Tuesday

Selasa - 18062013

"Kawaih ingat nak meracun pagi nih tapi ada orang mati pulak", kata S masa aku terserempak dengan dia kat kedai Chu Bekam. 

"Macam lah dia orang penting", kata aku dalam hati.

Ada kematian malam semalam, bacaan Yaasin/Tahlil yang dibuat di masjid malam semalam tuh memang ditujukan, dihadiahkan untuk arwah, yang masa tuh dah tenat di Hospital Temerloh. 

Since ada kematian tuh, dan kitaorang nak pergi melawat, so aku buat kerja ringan-ringan aje lah kat kebun, jugak kat kawasan cili. Menyiram cili, membetulkan polybags, things like that. Pukul 9 setengah kitaorang pergi, Chu sama jiran dia pun tumpang kitaorang. Lama jugak kitaorang di rumah arwah, lepas Sembahyang Jenazah terus kitaorang nalik, tak turut ke kubur.

Aku tidur sementara tunggu Zohor pasal mengantuk sangat, pagi tadi aku bangun awal, lebih awal dari mak. Petang nih mak ke surau awal dari biasa, which is good, pasal lamalah sikit aku melepak kesaorangan sementara tunggu Asar. Waktu yang paling aku suka, waktu antara Zohor dan Asar, masa mak di surau. Tah pasal apa aku pun tak berapa pasti tapi aku rasa tenang, aman dan damai. Not to mention bebas. Kalau aku nak buat teh-o ais limau satu jug pun tak rasa uncomfortable. Masa mak ada di rumah, aku tak buat apa-apa biasanya, lepak depan laptop jer.

Kering sangat, cuaca panas gila sesehari dua nih, tanah dah merekah-rekah dah, so aku menyiram guna pam. Berhenti pun bila habis minyak setangki pam tuh. Aku kena menyiram setiap hari lah nampak gayanya sebab minggu depan akan tak bersiram lah kacang tanah aku untuk seminggu. Aku tak percaya langsung yang mak akan menyiram kacang aku tuh sepeninggalan aku nanti. Kalau pun mak menyiram, tentu yang baris-baris di depan aje, yang boleh dijangkau.

Ada pulak UstazTab malam nih so ada lah kuliah lepas Maghrib. Aku suka betullah kuliah UstazTab nih, aku suka cara penyampaian dia yang bersahaja, guna loghat Temerloh pulak tuh. Aku selalu terfikir yang kalaulah aku boleh jadi macam UstazTab tuh, banyak ilmu, merendah diri, alangkah best nya. Part yang best duduk kampung nih itulah, jiwa tenang, dapat belajar ugama tanpa perlu pergi mana-mana. 

Waktu-waktu macam tuh selalu buat aku terfikir, macamana kalau aku terus aje duduk kampung, settle down kat sini. Dan jadi orang tua. Aku rasa macam guilty jer bila otak aku asyik buat plan untuk travel the world barang sesetahun, tahun depan nih.