Wednesday

Selasa - 10122013

Pagi nih breakfast sama 4 anak sedara aku yang lelaki, macam semalam. Aku rasa macam "guilty" jugak sebab mengajar bebudak tuh mengeteh, then again bila difikir yang apa salahnya aku belanja diaorang, walaupun dalam keadaan aku yang tak berduit nih, aku rasa lega sikit. It shows yang aku nih "tak berkira" (apa nak dikira nya, sebab aku mana ada duit, kan?) sangat.

Tak ada pulak anak Nasir sama anak MatNor datang kerja pagi nih, mungkin sebab diaorang ingatkan tak ada kerja sebab malam semalam hujan lebat. Aku dah beritahu ituhari, kalau hujan pun, datang jugak, ada lah kerja lain yang aku nak suruh diaorang buat, mengopek kacang untuk dijadikan benih.

Aku memilih kacang, membasuh kacang yang dipetik semalam tuh, dah banyak timbunan kacang yang dapat, aku tahu yang Long nak bawak balik banyak kali nih. Selebihnya nak dibuat benih aje, kena sediakan banyak benih, kalaulah jadi plan Long nak tanam kacang secara besar-besaran tuh.

Ani, Kak Long, Rozi (bini Lan) ada bersembang kat dapur, aku boleh dengar apa sembangan diaorang. Bukanlah aku nak menypy, pasang telinga, tapi memang kebetulan aku kerja kat bawah garaj, sebelah dapur, so aku boleh dengar persembangan diaorang. Diaorang bercerita pasal Nuar, kisah ex-Nuar to be exact.

Then aku dengar suara Bibik Tua menyampuk. Lama-lama makin kerap pulak penyampukan dia, dua tiga ayat dari either Ani, Kak Long atau Rozi, ada satu ayat dari dia. Aku rasa tak sedap hati, bagi aku, seorang Bibik tak perlu tahu kisah-kisah employer dia. Ini dia menambah-nambah pulak, tanya itu ini. Aku intai, tengok-tengok Bibik duduk semeja dengan diaorang. Tak boleh jadi kalau macam nih, kata aku dalam hati. And so dari garaj tuh aku panggil Ani, berbisik kat pintu.

"Deme nak bercerita pasal keluarga, jangan sama-sama Bibik. Dia tak ada hak tahu pasal Nuar, ini dia asyik menyampuk, tanya itu ini", aku kata gitu kat Ani.

Lama lepas tuh aku terdengar Ani kata, "Baliklah...". Maknanya Ani sentap, and dia kata nak balik ke Taiping aje lah. Biasalah kan kalau sentap macam tuh, terus aje kata nak balik.

Terkejut jugak aku dengan kesentapan Ani tuh. Tak lama lepas tuh aku dengar Ani ajak mak ke Pekan Sehari Sungai Ruan. (Bibik Tua, bila dia tahu Ani nak ke Pekan Sehari, dia pun nak ikut, tapi Ani tak kasi) Aku tanya Rozi, Kak Long, diaorang tak perasan Ani sentap. So aku ceritakanlah, baru diaorang perasan sebab apa Ani terus aje bersiap-siap nak keluar. 

Feeling bersalah, aku beritahu lah Rozi, Kak Long, yang dengan aku nih, aku boleh detect kalau ada benda yang tak kena. Dan Rozi kata yang dia pun perasan, dia rasa tak sedap hati aje dengan Bibik tuh. Sejak semalam lagi dia kata ada something yang tak kena. Lega aku mendengarnya sebab selama ini (sejak semalam) aku ingatkan aku jer yang fikir lebih-lebih tapi rupanya Rozi pun satu wavelength dengan aku. Cayalah.

"Kalau nak tahu cerita terkini, baca blog", aku kata gitu kat Rozi, sambil gelak-gelak. Aku tahu yang Rozi/Lan ada kot baca blog aku sekali-sekala. 

"Tak baca lagi", kata Rozi.

"Kome pun ada baca jugerk", kata Kak Long sambil gelak.

"Ha?", aku macam tak percaya apa yang aku dengar.

"Kome ada baca, kadang tuh kome suruh budak-budak terh (maksudnya anak-anak Kak Long) bukak (blog)", kata Kak Long lagi. Sambil gelak-gelak.

"Ya Rabbi, Astthagfirullah, betul ker?", aku tanya Kak Long, sambil gelak-gelak.

"Kena tutup blog lah nampak gayanya nih", aku kata gitu, sambil terus gelak-gelak, gelak yang penuh berisi kemaluan.

Seriously, out of semua adik beradik dan family diaorang masing-masing, Kak Long lah orang yang paling aku tak expect akan baca blog aku. Aku tahu Lan sama Rozi ada baca kadang-kadang, tapi Kak Long? Buat apanya Kak Long nak baca?

"Jangan berenti tulis, orang bukan nya kenal ker awak", kata Kak Long bila aku kata yang jangan ambik hati dengan apa yang aku tulis, dan apa yang aku tulis tuh benar belaka, itupun aku tak tulis banyak-banyak. Aku cuma tulis apa yang kat luaran aje, yang dalaman tuh aku tak tulis, sebab aku tak nak nanti menyinggung perasaan dan hati orang. Aku yang tersinggung, itu tak apa.

Banyak kali jugak aku gelak-gelak tak percaya gitu sesambil "mintak maaf" dengan Kak Long sebab aku banyak "mengutuk" Long. Aku kasi a few contohs bab aku mengutuk Long, Kak Long tanya aku, "Betul ker dia cakap gitu?". 

"Yang tuh memang saya terasa hati, tapi terasa hat jer lah Kak Long, tak ada simpan dalam-dalam", aku kata lagi.

"Abang Tam tulis ikut sedap jer, tapi seronok jugerk baca, boleh kome tahu apa yang Abang Tam fikir", kalau tak salah aku gitulah ayat Rozi.

"Itupun tulis ditapis-tapis tu, nampak gayanya akan datang ni kena guna penapis lagi besar lah", aku kata gitu.

"Eh, mende nya Chu cakap pasal kome?", Rozi tanya aku, obviously merefer pada entry aku ituhari.

"Ha, ha, ha, tengok tuh, nak tahu jer. Tak ada mende nya lah", aku kata gitu.

"Tak aci lah, dia (maksudnya aku lah) bukannya tulis semua", kata Rozi lagi kat Kak Long. 

Aku tanya jugak Kak Long sama Rozi, apa pendapatan diaorang sebab aku sekarang di persimpangan delima merkah, nak stay kat kampung atau nak duduk KL. Dan aku kasi sebab utama, punca aku nak duduk KL., yang secara otomatiknya menjadi punca yang sama apa pasal aku dah tak nak duduk di kampung.

Aku betul-betul suka Rozi punya pemikiran, dari dulu lagi aku suka style dia. Bertuah Lan dapat Rozi. 

Eh, kat mana nak cari bini macam Rozi tu hah? 

Ekekekek, aku puji Lan sama Rozi tuh bukan sebab diaorang akan baca blog aku tapi segala pujian aku tuh keluar dari luahan ikhlas hati aku yang suci murni nih ekekekek

Dah sakit perut gelak-gelak, aku ke tempat Long menyangkul, iyalah kan, kena lah buat baik-baik dengan Long sebab aku rasa macam bersalah jer selama ini aku banyak kutuk Long. Tapi, memang patut pun.

Eh, entah-entah orang lain pun ada blog, entah-entah diaorang sakan mengutuk aku, mana aku tahu, kan? Then again, tak ada sebutir zarah pun pasal aku yang boleh dijadikan bahan kutukan ekekekek. Dulu-dulu tuh, itu lain cerita, tapi aku sekarang bersih sebersih embun pagi. 

"Ani sentap kat aku tuh, Long", pulak dah, aku mengadu kat Long, sesambil menyangkul buat batas. 

"Sentap? Mende nya sentap?", Long tanya aku.

Obviously Long tak tahu apa itu sentap. Ngah tahu the meaning of sentap, Ngah selalu guna perkataan tuh, dulu-dulu.

And so aku ceritakan lah kat Long. With me nih, kalau ada benda yang buat aku tak berkenaan, benda yang aku tak puas hati, aku akan tanya orang, mengadu kat orang. Semata-mata nak dapatkan pendapatan diaorang.

"Eh, betul dah tu, elok dah awak buat gitu", kata Long.

Lega aku mendengarnya sebab selama ini aku ingatkan aku nih yang fikir lebih-lebih, aku nih overly sensitive, tapi sebenarnya aku nih perfectly alright. Again, it's not me, it's her, in this case lah kan?

So Long pun bagi a few examples, instances, yang seorang Bibik tak perlu buat, on her first day of work. Dengan lain perkataan, first impressions last so kalau benda tuh tak dijaga, akan terserlahlah bunga-bunga ketidakbagusan seseorang itu.

Then Ani balik dari Pekan Sehari, terus aku kabir (lambai), ajak sembang sama Long. Lagi sekali aku beritahu Ani yang jangan ambik hati dengan apa yang aku cakap tadinya tuh, aku buat tuh untuk kebaikan bersama. 

Tak sangka pulak Ani banyak bawak report pasal both Bibiks. Tak nak cakap banyaklah tapi Bibik Muda pemalas, nya palar (biar) kan jer anak-anak Nuar tuh, tidur aje kerjanya. Bibik Tua pulak, cakap banyak, cakap besar, lakunya persis juragan.  

"Tapi Bibik (Tua) tuh tak lama gayanya, dia kata sampai bulan 5 sebab nanti dia nak duduk di Mekah. Kaya orangnya Bibik tu, dia kata dia kerja ni nak habiskan masa jer, dia dah banyak harta....", kata Ani lagi.

"Semua orang Indon yang datang ke Malaysia nih, deme nyer semua kaya raya", aku kata gitu.

"Tapi cuba awak pikir, orang jenis macamana yang hari pertama jer dia kerja (sebagai Bibik pulak tuh), terus dia mengaku dia kaya raya, dia banyak duit", aku cuba menyedarkan Ani. Semua tuh macam deja vu all over again bagi aku. Bertahun aku bercampur dengan orang Indon masa kat US dulu, the same bloody script yang diaorang guna.

Alah, masa Lia (bini Nuar) hulur duit kat Bibik Tua (sebelum diaorang balik semalam), aku dah boleh "nilaikan" orang macamana Bibik Tua nih. Fine, kalau kaya raya pun, pokok nya loe cuma suri rumahtangga, kerjaan loe bersihin-bersihin. Apa perlunya loe ngomomg gedek. Dasar!

"Tak jadi gayanya nih....", aku kata gitu. Maksud aku, idea untuk memasang seorang Bibik untuk temankan mak, akan berakhir dengan kegagalan. Aku rasa mak tak akan boleh ngam dengan cara Bibik Tua. 

Tengahari ke petang, sesambil melayan anak-anak sedara, aku boleh perasan kebenaran kata-kata Ani, memang pemalas sungguhlah Bibik Muda tuh, dia melepak kat bilik (kononnya baca Quran) tapi sebenarnya dia tidur. Bibik Tua pulak, nun merayau tah ke mana-mana, bila ditanya, dia kata dia jalan-jalan cari surau.

"Anak awak tak datang kerja sebab gaji kecik ker?", aku tanya MatNoor masa kat masjid.

Rupanya anak dia ada datang tapi dia ingatkan tak ada kerja (masa tu aku kat belakang rumah), so dia terus balik. Aiman pulak demam. Amboi, mencabut rumput pun boleh demam? Ekekekke

Petang nih aku sama Long menyambung kerja tadi, buat batas, then menanam. Long tetap cerita pasal plan dia nak buat projek kacang secara besar-besaran, nak pajak tanah orang, nak itu, nak ini. 

"Long, aku tak nak cakap mende-mende sebab aku belum tahu yang aku nak duduk kampung ker atau tidak. Kalau confirm aku duduk kampung, aku akan buat projek kacang nih besar-besaran. Kalau aku buat keputusan nak duduk KL, tak dapatlah gayanya nak teruskan projek", aku kata gitu. 

Long senyap jer.  

Tak ada Kuliah Maghrib malam nih tapi aku tak balik, Long sama Z aje yang balik. Then lepas Isyak ada tahlil, ada jamuan.

Dah 2 malam aku tak kasi anak-anak sedara aku masuk bilik aku, main games kat laptop aku. Sebab aku nak buat kerja, ada hal yang nak aku uruskan. Mengupdate blog is one of the kerjas.

Pukul 10 lebih, dua-dua anak Nuar masuk bilik aku, bila aku suruh diaorang tidur, baru aku perasan yang kedua-dua Bibik dah lama tidurnya. Bengang aku jadinya, Bibik tidur lebih awal dari anak jagaan? Both of them pulak tuh. So terpaksa aku pergi cari selimut, bantal, kat bilik mak. Masa tuh aku perasan yang Ani tengah on the phone dengan Nuar, menceritakan gelagat kedua-dua Bibiks yang Nuar hantar tuh.

Kalau ikut hati aku, nak aku suruh jer dua-duanya balik esok.