Monday

Ahad - 02062013

Nuar sekeluarga ada balik awal pagi tadi, dalam pukul 2, balik dari khenduri pertunangan anak Long di Trenggangu. So pagi nih aku lambat sikit ke kebun pasal breakfast kat rumah, jugak nak sembang-sembang. Nak "settlekan" masalah macamana mak nak ke Johor nanti. Selama ini Nuar ingatkan yang aku akan pergi sama mak, aku akan ke KL, dan bertolak sama-sama, konvoi gitu.

Nuar macam bengang jer bila aku kata yang aku tak pergi, aku tak nak drive ke KL/Johor, dan bila aku kata yang according to mak, mak akan ke Johor sama Nuar. Aku tahu yang tak kan Nuar nak balik ke sini lagi sekali untuk jemput mak, dan tak kan mak nak ke Shah Alam hari nih untuk duduk di rumah Nuar, sebelum ke Johor. Awal sangat tuh.

"Mak pergi Kuala Lumpur tumpang Chu", kata mak.

"Betul ker Chu cakap gitu sebab setahu saya tak ada pun Chu beritahu apa-apa", aku kata gitu. I know damn well yang mak akan sambar jer nama-nama sesiapa, untuk dijadikan penyedap cerita. 

I can't and don't want to describe the look on mak's face bila aku tanya macam tuh.

"Chu ada kabar ker mak", mak kata macam tuh.

"Oklah kalau gitu.....", aku jawab. Then aku terus ke kebun.

Mak bengang kat aku ker? Mak tak suka aku duduk kampung ker? Tapi tadi tuh, pandangan mak membawak seribu makna. Tak kisah punya, bila-bila aku boleh pack my bags, pergi KL. Itu persoalan yang bermain di kepala aku, sesambil aku menambun pokok-pokok kacang aku. Ah, lantaklah ko kacang, nak berisi ker, tak nak berisi ker, aku redha jer lah, malaslah aku beria-ia sangat menjaga ko. Nanti kalau ko dah berisi, dah dijual, duitnya bukan dapat kat aku pun, kan? Oooppsss

"Awak ni, adik beradik ramai balik tapi awak buat kerja di kebun", bini anak Makcik Lijah tegur aku, dia temankan laki dia nak mengupas kelapa yang dikait semalam.

"Tak boleh lah duduk rumah, nak bagi peluang diaorang nak bercerita", aku kata gitu.

"Faham, faham,", kata dia sambil senyum.

Aik, senangnya dia faham. Dia faham sikit-sikit ker dia faham betul-betul faham?, tanya aku dalam hati.

Lama aku melepak kat kebun, tak buat apa pun sangat, kadang-kadang sembang dengan anak Makcik Lijah, tapi bosan jugak sembang dengan dia tuh pasal semua cerita-cerita pasal kerja-kerja kampung. Dia kata mak ada beritahu dia yang pokok petai tuh kena lilit dengan apa tah, biar cepat berbuah. Sebab dulu (arwah) pak ada buat macam tuh. Then cerita pasal menangkap ikan keli kat sungai, then cerita pasal macamana nak jaga pokok cili. Semua cerita-cerita yang menjurus ke arah itu.

"Laaa, awak ke mana, kome dah nak balik ni", Akak The laung dari kejauhan. Aku baru balik dari kedai Makcik Milah.

"Amboi, beli roti, macam Mat Salleh pulak makan roti", kata Akak The.

"Pergi beli roti jap tadi, untuk breakfast esok. Kang orang kata asyik minum kat luar jer pulak, kan?", aku kata sambil gelak-gelak, tak kuat sangat, sesambil tengok kalau-kalau mak ada mengintai.

"The nak balik dah, jaga mak baik-baik", kata Akak The sambil peluk, sambil bersalam dengan aku. Sambil hulur duit.

"Tak payah lah Akak The", aku kata gitu. Konon-kononya lah kan, lagipun sebab aku dah banyak duit kat wallet.

"Ambik jer lah", kata Akak The lagi.

"Kang mak tahu, kang", aku kata gitu.

"Lah, apasal pulak?", Akak The tanya.

"Letak dalam bekas dalam almari dapur tu jer lah, kan mak kata kalau nak kasi duit, jangan kasi kat tangan aku?", aku kata gitu.

"Ish, pandir!", kata Akak The.

Aku masuk bilik air kat belakang rumah, nak mandi.

"Cepatlah Abang Tam, kome nak balik dah ni", kata Ida pulak.

"She just asked me samada The ada bagi duit ke awak ke tidak", kata Akak The berbisik, bila aku keluar jer dari bilik air.

"See!", aku kata gitu.

"What did you answer then?", aku terpaksa speaking London pasal aku nampak mak melilau kat dapur.

"The kata The tak bagi pun", kata Akak The. Aku tengok mata Akak The dah berkaca. "I don't get it lah, what's going on?", Akak The tanya aku.

"Rilleks lah, I can handle this", aku kata gitu sambil gelak-gelak. Aku tak suka tengok orang lain menangis. Aku menangis, itu tak apa.

Dua kali Ida nak bersalam dengan aku, aku buat lari-lari, sebab aku macam ternampak ada duit kat tangan dia. Ida nih pun satu hal, tak nampak ker mak ada memerhati?

"Jangan cakap mende-mende", kata Ida sambil terus masukkan duit ke dalam poket baju aku, masa kitaorang kat luar rumah.

This is insane, kata aku dalam hati.

And so Ida sekeluarga sama Akak The sekeluarga balik KL serentak. Ida ke Wangsa Maju, Akak the ke Tanjung Karang.

Dalam sesetengah jam gitu, keluarga Nuar pulak bersiap-siap untuk balik Shah Alam. Mak kat dapur, so aku panggil Nuar, nak tanya pasal cerita mak nak ke Johor untuk majlis kahwin anak Pak Andak nanti.

"Masalahnya, mak nih banyak sangat dengar cakap orang", kata Nuar.

"Akak The pun cakap benda yang sama, dia kata mak suka dengar cakap orang. Tapi kan Nuar, sebenarnya tak ada sapa-sapa pun cakap apa-apa, semua tuh mak reka sendiri, mak guna jer nama sapa-sapa nak menyedapkan cerita", aku kata gitu sambil gelak-gelak.

"La, yer ker?", Nuar tanya, macam tak percaya.

"Aku boleh bagi berpuluh-puluh contoh, kalau awak nak. Dah 6 bulan aku kat sini lah Nuar, mula-mula dulu aku tak perasan tapi sekarang aku peratikan jer, aku gelakkan jer", aku kata gitu.

"Mak cari alasan tak nak pergi tuh, mak kena pergi. Mak kalau boleh, dia nak awak, sapa-sapa ker, datang jemput", aku kata gitu.

"Kalau tak ada jalan lain, aku hantar mak ke KL jer lah nanti, naik teksi ker. Balik nanti, aku boleh jemput mak naik teksi", aku kata gitu.

"Tak payah lah, biar kome uruskan", kata Nuar.

Ada lah benda lain yang aku ceritakan kat Nuar, sambil beritahu yang tujuan aku bukan apa. Aku nak adik beradik aku tahu the real story behind mak's every move sebab kebanyakan cerita yang sampai ke pengetahuan adik beradik aku, semuanya distorted, semua cerita yang telah diuli-aduk dan ditambah perisa dan pewarna yang bukan-bukan. Not to mention banyak kolestrol. 

Adik beradik aku nak percaya atau tidak, itu aku tak nak ambik hal, at least aku dah beritahu diaorang. Dulu ada aku tulis kat blog yang aku pernah tanya one Ustaz (bukan Ustaz Pembangunan, ok) pasal macamana nak handle orang tua secara diplomatik, Ustaz tuh kata yang aku kena bercerita dengan adik beradik, beritahu keadaan sebenar, so that diaorang akan tahu apa masalahnya. That way, kalau boleh dicari penyelesaiannya, senanglah sikit, sebab masing-masing sekepala. Aku ingat jugak cakap Pak Andak dulu tuh, dia kata kalau semua adik beradik bersepakat, sekepala, senanglah sikit. Masalahnya kalau ada yang tak sekepala, ha, itu payah. Again, we are not ganging on mak, cuma aku nak yang adik beradik aku faham yang kalau diaorang nak cari kuda yang betul yang mengeluarkan kata-kata straight from the horse's mouth, aku lah kudanya. 

Kuda hitam aduh... kuda hitam 
Tak dihitung namun merbahaya 
Lari tenang aduh... pelan-pelan 
Tau-tau bisa nyampei duluan

Sebelum Nuar balik Shah Alam tuh, masa dia bersalam dengan aku, adalah dia hulur duit kat aku. Murah rezeki aku harinih. Tapi aku tahu, duit tuh aku kena berkelimat, Raya dah dekat nih, duit Raya untuk anak-anak sedara kena ada, bukannya level RM10 masing-masing tuh, kan? 

"Rilekslah Nuar, orang tua memang gitu", aku kata kat Nuar. "Kita besok pun gitu jugak. Tah-tah jauh lagi teruk", aku kata lagi. Terkekeh-kekeh kitaorang gelak. Entah, tapi aku terbayang muka Ummi Hafilda. Ya Ampun lah aku nih! Ekekekkeke

"Awak tak pergi khenduri ker? Mak malas lah pergi", kata mak.

Ada khenduri kat Dewan Serbaguna yang di sebelah masjid tuh, maknanya ramai tetamu yang dari kampung Tok Machang, aku tak kenal. Kalau kat Dewan Serbaguna kat Pekan Sehari nih, ramai orag sekampung yang aku kenal.

"Pergi lepas Zohor karang lah kot?", aku jawab gitu.

"Karang lambat sangat dak? Baik awak pergi masa ni", kata mak. 

Baru aku teringat yang tak kan aku nak biarkan mak tunggu dalam kereta, kalau pergi lepas Zohor nanti, kan? So aku pun terus ajelah bersiap. Tak ada sorang pun yang aku kenal, masa aku sampai tuh, so aku buat selamba jer lah, makan kat ceruk sekali. Meja lain dah penuh dengan orang yang kebanyakannya dah siap makan, tapi dok melayan tegok budak-budak muda berkaraoke.



Lepas Zohor sampai Asar aku melepak jer lah, rasa macam aman jer sebab rumah dah sunyi sepi. Bukan aku tak suka adik beradik aku balik tapi aku tak tahan mendengar drama-drama swasta yang bersiri-siri. Lagi satu, aku rasa macam terkilan jer sebab bila ada yang balik, aku tak ada peluang nak sembang-sembang, we try to avoid bersembang sesama kitaorang (tanpa ada mak), just untuk mengelakkan mak dari rasa cuak, rasa tak sedap hati. Sebab mak phobia sangat kalau tengok aku bersembang sesama kitaorang. Unless sembang-sembang sesambil tegok tv, ramai-ramai. Then again, aku kan ker tak suka tengok tv? 

Lepas Asar sempatlah aku buat kerja sesikit kat kebun, then hujan pun turun, tak lebat tapi just nice lah, esok tak payah nak menyiram. 

Tak ada jugak Ustaz malam nih, agaknya sampai ke Puasa lah dah tak ada Kuliah lepas Maghrib. So aku melepak ajelah, sambung baca Kelebihan Isthigfar sampai habis. Again, aku buat tak padang jer Ariff yang mata dia asyik mengekor pergerakan aku.

Awal aku tidur malam nih, balik jer Isyak terus aku tidur, sebab kepala aku macam pening-pening jer. Sebab aku banyak makan nangka ker? Ida biasalah, balik sini sure singgah Bentong, beli nangka. Ker sebab masa khenduri tadi aku banyak makan kangkung. Kedua-duanya tuh berangin kan? 

Ish, tua dah aku nih, tak boleh makan benda-benda gitu dah.