Wednesday

Selasa - 28052013

"Moh kita ke Pekan Sari Sungai Ruan karang, tak ada benda langsung nak buat gulai", kata mak, balik aje dari Subuh tadi.

Aik, hari Sabtu ke Pekan Sehari, hari Ahad ke Pasar Minggu Raub, apa pasal tak beli barang banyak-banyak, sedangkan mak patut tahu yang time cuti sekolah nih sure ada yag balik kampung? Aku iya kan jer lah, so kitaorang berempat, aku, mak, Akak Long, Hidayah pergi lah kejap ke Sungai Ruan. 

Long memesin semak kat kolam, aku menyiram kacang. Sebelum tuh kitaorang discuss jugak apa yang nak ditanam, apa projek yang nak dibuat. Long nih banyak sungguh projeknya (tapi so far belum buat apa-apa pun). Ingat tak dulu masa mula-mula dulu, Long kata nak buat projek tanam tebu. Then bila kacang tanah aku menjadi, nak triplekan pulak kawasan seterusnya, then nak buat cili fertigasi pulak, then nak tanam jagung. Itu belum kira dengan projek nak bela ayam itik, ikan, kambing. 

Tapi kali ini, for the last few weeks, Long punya konsentrasi cuma pasal fertigasi. Kat Jerantut, Long selalu pergi cari info kat Temin, dan di sini pulak, aku cari info kat Pusat Serenti/ Jabatan Pertanian. Macam yang aku beritahu dulu, kalau memang confirm aku aku buat keputusan untuk duduk di kampung, memang aku akan buat projek besar-besaran, buat fertigasi, tanam cara conventional nih buat jugak. 

So until then, kitaorang nak cuba-cuba dululah, nak tanam cili dalam polybag, then dijaga secara manual. Nak buat berperingkat-peringkat. Like 50 bags at a time. Pokok cili yang aku sama mak tanam dulu tuh, dalam 60 pokok, sampai sekarang masih mengeluarkan hasil, sampaikan aku pun bosan menengoknya, tak challenging langsung. 

Aku beritahu Long yang round seterusnya nanti, aku nak tanam kacang harimau nih sebanyak mungkin, aku even beritahu Long yang aku nak sediakan tempat merebus kacang kat luar rumah, aku nak jual kacang rebus, nak hantar ke kedai Chu Bekam. Entah-entah nanti aku berjual kacang rebus kat Pekan Sehari, mana tahu, kan? Just for the fun of it. Aku kena mula mengikis kemaluan aku dari sekarang lah nampak gayanya. 

Aku ajak Long ke Pusat Serenti sebab rasa macam dah lama tak ke sana. Tak ramai detainees kat kawasan ladang tuh pasal ramai yang dah dibebaskan. Ralit kitaorang bersembang sama SarjanK, memang best betullah SarjanK tuh, pandai bercerita, manis mulut. Even Long pun suka kat dia.



Tak sedar jer dah pukul 12 lebih, so kitaorang teruslah ke kedai tempat aku hantar pam air dulu tuh. Cina tuh kata yang pam tuh kena diganti mesinnya, kitaorang terpaksa bersetuju jer lah pasal itu aje keputusan yang terbaik. Tak kan nak dibiarkan rosak macam tu aje. Dekat RM 300 kos nya, Long beli pam tuh pun dalam RM 400, memang pam murah, tak berjenama pun. 

Aku beritahu Long yang aku akan suruh Ida keluarkan duit bank mak aje lah, malaslah aku nak suruh Long guna duit dia sebab dah lah dia yang belikan pam tuh. Dan aku beritahu Long yang jangan cerita apa-apa kat mak, buat hati sakit banyak cerita jer nanti kalau mak tahu. Dulu masa aku ingatkan yang kos repair pam tuh dalam RM 80, ada aku beritahu mak, mak kata, "Belinya tiga ratus lebih jer tapi repairnya ukor segitu". Aku geram jer nak jawab, "Itu garaj tuh, buat mahal-mahal tapi akhirnya tempat mengepark baja". 

Aku tengah melepak kat beranda bila aku tengok, Yami yang hantar mak ke surau. Then aku dapat idea, apa kata suruh Yami temankan mak for a few days, bolehlah aku ke KL. Dia pun free lagi rasanya sebelum mula masuk college awal July nanti.


Syukur malam nih hujan lebat, angin pun kencang gila, esok senanglah sikit aku nak menambun pangkal pokok kacang tuh.