Sunday

Sabtu - 14122013

"Mak ke Pekan Sari kang ajak Bibik", aku mengremind mak, lepas balik dari Subuh.

"Tengoklah, kalau dia 'ndak ka tak andak", kata mak.

"Ajak jugerk, dia 'ndak ke dia tak andak", aku kata gitu. Tegas.

"YERLAH, YERLAH", kata mak dengan suara keras.

Hmmmm......

Masa di Pekan Sehari, terjumpa Pakcik yang tukang collect duit Khairat Kematian, dia kata aku ada "hutang" 3 bayaran kematians, so aku bayar advanced sikit, untuk 10 kematian yang akan datang. Susah kat kampung nih, bila ada dua tiga kematian, duit Tabung jadi susut, dah terpaksa cepat-cepat collect dari sapa-sapa yang join.

And so habislah dah duit yang Ani sama Lan kasi ituhari, biasanya gitulah, duit yang orang kasi kat aku, aku kasi kat orang balik, ataupun aku belanjakan untuk benda-benda baik, so that InsyaAllah, diaorang akan dapat kebaikan dari kebaikan yang dah diaorang buat tuh. Untuk belanja aku mengeteh, itu duit-duit belen, duit jualan kacang, atau duit yang aku korek kat celah mana-mana.

Aku sambung menanam, diselang seli kan dengan mencabut kacang. Yang bila siap menanam, dan dah dapat a few baris kacang dicabut, terus aku gemburkan tanah, dan aku tanam. Tak terasa sangat kerja macam tuh, kalau nak tunggu siap mencabut semuanya then baru nak menanam, terasa macam luas sangat kawasan, jadi malas dibuatnya. Tapi kalau dibuat sikit-sikit, lama-lama siap jugak. Itu lah kaedah kerja orang malas. Orang malas yang rajin.

Pui sekeluarga (Nor, Adam) ada balik tengahari nih, unexpectedly. Biasalah, memang style Pui gitu. So Bibik tak ikut kitaorang ke masjid, pasal ada orang di rumah. Boleh jer kalau dia nak ikut tapi dia yang tak nak. 

Lepas Asar aku sambung kerja yang sama, tengah seronok menanam, Bibik datang tolong memetik kacang yang dah aku cabut tuh. And so kitaorang sembang aje lah.

Soalan pertama aku, "Suami nya di mana?". Itu aje. Then dia bercerita, melarat-larat.

Suami dia dulunya alim, ada Pasentran, Imam gedek. Tapi tah macamana, dia kena "sihir", then kawin dengan perempuan yang lebih tua dari dia (Bibik pun lebih tua dari suami dia, macam Rozita Che Wan sama Melayu Mat Salleh tuh). Lama kelamaan suami dia tak balik ke rumah, so Bibik mintak cerai, dia kata nak mencari rezeki kat Malaysia.

Suami dia kata, kalau Bibik datang ke Malaysia, akan jatuh talak. And that was 6 years ago.

So Bibik datang ke Malaysia 3 bulan lepas, yang secara rasminya jatuh lah talak. Ada saksi pun. So Bibik masih dalam eddah lah ni. Anak sedara Bibik jadi Tukang Masak kat restoran Nuar, dah 2 tahun lebih dah, dia yang mintak Nuar ambik Bibik jadi maid Nuar, sebelum datang ke sini.

Bila aku tanya pasal gaji, dia kata dia tak tahu menahu, dan selama ini belum dapat pun gaji. Peliklah aku and so bila aku tanya dia, patut ker aku tanya Nuar, dia kata tak payah. Mungkin gaji akan dibayar sekali sekala, atau secara lump sum. Atau mungkin dia ada hutang dengan Nuar (buat perbelanjaan dia ke sini), itu aku tak tahu, macamana pun itu satu kemungkinan besar.

InsyaAllah tahun nih dia akan buat haji, dia dah menabung sejak 1980 lagi, katanya. 

"Bibik punya.....", belum sempat aku tanya apa-apa, dia jawab, ..."calun suami?". And I was like damn, this is so unreal. Ke situ pulak perginya pemikiran dia.

So itu lah sedikit sebanyak kisah Bibik, aku rasa aku boleh ngam dengan Bibik tuh, aku nh bukannya cerewet sangat orangnya. Cuma aku tak yakin yang Bibik boleh ngam dengan mak. 

Pagi tadi Selepek ada datang, bila dia tengok ada dalam lima enam tandan pisang yang dah elok ditebang, dia tanya aku, dia kata jual kat dia ajelah. Aku ok kan aje. So petang nih dia datang kasi duit hasil jualan pisang tuh, RM 75. Aku macam tak percaya sebab selama ini S yang jual pisang, kitaorang punya bahagian cuma belasan Ringgit aje. Selebihnya diambik S, diautanya kitaorang, dikatanya pisang tak elok, rejected. Akan datang, kalau S tak ada, dan ada pisang yang dah tua, aku nak jual kat Selepek jer lah. S pun dah sebulan lebih tak datang nih, dah jadi belantara dah kat kawasan pisang yang dia tanam tuh, tak berjaga, tak berracun.

"Mak cakak ke Ida, mak tak tahu, tengok jer lah macamana", kata mak, masa kitaorang nak ke masjid for Maghrib. Ida ada talipun mak sebelum tuh, bertanya khabar pasal Bibik.

"Peramah sangat orangnya, bercakak jer. Tadi masa di Pekan Sari, masa nak beli sayur, semer ditanya nyer. Masa nak beli ikan, cerewet bukan main, dah lah cakak nya kuat, sampe semer orang pandang. Entahlah....", kata mak.

Hmmm...

Tak ramai jemaah lelaki yang turut mengaji sama UstazM malam nih, tapi yang ada, semua orang penting, 2 Imam, Bendahari dan Setiusaha masjid. Aku jer orang kebanyakan.

Pui guna laptop aku sepanjang malam so terkulat-kulatlah aku, bila aku nak tidur, Nuar talipun mak, diaorang buat convoy bantaun banjir di Pekan, dan dah nak balik ke KL. So diaorang nak singgah bermalam, ada 18 orang semuanya. Dijangka sampai dalam pukul 2 pagi.