Saturday

Sabtu - 22062013

Awal pagi aku ke Pekan Sehari, lepas breakfast nasi dagang, pusing kat area tuh seround, tak ada benda menarik, so aku terus balik dan mula menyiram. 

Aku memang perasan yang kacang di depan rumah tuh, di Zone 2, kebanyakannya panjang-panjang. Or rather tinggi-tinggi. Tinggi dan kurus. Mungkin sebab terlindung dek pokok pisang kot, tu pasal masing-masing sampai kurus kering nak mencari cahaya matahari. Dan banyak daun-daun yang kat pangkal pokok kacang tuh dah layu, macam dah ready untuk dicabut aje, sedangkan belum pun berusia 3 bulan, ditanam pun lewat 10 hari dari kacang di Zone 1.

Aku jadi penasaran nak tengok isinya sebab macam mana nak berisi kalau batangnya kurus, kan? And so aku cabut a few batangs, betul tekaan aku, ada empat lima ulas jer isinya. Adess, banyak jugak kacang-kacang yang kurus tinggi macam tuh, maknanya banyaklah yang tak banyak isi. Nasib baik kacang kat Zone lain nampak macam gebu jugak.

Tak tahu lah, apa salahnya hah? Terlebih baja? Ditanam rapat sangat? Atau sebab dulu selalu kena hujan lebat sampaikan kebanyakan pokok kacang tercabut? Apa pun aku redha jer lah, mana yang banyak isi tuh oklah, mana yang tak ada isi tuh, aku bersyukur jugak. Jangan nanti ada orang lain kasi komentar masing-masing dah lah, kan? 

Aku naik bas 9 setengah ke Raub, aku tak ambik pun duit yang mak tinggalkan untuk aku kat atas meja. Mak pun tengah bersiap masa tuh, nak pergi baca Yaasin kat rumah orang sakit. Pui akan balik pagi nih dan bawak mak ke Jerantut, tidur rumah Long semalaman, then esok ke Jengka 8. Then Long akan hantar mak balik. Gitulah keputusannya, semalam tuh kelam kabut jugak dibuatnya, diaorang lah, aku selamba jer tak ambik tahu. Cuma aku api-api kan sikit jer, aku kata yang kena tegas sikit dengan mak nih, kalau tak, mak nak suruh ikut plan mak aje. Dah tahu nak ke Jengka 8, apa pasal nak buat plan-plan yang lain? Itu yang aku tak fahamnya tuh. 

Aku naik bas 10-30 ke KL, aku anggap macam naik Greyhound dari Philadelphia ke New York City aje. Sampai KL pukul 12 lebih sikit, ex-housemate aku tak ada pulak kat Bangsar, dia ada program apa tah kat Bukit Jalil. Kitaorang janji nak jumpa malam nih, aku malaslah terus aje ke Bangsar walaupun aku ada kunci rumah, so aku melepak jerlah. Merayau sana sini. Bosan aku, meletihkan. Dan aku terbeli banyak gak benda. Terbeli kontek lens sebab sejak duduk kampung aku dah tak pakai kontek lens. Dulu bertahun-tahun tak pakai spek, asyik pakai kontek lens jer, ini rasanya nak berbalik ke style pakai kontek lens lah semula. 

Aku terbeli kasut. Aku terbeli baju. Dan yang paling tak masuk akalnya, aku terbeli paip air yang kecik, yang aku sure tak ada dijual di Raub. Lima posen semeter paip tuh so aku kata nak 20 meter (RM 10), Cina tuh kata dia terpaksa kerat paip yang lain, so Cina sorang lagi tuh bawak turun satu gelung sepajang 30 meter. Kecik jer bungkusannya so aku tanya berapa harga, dia kata RM 7. Bengap apa Cina nih, tanya aku dalam hati. Aku tanya da dua kali, dia kata harganya memang RM 7. So aku ambik 2 gelung, 60 meter total. Kalau aku beli semeter-semeter, harganya RM 30 kan? Nasib baiklah muat bag aku untuk isi paip tuh. 

Keletihan, aku messaged member aku tuh, beritahu dia yang aku tak jadi lah nak ke Bangsar malam nih, so aku terus ke tempat aku bermalam masa mula aku sampai Malaysia, lepas di deport dulu tuh. Malam nih sama malam esok aku nak stay kat sini, malam lain aku belum decide nak stay kat mana, mungkin kat Bangsar, mungkin jugak kat Rawang. Atau mungkin terus aje kat tempat nih selama seminggu nih. 

Entah, tak bersemangat jer aku nak update nih, bosan dah aku kat KL nih, duduk kampung lagi best, aman damai dan tenang jer. Kat KL nih macam semua orang "mengejar dunia" sangat. Even kat New York City tak bercelaru macam nih.