Saturday

Sabtu - 08062013

Tak ada apa sangat kat Pekan Sehari pagi nih, tiga kali pusing pun aku tak beli apa-apa. Tak ada benda menarik untuk dibeli. Kedai Samad pun tak bukak pagi nih, so tak makan nasik dagang lah aku. Terpaksa breakfast roti canai jer kat kedai Chu Bekam.

Terserempak dengan UstazM, mintak maaf dengan dia sebab Selasa lepas aku tak datang mengaji. Dia pelik apa pasal mak kata Selasa tuh UstazM tak datang sedangkan mak sendiri yang confirmed dengan UstazM. Semalam pun memang kelas dibatalkan, itu pun mak tak beritahu aku. 

Aku cuma membancuh baja dan menyiram cili fertigasi aje, kerja lain aku tak buat pun. Lepaklah sesehari dua nih, ini aje peluangnya. So aku di rumah ajelah sepanjang pagi, tak online pun, cuma buat kerja dapur sesikit ekekekek. Membasuh pinggan mangkuk, buang makanan-makanan yang dah basi etc. 

I was bored to the bones but enjoying it at the same time, cool eh? Lepas tidur, aku sambung lagi tidur. Kejap tidur kat sofa, kejap tidur kat lantai. Kalau mak ada, aku tak buat macam tuh. 

Dekat pukul 12 aku ke Dewan Serbaguna, ada khenduri kawin. Aku antara orang yang paling awal makan. Tengah makan tuh, lepas dibuat pegumuman, baru aku terperasan yang khenduri tuh bukanlah khenduri yang aku ingatkan aku nak pergi harinih. Maksud aku, khenduri nih lain punya khenduri, dan aku tak tahu pun samada kitaorang dapat jemputan atau tidak. Ada lagi 2 khenduri tengahari nih, kedua-duanya ada jemputan, semalam ada dibuat pengumuman kat masjid. Tapi khenduri yang ini, aku tak sure samada mak ada dapat jemputan atau tidak. Tapi aku teruskan lah jugak makan, aku tak lah rasa bersalah sangat sebab lepas makan tuh, sebelum balik, aku memang akan hulur duit. Kalaulah memang kitaorang tak dijemput, then duit tuh kiranya buat bayaran harga makanan yang aku makan lah kononnya. Kat kampung memang macam tuh, kadang tuh orang di sebelah rumah tak dijemput, ada kriteria masing-masing dalam pemilihan tetamu yang nak dijemput ke khenduri.

Long balik just sebelum aku ke masjid for Zohor. So lepas sembahyang, teruslah aku sama Long mulakan kerja merendam sabut, dan memasukkan ke dalam polybags. Asa 10 guni jer sabutnya, kalau ikutkan sukatan, akan dapat 60 polybags. Akhirnya dapatlah 25 bags sebelum masuk Asar. Ingatkan nak sambung kerja lepas sembahyang tuh tapi hujan turun lebat gila, angin kencang, petir dan kilat berdentum dentam. 

Melepak jer lah aku sama Long, kelaparan, terpaksa makan biskut kering cicah teh aje sebab balik dari masjid tadi cadangnya nak beli kuih tapi gerai tuh tutup. 



Kalaulah tak ada kelas mengaji dengan UstazM malam nih, sure aku sama Long dah keluar pergi makan lepas Maghrib, sebab kitaorang lapar. Memang Tuhan nak uji agaknya, tak pernah-pernah UstazM tuh buat kupasan ayat-ayat yang kitaorang baca tuh, tapi malam nih, habis aje mengaji dia buat ulasan, kupasan, jugak bagi ceramah. Sampaikan aku pelik, sebab dalam setengah jam lebih dia mengulas setiap ayat tuh. Aku mulanya resah jugak tapi bila difikirkan yang itu semua dugaan, aku jadi cool, rileks jer.

Long belanja makan kat kedai yang aku selalu pergi tuh, makan nasi goreng ayam. Konvoi dari Johor baru bertolak, agaknya esok mak balik.