama aku akan sentiasa bermain di bibir Officers kat Jabatan Pertanian tuh. Watch out Pak Mat Siam, your 15 minutes of fame is almost up ekekekek.

"Ramuan untuk bancuhan baja ni macamana?, aku tanya gitu bila tiba bab membancuh baja.

"Itu rahsia, ini resipi turun temurun dari Siam", kata Pak Mat Siam. 

"Dengar cerita you ada buat projek kacang tanah", kata EnY, sambil tepuk bahu aku, masa orang dah nak bersurai.

"Tak ada pun sangat, adalah sikit-sikit, tanam celah-celah pokok pisang", aku jawab gitu.

"Jom pergi tempat teduh sikit, boleh sembang-sembang", kata EnY.

So kitaorang bersembanglah. Sembang punya sembang, agaknya ada lah terserlah, terpancut, termenyusur kata-kata yang membuatkan EnY sedar yang aku nih bukan lah lekeh sangat orangnya. By then dia dah tahu yang aku pernah masuk tahanan kat New York (that alone dah buatkan yang aku nih tak ada tolak bandingnya kan? ekekekke) , by then dia dah tahu yang aku pernah buat kerja-kerja kuli, by then dia dah tahu yang berbelas tahun aku duduk di luar negara, by then dia dah tahu yang aku look at life very differently. banyaklah by then by then nya.

"Kalau kita panggil you untuk bagi ceramah motivasi untuk pelatih-pelatih ni, you nak tak?", tanya EnY.

Aku tak terkejut pun sebab aku tahu, hanya jauhari yang mengenal maknikam, whatever the fuck that perumpamaan means. 

"Betul nih, kita selalu panggil penceramaha luar untuk bagi ucapan motivasi, tapi sebenarnya kita ada local punya orang, itu lagi bagus", kata EnY.

Aku macam dengar tak dengar jer dah cakap EnY lepas tuh sebab fikiran aku dah melayang jauh. Move over Dr Fadzilah Kamsah, orang tak dengar dah syarahan ko sebab ko tuh cakap jer pandai nya. Eh, nanti kat intro ucapan aku, aku nak buat style Martin Luther King, nak guna that famous sentence, "I Have A Dream..."

Aku nih, nak kata tak pandai simpan rahsia pun boleh jugak, nak kata yang aku nih banyak mulut pun boleh jugak TAPI bagi aku, aku nak settlekan permasalahan yang bermain di kepala otak aku. Aku tanya EnY, aku kata aku cakap terus terang, apa yang seharusnya aku buat sebab tahanan-tahanan tuh mintak rokok, suruh aku belikan diaorang tembakau. Is it ok kalau aku layankan aje, atau itu memang satu kesalahan?

"You ada bagi ker?", EnY tanya aku.

"Tak ada tapi diaorang asyik mintak jer, so ssya nak buat macamana, saya tahu saya akan selalu ada kat sana', aku kata gitu. 

Ish, gila ko nak kasi rokok, tembakau kat detainees tuh. Takut aku. Takat belanja minum boleh lah kan? Ekekekekek

"Abe maghi ko esok? Bui ko sayo soghe doh la, puok-puok tu susoh", kata one of the detainees yang semalam tuh.

So aku beritahu dia yang aku baru jer lepas sembang dengan Timbalan Pengarah, dia tak kasi aku hulur apa-apa kat detainees, tak nanti aku kena tangkap. A slight exaggeration there kan?

"Itu biasolah Abe, meme dia ghoyat hok itu sokmo", kata mamat tu lagi.

"Eh Sarjan, macamana ni?.....", aku tanya SarjanK.

"Apasal?", SarjanK tarik tangan aku ajak bersembang kat belakang greenhouse. 

So aku ceritalah pasal budak-budak tuh mintak rokok, suruh aku pergi beli tembakau etc.

"Kau ada bagi ker?", SarjanK tanya aku sambil senyum-senyum.

"Takkkkk!!!!', keras jer aku jawab. Hmmm, dah dua kali aku terpaksa kata "tak". By the way, aku tak suka cara SarjanK senyum tuh.

Sampai pukul 12 lebih tak ada pun bayang S, apatah lagi lori so aku beritahu Officer tuh yang aku akan cuba dapatkan alternatif lain untuk mengangkut 24 guni baja seberat 50 kg each tuh, esok atau lusa.

Letih aku sesehari dua nih, terkejar ke sana sini, dan aku kena pastikan yang aku ada di rumah sebelum waktu nak ke masjid for Zohor dan Asar. Waktu lain tuh tak ada masalah sebab memang aku ada di rumah. 

EnY sama EnRos-land ada berjemaah Zohor tadi, kebetulan diaorang nak makan kat kedai sebelah masjid, dan aku pun nak tapau nasi/lauk. 




Masa sembahyang Asar tadi, Mat Nor berdiri di sebelah aku, kat masjid nih biasanya jemaah akan bersalam dengan jemaah di kiri kanan dia. Tapi bila Mat Nor nak bersalam dengan aku tadi, dia senyum lebar. Sampai terpanik aku. Entah, aku macam rasa dia nak kata, "Awak tulis pasal kawaih dalam blog awak yer?".

Aku nih mudah jugak jadi paranoid. Mudah jugak dikejar bayang-bayang sendiri.

Aku terfikir yang selama aku berblog (sejak 2004), aku tak sensor pun nama-nama orang, aku guna nama sebenar, dan isi blog aku semuanya berkisar pasal aku dan orang sekeliling aku. Nasib lah sapa yang buat palat, kan? Akan selalu lah naik nama dia, beserta taik-taik palatnya sekali. Now, aku memang ada tulis pasal MatNor nih, dan aku ada terfikir, buatnya dia ada baca, atau sedara mara dia lambat laun akan terjumpa blog aku, then lambat laun dia akan ada baca pasal dia, apa aku nak buat? 

Sapa-sapa yang baca Dendam Perantau tentu ingat pasal Syed, this half American half-Malay guy yang menumpang sama aku masa di New York dulu. He was such a pain in the ass kan? Tapi aku tolong jer dia, aku support dia (sebab aku nih baik orangnya ekekeke) and at the same time aku tulis kat blog, macamana dia menyusahkan aku etc. Sampaikan readers blog aku yang lebih-lebih jadi marah kat Syed tuh. And nak dijadikan cerita satu hari Syed kata kat aku yang dia ada baca blog aku. Dan yang buat aku tersentaknya sebab dalam semua entries yang mengutuk dia tuh, dia kata yang dia sedih sebab selama ini tak ada pun orang kisah pasal dia, tak ada pun orang puji dia. Aku sorang jer yang tulis pasal dia, aku sorang jer yang puji dia. Aku pun pelik, sebab almost all pasal Syed tuh semuanya mengutuk dia, ada sesikit jer yang aku puji (aku kata dia ada 2 Degrees, aku kata yang kalau dia duduk Malaysia jer, ada harapan dia boleh jadi famous sebab dia ada rupa. Itu aje, seingat aku lah). Dia puji aku sebab aku puji dia. Dan semakin dia menyusahkan aku ekekekke

So, berbalik pada blog, and since aku pun dah macam ramai kenal orang luar, orang besar-besar, orang yang penting, aku rasa aku tak bolehlah nak guna nama sebenar diaorang kat blog nih lagi. Buatnya diaorang google nama diaorang tuh kan? Lagipun, Sungai Ruan nih kecik jer, everybody knows everybody. Internet world lagi lah keciknya.

So untuk itu, from now on, Mat-Nor jadi MatN, Puan Sh tetap Puan Sh, SarjanK tetap SarjanK, En Ros-land jadi Encik Ross, EnMaz-lan (Pusat Serenti) jadi En Marz, ataupun En Bruno-Marz. Yang lain-lain tuh macam biasa, tak tukar. Aku tak heran pun kalau S tau, pasal kemungkinan dia akan tahu tuh macam tak ujud lah kan? 

Oh shit, what if satu hari nanti Ustaz S tanya aku, "Mat nyer awak panggil kawaih (kawan/saya/aku - dia guna perkataan kawaih bila bersembang dengan aku) Ustaz Simon Cowell? Haruslah terpancut kencing aku masa tuh agaknya, sebab terkejut. 

In all honesty lah aku cakap, walaupun aku tahu ada orang baca blog aku nih (ada lah seseribu lebih sikit hits dalam sehari) tapi aku pretend like tak ada sapa baca. Tu pasal aku tak ada comment box, tak ada tagboard, dan aku pun tak baca blog orang lain, as if kat internet nih blog aku paling bagus dan what a waste of time lah nak pergi baca blog orang lain, kan? Itu yang aku bebas membebel sengsorang like a real selfish bastard tuh kan? 

Sesekali sekala jer aku tengok statistik pelawat ke blog aku sebab sebagai seorang artis pencen, kadang tuh blog aku nih naik kat a few forums, so far yang elok-elok jer tapi kalaulah ada yang tak eloknya nanti, biasalah, aku akan meroyan. 

Sapa-sapa nak baca blog aku, baca lah, all of me is beautiful kan? (OMG I can't believe I just said that!), nak link ke blog sendiri pun by all means link kan lah TAPI setakat tu jer lah, jangan nak memandai-mandai talipun sana sini buat report. 

Ingat tak dulu (blog Dendam Perantau) masa aku kerja resoran Pak Tua kat Hagerstown, Maryland, ada lah this one reader, dia google nama bandar tuh, last-last dia dapat locate dan agak, dan dia call restoran tuh. Sampai gitu sekali. 

Apa yang aku nak sampaikan, kalau kau suka aku, jangan susahkan aku.

It's possible to consider someone one of your closest friends without ever having met them, kan?

Oh and by the way, harinih aku pakai spender kaler hitam.