Monday

Ahad - 15122013

Dah lah semalam aku tak boleh tidur, then pukul 3, convoy Nuar pun sampai. Rupanya Misi Bantuan Banjir PAS Selangor. Ada lori 20 tan, 4 bijik  4x4. Dan 3 orang anak sedara aku pun ikut jugak rupanya.

Lepas Subuh mak terus suruh aku order roti canai 30 keping, so aku pergi dengan 3 orang anak sedara aku tuh. Dari 6 setengah sampai 8 suku, barulah siap roti canai kitaorang. Aku tak nak datang dah ke kedai tuh, ini kali kedua aku kena tunggu lama macam tuh, bila order banyak.

Lepas diaorang breakfast, lepas memetik rambutan, diaorang pun berangkat balik ke Shah Alam.

Memang nasib baik sungguh (kalaulah dia datang semalam kan?), alih-alih S datang pagi nih, dia nak meracun. Dan dia tak perasan pun yang a few tandans pisang dah tak ada, mungkin sebab pisang yang Selepek ambik semalam tuh, bukan yang ditanam dek S tuh, itu pisang yang (arwah) Pak tanam. 

"Awak buat macam kawaih buat ke mak kawaih. Kawaih dengan mak kawaih, kalau dia degil, tak nak dengar nasihat kawaih, kawaih biar ker jer, lantak dia lah", kata S lagi bila dia tanya serba sedikit pasal Bibik, dan aku tercerita serba sebanyak pasal kitaorang. 

Ituhari Long pun ada kata, "Lantak ker dia mak lah..." contohnya kalau mak pergi jugak ke masjid bila aku tak ada di rumah, mak akan talipun sapa-sapa, suruh datang jemput mak. Dan mak akan kata yang orang tuh sebenarnya yang offer nak jemput mak.

Betul jugak, selama ini aku banyak sangat fikir pasal mak, macamana kalau akan datang nih aku buat tak peduli aje, apa mak nak buat, apa mak nak twist, apa mak nak kelentong. Agaknya dengan cara tuh fikiran aku akan jadi lebih tenang kot, tak payah nak fikir bukan-bukan. 

So itu yang aku tanya S tuh, ok ker kalau aku guna approach "lantaklah...." tuh. 

Aku sambung mencabut kacang, meleraikan kacang, buat batas, dan menanam. Akhirnya siap. Bererti jugak, ada lagi 2 plots yang belum dicabut dan boleh dijadikan benih, mula dulu aku ingat tak cukup, tapi nampak gayanya ada lagi yang boleh disimpan. 

Lepas Zohor aku sama mak ke Sungai Ruan sekejap, nak beli kacang hijau, Pui nak makan bubur durian. Jugak menop-up kan talipun Bibik, RM 10. Bagi orang Indon, talipun lah benda paling penting sekali, aku tahu sangat tuh.

Lepas Asar aku menggembur batas kacang yang mula-mula aku tanam dulu tuh. Banyak pokok kacang yang mati, dan banyak batas yang rongak-rongak, tak ceria jadinya. Penangan hujan lebat yang turun setiap hari dulu tu lah, tapi tak apa, kalau pun aku terpaksa tanam semula pun akan aku buat, tak kisah punya. Tak best lah kalau tak ada masalah, tak aman otak aku, mudah bosan.

Bibik datang menghimpit aku ekekekek, bunyi lucah jer kan? Dia nak sembang dengan aku lah tuh, tapi aku buat bodoh jer, aku tak layan pun sebab aku tengah sibuk menyangkul. Lagipun mak ada nun tengah membuang bangkai pokok cili, tak manis lah kalau orang tengok kitaorang berdua-duaan di bawah pokok pisang. Takut nanti, benda lain yang berputik ekekeke.

"Awak nak pergi khenduri ker lepas Isyak karang? Kalau awak nak pergi, mak tak payah ke masjid lah sebab mak tak nak pergi (khenduri) terh", kata mak masa aku bersiap nak ke masjid.

Macam tak percaya aku, why sudden change of style nih, kata aku dalam hati. Biasanya mak tak macam tuh, mak akan ke masjid jugak, dan kalau mak bermahana (bertekung) lepas Isyak tuh, maknanya mak tak nak pergi khenduri. Tapi kalau mak bertudung, bererti mak nak pergi.

"Saya tak pergi lah khenduri tu kalau gitu", aku kata kat mak.

Nasir ada balik so lepas Maghrib kitaorang mengeteh, mengesup-campur sementara tunggu Isyak.

Tersenyap kitaorang bila dalam pukul 10 lebih, Bibik, dari dalam bilik dia, menalipun. Cakapnya bukan main kuat lagi, dalam bahasa Aceh, so memang kitaorang tak faham apa lah. Serious kuatnya dia bercakap, sampai tenggelam semua bunyi lain.

Mulanya aku macam risau jugak sebab selalu sangat dia kata "muka dua, muka dua" tapi dari pengamatan aku, dia cerita pasal ex husband dia. Benda lain yang aku boleh faham, dia kata passport dia di Shah Alam, dan dia sekarang di Pahang. 

Nak tergelak pun ada dengan Bibik nih punya style, macam malam semalam tuh, dia menalipun kat bilik air, cakapnya bergema-gema. Aku yang dah masak sangat dengan style orang Indon nih tak apa lah tapi aku tengok mak yang macam terpinga-pinga gitu.