Sunday

Sabtu - 07122013

Hujan lebat sejak malam semalam, membawak ke subuh, ke pagi. So tak ke Pekan Sehari lah aku pagi nih, breakfast kat rumah aje, sebab Kak Teh ada beli banyak makanan. Mak ke Pekan Sehari sama Teh/Kak Teh awal pagi tadi rupanya. 

Again, bila hujan macam nih, memang bosan tahap cipan lah, nak tidur pun dah tak larat. Nasib baik anak sedara ramai, so ralit jugaklah mengacau diaorang, tengok diaorang man-main. Nuar sekeluarga ada balik, so semakin riuh jadinya.

Aku merisik-risik jugak kalau ada dibincangkan pasal plan diaorang seterusnya, memang ada aku terdengar Ida sama mak, sama kak Teh bercerita pasal "Bibik". Then anak-anak sedara aku diarah membersihkan bilik yang di sebelah bilik aku nih, Bibik akan duduk di situ. So it's confirmed yang Nuar akan hantar Bibik dia untuk temankan mak, dengar ceritanya Bibik Nuar nih alim orangnya, umur 40an, ada anak-anak kat Malaysia nih. And she drives, itu yang buat mahalnya tuh.

Yang buat tak best nya, bilik tuh sebelah bilik aku, akan kekok lah aku nanti pasal tak boleh mengeluarkan bunyi walau sedikit pun, sebab kalau kentut di bilik aku nih pun, kat bilik sebelah tuh boleh dengar. Hatta bau nya pun boleh menyelinap ke bilik tuh.

"Habis tak kan Abang Tam nak biar kan kebun, tak berjaga. Tak sayang ker kacang, lada?", Ida tanya aku bila aku kata yang aku nak menyewa di KL nanti.

"Kome expect Abang Tam pergi KL sekali sekala jer", Ida kata gitu.

Apa-apa lah, dengan adanya Bibik untuk temankan mak, itu pun aku dah patut bersyukur. Maknanya aku bebas lah sikit, boleh nak ke mana-mana, bukan macam dulu, langsung tak boleh nak bergerak. 

Dan aku dapat bayangkan yang aku akan terus berkebun macam biasa, sekali sekala ke KL. Maknanya aku kena plan betul-betul, bila aku harus siapkan kerja di kebun, aku akan hanya dapat ke mana-mana (untuk jangkamasa yang lama, at least 2 minggu) bila semua kacang dah tumbuh, so bab-bab menyiram tuh bolehlah Bibik yang tolong, kot?

Sampai ke tengahari hujan turun, berhenti sekejap then turun lagi. Air anak sungai tuh melimpah sampai ke tebing, nasib baik tak ada tanaman apa-apa kat situ, kalau tah habislah. Dulu memang aku tanam kacang, dan sekarang pun kawasan tebing tuh dah clear, ready untuk dicangkul.

Sekali sekala kitaorang pergi menengok orang menjala ikan kat anak sungai tuh, bila air dah surut, kitaorang pergi memetik rambutan.

Petang, aku teringat pasal kacang yang aku sorok dalam boot kereta, 2 minggu lepas, sebelum aku ke KL. Ekekekke, kacang-kacang tuh lembab, jadi kehitaman, dan banyak yang tumbuh. Dang, nampak gayanya aku kena cepat-cepat tanam mana-mana yang dah cambah tuh. Masalahnya sekarang nih hujan aje setiap hari, dan kawasan untuk ditanam belum ready lagi. Nampak gayanya aku terpaksa rendam dan biarkan kacang tuh dalam air, tak kalu, mati semuanya. Dan aku nak sorok, nanti kalau mak perasan, riuh rendah lah menyuruh aku cepat-cepat tanam. Aku nih cool orangnya, tak mudah keri/kerayan.

Ani sekeluarga sampai dari Taiping petang nih. 

Ada kelas mengaji sama UstazM lepas Maghrib, semenjak dua menjak nih, jemaah lelaki lebih ramai dari jemaah perempuan, yang cuma 2 orang jer malam nih. Yang lelaki ada 10 orang. Jamuan malam nih, nasi lemak.

Pelik aku, seharian Teh tak ada, bila aku tanya Kak Teh, dia kata Teh pergi tolong mangsa banjir. Tak tahu pulak kat mana, kat Raub nih mana lah banjir, kawasan tinggi.