Wednesday

Selasa - 04062013

Nasib baik Long ada beli kuih, kalau tidak, makan roti cicah teh-o aje lah breakfast aku pagi nih. Long beli karipap sama kuih bom. Ala, kuih yang bulat tu lah, yang tak glamer langsung, kuih yang orang dulu-dulu kata kuih batu pelir kambing tuh.

Pagi nih aku concentrate buat kerja kat kawasan terbiar yang banyak kacang tanah yang tumbuh sendiri tuh, dulunya Zone 4. Aku merepih, menyangkul di sekeliling pokok kacang tuh, kurang-kurang ada dalam 50 perdu kacang yang tumbuh sendiri. Agaknya nak ganti balik kacang di situ dulu yang dimakan tikus kot?

Berpeluh jugak aku kerja, lama dah tak berpeluh basah sampai gitu, itu yang rasa seronok jer tuh. Long sambung membaja, kalau tak salah aku lah sebab aku nampak Long ke hulu ke hilir menolak wheelbarrow. Mak? Mak biasalah, tak habis-habis dengan mencakar daun kering bawah pokok rambutan tuh. 

Tengah merayau-rayau (masa break yang every 10 mins or so) tuh aku terjumpa paip/tube (macam outlet kat washing machine) yang dah tak diguna, kat bekas tapak rumah arwah datuk nenek aku, so aku ambik, ada gunanya nanti tuh sebab panjang paip tuh, masih elok lagi. Jangan mak kata buat menyemak jer, dah lah.

Long asyik bercerita pasal projek fertigasi kitaorang, macamana caranya kitaorang nak buat secara berperingkat gitu sebab Long duduk di Jerantut, seminggu sekali jer boleh hantar bekalan sabut, itupun dalam sesepuluh guni aje yang boleh muat dalam kereta dia, kalau dia balik sini sorang-sorang. Aku suruh Long mula menyemai benih sebab kalau nak beli anak cili, seringgit sebatang, buang duit aje. Might as well semai sendiri, tahu jer lah, nak menyemai cili, dekat sebulan baru tumbuh. Dalam sesebulan setengah lagi aku dah akan sibuk mencabut/menjual kacang tanah pulak, then at the same time aku dah nak menanam pulak, so kena diplan betul-betul sebab tenaga kerja utamanya cuma aku. 

Tengah aku melepak kat beranda, aku terdengar Long menalipun anak dia, "Awak balik lah, boleh hantar Wan ke KL ke rumah Acik Nuar, tak ada sapa nak hantar Wan", kata Long.

Aik, kan ker mak kata nak pergi sama Chu? Ini dah lain pulak ceritanya. Lantaklah, aku tak nak campur, tak nak ambik tahu. Tapi biasanya, benda-denda yang aku tak nak ambik tahu tu lah yang aku banyak tertahu.

'Itulah, nak suruh MatN tu buat dua lapis, lepas tu tabur batu-batu sungai. Dia boleh suruh orang ukir nama (arwah) pak pada batu nesan tuh", kata mak kat Long masa kitaorang menziarah kubur lepas Zohor.

"Tanya dulu berapa harga.....", aku kata gitu. 

Ish aku nih, kan ker dah tak nak masuk campur hal-hal macam tuh? Tapi itulah, bila mengenangkan yang MatN yang akan membuatnya nanti, aku dah terbayang dah yang beribu-ribu jugak lah nanti kos nya tuh. Nasib baik mak sama Long tak dengar, atau buat-buat tak dengar. Aku tak nak ambik tahu lah, nak buat Taj Mahal pun aku tak kisah. Tapi aku dah ada jawapan dah kalau masalah kos nih berbangkit akan datang. Aku nak kata, "Didn't I tell you so?", itu jer. Heheheheh

Since Long nak balik ke Jerantut dan mak pun nak ke surau, Long lah yang hantar mak, aku melepak jer lah, berbalas-balas emails dengan kawan-kawan setahanan dulu.

Kitaorang memang tak communicate guna Facebook etc, infact kitaorang tak ada pun kat FB sesama kitaorang. Reason being some of them macam tak nak friends diaorang tahu yang diaorang pernah kena tahan, pernah dideport, shit like that. Ky-Vietnam for example, dia takut sangat "rahsia" dia terbongkar. So kitaorang dah lama "unfriend" member-member setahanan, aku pun bosan jugak bila dulu tuh Amir-Bosnia kata yang ada a few Malaysians yang  nak add dia, diaorang tuh datang dari either my blog atau my FB. 


Aku pun ada communicate dengan Dr George Boley-Liberia, member sebilik masa kat tahanan dulu. Dia ada plan nak datang Malaysia tapi aku macam takut-takut nak berbaik dengan dia nih, sebab dia nih dulu kan ker Warlord? 

[Kisah pasal dia dideport: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-16924744
Cerita masa aku mula kenal dia: http://kisahseorangbanduan.blogspot.com/2010/11/hari-ke-95-ahad-257.html?m=0]

"Eh, UstazM ada datang mengajar, awak datanglah mengaji", mak talipun (guna cellphone kawan semengajian), masa aku tengah ralit online. Masa tuh dah 3-20 pm.

"Tak apa lah", aku jawab gitu. Tadi masa balik dari Zohor, mak kata yang UstazM yang sepatutnya datang semalam, tak datang harinih, sebab masih demam. 

"Datanglah, kome semua siap dah mengaji", kata mak lagi.

"Tak lah, dah lewat ni", aku kata gitu.

"Ustaz tu suruh awak datang", kata mak lagi.

Terus aku tahu yang itu ayat sambar. Lagi lah aku tak nak pergi.

"Ikut awak lah kalau awak tak nak datang", kata mak. Ada sedikit nada terkilan dan marah, pada firasat aku lah. 

Tapi, kalaulah mak semua dah siap mengaji, kesian pulak UstazM tuh terpaksa menunggu aku, kan? Apasal tak talipun awal-awal sebelum diaorang mula mengaji? Itu yang aku pelik tuh.

Aku nak buat firm sikit lah, tak nak jadi lurus bendul sangat, mengikut jer kata. Aku kena stand up sesikit. Aku nak jadi macam The Beastie Boys jugak, (You Gotta) Fight For Your Right (To Party).

Syukur, petang nih hujan turun, just before Asar. Tak lah lebat tapi aku tak payah ke kebun, dan esok pun tak payah menyiram. Kalau every 2 hari hujan turun, kan ker best?

"Mengapa nya awak tak datang mengaji tadi?", mak tanya, masa aku jemput mak dari surau. Kalau hujan, aku akan kemput mak, kalau hari tak hujan, mak jalan kaki aje sebab aku nak berkebun.

"Dah lewat", aku jawab gitu.

"Mende lewatnya, kome belum mengaji lagi tadi", kata mak.

"Kan ker mak kata dah siap mengaji, sebab tuh saya tak pergi sebab dah lewat", aku kata gitu.

"Lah, tak lah, kome belum mengaji lagi tadi", kata mak.

"Betul, mak kata deme semua dah siap mengaji", tegas jer aku jawab.

"Yer ker? Mak tersalah cakap lah agaknya.....", kata mak lagi.

Dalam hati aku kata, ha, itulah, kalau selalu guna ayat sambar, ada masanya tak tercatch up.

Since tak ke kebun, aku menyiram cili ajelah, bancuh baja banyak-banyak, siram pun banyak-banyak. Cili tuh ok semuanya tapi kacang tanah tuh, ada satu yang layu, kering daunnya, satu lagi macam tak bermaya tapi yang 3 lagi tuh nampak macam ok jer. 

Malam nih pun tak ada UstazTab, so baca buku kat masjid aje lah sementara tunggu Isyak. Aku perasan yang semakin kurang jemaah yang datang ke masjid sekarang nih, apa pasal hah? Maghrib ok lagi tapi bila Isyak, tinggal separuh jer.