Sunday

Sabtu - 15062013

Aku ingatkan Long ada balik petang semalam, ataupun awal pagi nih sebab memang Long ada beritahu nak balik. Aku tak berniat nak ke kebun sebab nak tunggu gerombolan kawan aku datang, so aku terus aje ke Pekan Sehari. Lama gila aku kat kedai Samad, sejam lebih, asyik dok memerhati orang lalu lalang. There are times bila aku tak rasa bosan pun duduk sorang-sorang menengok gelagat orang.

Aku ingatkan member-member aku akan sampai pagi nih sebab diaorang kata akan tiba di sebelah pagi. Aku lupa pulak yang pagi orang KL tuh tak sama dengan pagi orang kampung. Pagi orang kampung tuh lepas Subuh. Pagi orang KL, just before 12 kot? Ker memang ada time difference antara KL dan Raub? Daylight saving time kot?

So aku balik ke rumah, sambung tidur. Biasalah, bila nak tidur jer, masa tu lah ada calls. Rupanya diaorang dah masuk area Bentong, dan kitaorang janji nak jumpa kat bandar Raub. So aku teruslah ke Raub, semalam dah aku beritahu mak yang kawan aku nak datang, so tak ada lah persoalan, "Nak buat mende ke Raub?".

Kitaorang melepak kat this one restaurant, sejak just before 12, sampailah dalam 1.30 pm. Best sebab lama dah tak bersembang dengan geng-geng kawan yang dah bertahun aku kenal nih (kenal kat internet), walaupun tak ramai yang datang tapi memang havoc lah. Aku banyak dapat tips, especially dari Angah sama Arc, pasal masalah penjagaan orang tua. Apparently masalah yang aku hadapi sekarang nih tak lah seteruk mana, memang lumrah lah macam tuh.

Lepas tuh teruslah kitaorang ke kampung aku, bawak melawat tanaman-tanaman aku. Tak ada apa pun yang boleh diaorang bawak balik kecuali ciku sama pisang. Then melepak dan sembang-sembang dalam rumah aje lah. Mak pun ada join sekali sekala. Tapi aku respect gilalah kat geng-geng aku nih, sporting habis. Yang paling bestnya bila Angah tanya aku, dah berapa lama aku tak turun KL. Aku tahu mak ada di belakang aku, so aku bagi isyarat kat Angah, dia macam tahu jer what to do next.

"Dah berapa lama ko tak turun KL?", dia tanya aku.

"Lima bulan lebih kot?", aku jawab gitu.

"Lima bulan? Ish, lama nya!", Angah tanya gitu, kuat jer, sambil bulatkan mata. Terkejut sangatlah kononnya. 

Macamana lah kalau Angah dah tua nanti, dia punya exaggeration tuh boleh tahan. Harus dah tua-tua nanti, punya nak tunjukkan keterkejutannya, dia siap buat pura-pura pengsan kot? Ekekekkeke

Kecuali Arc sama Yam, yang lain tuh, mengalahkan bebudak lagi. Maklumlah ada wifi free, masing-masing dengan smartphone,Ipad, Tab masing-masing. Dalam 5 setengah diaorang beransur, seriously, aku rasa dah lama aku tak merasa suasana best macam tuh, if only lebih ramai geng aku yang datang lah kan?

Aku tak ke kebun pun lepas Asar, saja jer aku malas. Lepas maghrib malam nih pun bersembang aje, sembang sama RizalTabligh, dia nih macam aku jugak, duduk balik kampung sebab nak jaga mak dia. Cuma dia nih ada family of his own. Aku perasan yang kat kampung nih ada a few yang macam aku, Nasir for example, dulu kerja KL tapi dah bertahun jugak balik duduk kat kampung. Diaorang "macam" ok jer, aku jer yang macam tak sabar nak keluar dari kampung. Aku ada beritahu geng aku tadi yang tahun depan aku tak duduk kampung dah, aku nak buat hal aku sendiri. Tapi lepas tuh ada pulak aku kata, "tapi rasa-rasanya aku akan duduk di kampung for good kot pasal aku kesian kat adik beradik aku yang lain, terpaksa cari penyelesaian macamana nak jaga mak". Entahlah.

If only mak terfikir, dan setuju untuk duduk sama anak-anak kat KL, kan ker senang?