Saturday

Jumaat - 06122013

Dapatlah dalam 2 kilo kacang aku cabut pagi nih sebelum kemalasan melanda diri. Lagipun weekend nih ramai yang balik, rasa-rasanya boleh ajak diaorang mencabut nanti tuh, macam dulu. Dulu pernah kitaorang segerombolan mencabut kacang, sekejap jer siap kerjanya.

Then aku tolong memetik cili sebab kesian tengok mak terkedek-kedek dari satu pokok ke satu pokok. Rasanya tak sampai 10 gm pun cili yang aku petik, bosan nak mampos kerjanya. Lepas tuh teruslah aku buat mana-mana kerja yang patut, mencabut rerumput, membaja, menambun pangkal kaccang. Dapatlah 4 lima batas.

Aku nak mandi aje, ada datang Keling pembeli besi buruk, tanya kalau-kalau ada barang yang nak dijual. Bila aku kata ada cookers (2), kipas angin, katil besi etc, terus diaorang kata diaorang nak beli semua tuh. Mak pun setuju jual. Aku ingatkan banyaklah duit yang boleh dapat, tapi memang dasar Keling penipu, dah lah penimbang yang diguna tuh macam rosak jer. 2 dapur, satu tangga, satu tong drum, 1 katil besi, 2 cookers, 1 kipas dan lebihkurang 40 keping zink karat, cuma dapat RM 6-20. Pundek arr Keling tuh, patutlah laju jer dia ambik barang-barang tuh, dan bila aku tanya berapa harga, dia tak jawab, dah dia pecah-pecahkan barang tuh semua, baru dia kata yang semuanya ditimbang, dan dibayar ikut berat. 

Dang, how many Kelings I have to fuck untuk dapatkan duit sebanyak tuh? Fuck!!!!

Harinih birthday Luqman yang ke 12, dan sempena birthday dia tuh, jugak sebab dia dapat 3A2B UPSR baru nih, aku janji nak belanja dia pizza. So lepas Sembahyang Jumaat, lepas ambik kuih kat rumah Chu (untuk mak bawak ke surau), kitaorang ke Saprino's Pizzeria kat Raub. Aku biasalah, makan salad, Luqman aje yang makan pizza. Then aku ke bank sekejap.

Tengah melepak tuh, Kak Teh talipun, diaorang dah on their way nak balik. So aku order lagi 3 keping pizza. Kitaorang sampai rumah just before Asar, aku sempat buat kerja sikit lepas tuh then hujan turun. Bila hujan, aku kena lah pergi jemput mak yang di surau, mana tahu neighbor kitaorang tak ada, sebab biasanya mak balik tumpang neighbor kitaorang, kalau tak hujan, mak balik jalan kaki aje. Alah, dekat sangat surau nya pun.

Ada dalam setengah jam kitaorang menunggu, agaknya mak tak perasan kitaorang ada tunggu, tu pasal punya lah lama nya. Biasalah kan, perempuan, kan? 

Teh sekeluarga sampai, hujan pun turun lebat. Sampai ke waktu Maghrib. Aku pergi mengeteh jugak malam nih sebab "bosan" Shakir asyik mengacau aku tengah baca Quran.