Thursday

Rabu - 04122013

Aku pergi breakfast sorang-sorang jer pasal nak cepat, tapau Nasi Lemak untuk Luqman sama mak. Cuaca mendung pagi nih so sebelum hujan turun, baik aku buat apa-apa kerja yang patut. Banyak kerja yang kena buat nih, sampaikan aku tak tahu yang mana satu harus didahulukan. Mak pulak suruh cabut kacang sebab ada orang nak beli 4 kilo, tapi dia nak hari Sabtu nih, so aku ada banyak masa lagi untuk settlekan hal tuh, provided tak hujan lah kan?

Aku mencabut rumput, weeds yang menghijau sampaikan tak nampak dah anak-anak pokok kacang aku tuh. Dah tu aku membaja, then menambun pangkal kacang tuh. Dapatlah satu plot aku kerja kan, mungkin sekali ni aje lah aku buat macam tuh, so aku tambun, aku kambus elok-elok, kalau pun hujan turun, tak lah terhakis sangat nanti.

Mak pening kepala so aku ke masjid sorang-sorang aje, aku suruh Luqman temankan mak. Then singgah sekejap rumah Chu, ambik kuih yang mak pesan, untuk dibawak ke surau petang nih.

"Itulah sabaknya (sebabnya) orang suruh awak cari kerja di Kolumpo, kumpul duit", kata Chu bila aku kata yang biarlah mak bayar harga kuih tuh nanti. Aku kata yang aku ada berapa ringgit jer dalam dompet. Saja jer lah cakap macam tuh.

Aku senyum jer lah bila Chu kata gitu, dalam hati aku kata yang soon I'm gonna surprise them. Kot?

Mak tak ke surau jugak petang nih so aku hantar jugak lah kuih tuh. Dan hujan mula turun, rintik-rintik. Lepas Asar aku ke rumah adik MatNor, ada khenduri cukur baby, cukur kepala budak. Lama jugak aku melepak kat khenduri tuh sebab kalau balik awal, serba salah jadinya, nak ke kebun, berapa minit jer pun dapat buat kerja nya. 

Ada Kelas mengaji sama Ustaz Simon Cowell malam nih, yang turut sama pun ramai jugak, way after Isyak baru selesai majlis. 

"Wan ada bawak balik kuih sama mee nih, esok deme (aku sama Luqman) tak payah makan di kedai lah", kata mak. 

Aku agak dah.