Wednesday

Rabu - 19062013

Ada dua bad habits yang aku terbuat-semula minggu nih. Tidur lepas Subuh is one of them. Tak ada lah terus aje aku sambung tidur, balik dari masjid pukul 6 setengah pagi tuh. Untuk tak merasa kadar keguiltyan yang lebih tinggi (tidur lepas Subuh), aku tunggu biar cerah sikit, dah lepas bukak tingkap, kemas-kemas katil etc, aku baring lah sekejap melenakan mata. Itu tak dikira tidur lepas Subuh, kot? Aku bangun pun dalam 7-45 to 8 gitu. Tak payah guna alarm pun sebab biasanya akan bising bunyi mak menyapu sampah kat laman.

Habit kedua yang aku terbuat-semula, aku breakfast kat kedai tanpa rasa bersalah, tanpa fikir yang apa mak akan fikir. Bagi aku lah kan, breakfast kat kedai nih, (walaupun boleh breakfast kat rumah jer), macamlah orang pergi memancing jugak. Tak semua orang yang pergi memancing tuh nak kan ikan. Tuhan beri dia otak untuk fikir yang kalau nak ikan, pergi lah ke pasar. Tapi he chooses untuk pergi memancing. Sebab dia pergi tuh bukan niat nak dapat ikan sangat pun, mungkin sebab nak melarikan diri dari bini dia yang kuat berleter. Atau sebab nak dapatkan ilham. Atau sebab saja-saja nak buang masa. 

Then again, ada ker orang memancing hari-hari? Oooppsss

Kat kedai Chu Bekam dah habis makanan, kat kedai Samad yang tinggal cuma kuih dan laksam. Biasanya kalau kat tempat lain, nampak aje laksam, itu yang aku terkam dulu. Tapi laksam yang dijual di kedai Samad tuh masin, (kat tempat lain, manis-manis lemak gitu) dah berapa kali dah aku cuba, rasa nya sama aje.

"Janganlah kali nih masin jugak", aku kata kat helper Samad, sambil ambik mangkuk untuk isi laksam tuh.

"Tuh tokay laksam, komplen ker dia", kata helper tuh. 

Perempuan, kejap jer bini Samad beritahu tokay laksam (yang hantar bungkusan laksam ke kedai tuh) yang aku selalu komplen yang laksam diaorang tuh masin.

Termonyeh-monyeh aku nak menghabiskan laksam yang masin tuh, sebab aku makan kat sebelah tokay laksam tuh, laki bini. Sesudu laksam, seteguk air. Last-last habis jugak akhirnya, pandai aku jaga hati tokay laksam tuh kan? 

Orang jer yang tak pandai jaga hati aku.

"Aok jereh-jereh (jirus-jirus) sikit kacang hok di tepi terh, takert (takut) kena tempias racern (racun), kawaih meracern (meracun) di situ tadi terh", kata S bila dia nampak aku menarik paip untuk meyiram.

Oh shit! He's a cunt, I'm tellin' ya he's a fucken cunt, man!

Now I feel good. Ekekekeke 

Waduh, capek gue, kerja bakti melulu. Ukor habih kacang baris-baris tepi tuh kena racun, basah daun-daunnya. Eekekekek aku exaggerate jer lebih-lebih, Bengap gak S tuh, kalau dia senyapkan aje, tak payah beritahu aku, haruslah aku tak perasan pun. Sebab masa menyiram tuh biasanya aku pakai sembur jer. 

Lepas menyiram, aku buat kerja macam dua hari lepas, basahkan tanah, then menyangkul, menggembur. Sambung dari kawasan yang aku kerjakan ituhari lah. Setiap 50 kali hayunan cangkul, aku berhenti sekejap. Kalau tak buat macam tuh, tak keluar pun peluh. Aku asyik mengagak the amount of kerja yang aku kena buat once musim mencabut kacang bermula nanti. Banyak kawasan yang kena dicangkul, diratakan, dibuat batas. Mampu ker aku buat sorang-sorang?

Mak mengelearkan pelepah-pelepah pisang di belah sana tuh, aku rasa aku dah boleh agak yang itu satu signal buat aku. Semalam mak kata yang kawasan antara pokok pisang tempat mak kerja tuh, elok ditanam kacang, sebab pokok pisang di situ tak lah rapat sangat. Fine, aku boleh tanam di situ nanti, provided ada benih. Biar aku siapkan yang di sini dulu lah, itupun kalau aku terdaya buat sebelum Puasa bermula. 

Macamana pun aku dah terbayang yang mak akan cangkul sikit-sikit kat kawasan tuh, dan tanam a few baris kacang tanah. Macam yang mak buat sebelum nih. Kalau macam tuh, kacau daun macam tuh, aku nak biarkan aje, aku tak nak tanam pun kat kawasan tu nanti. Senang cakaplah, aku tak nak mak masuk campur dalam hal-hal menanam kacang, biar aku yang buat semuanya sebab aku buat bersistematik, berperingkat-peringkat. Bukan takat tanam sana sikit, sini sikit. Kalau mak nak involve pun, nanti masa nak sediakan benih, masa mengopek kacang. Tapi mak kena buat banyak-banyak. Bukan containers jer yang banyak, tapi semuanya containers kecik-kecik, ok? Ekekekeke

Mak tengah membakar sampah sarap, aku selamba jer pergi ke arah kedai, nak mengeteh, letih jugak break takat duduk-duduk jer, might as well pergi membasahkan tekak, kan? Aku dehydrated sangat masa tuh heheheh. Bergossip seround dengan Chu Bekam, pasal business dia yang merosot, macam ada orang buat dajal gitu. It doesn't take a rocket scientist lah nak tahu siapa yang Chu Bekam maksudkan tuh sebab kedai Samad jer yang bersebelahan kedai Chu Bekam tuh, dan dia kata, "Deme nyer nak, biar semua nya deme control, biar semua orang makan di kedai deme nyer".

Mak ke surau awal jugak petang nih, so another peaceful-easy feeling day harinih, lately aku suka baca travel blogs orang. Mat Salleh punya blogs lah, bukan Melayu punya blogs. Melayu, pergi Bandung 3 hari, sampai berminggu-minggu ceritanya. Mat Salleh, sesepuluh tahun travel the world, selamba jer. Seriously, lately, as time flies, aku semakin buat plan untuk travel the world, or at least ke negara-negara yang aku belum pernah pergi. 

Aku rasa aku kena ikut plan aku, sebab the more I travel, less unique I realize I am. And I mean that in a good way.

As they say, it is the things we don’t do that we regret, not the things we do do. It’s a wonderful feeling when you realize what you really want to do with your life, and making it happen feels even better. In real life aku memang gitu orangnya. 

Dang, the more often I find myself saying the phrase "in real life," the more I realize I don't have one.

Lepas Asar aku menyiram, again, bila pam tuh berhenti sebab kehabisan minyak, aku pun berhenti.

"Saya nak upah Ariff lah untuk tolong menyiram kacang, masa saya pergi KL nanti", aku kata gitu kat mak, masa nak ke masjid for Maghrib.

Mak setuju. Dan mak beritahu yang mak akan duduk di rumah Chu aje nanti sebab Chu pun akan tinggal sorang-sorang jugak pasal Tihah outstation for a few weeks. Tihah nih jual Takaful. Dan mak dah kawtim sama Rizal, nak tumpang dia aje untuk ke masjid. Jarak rumah Chu ke masjid, lebihkurang sama jauhnya dari Lot 10 ke Pavilion. Jarak dari rumah kitaorang ke masjid, sejauh Lot 10 ke Berjaya Times Square. Orang kampung sekarang nih mana reti jalan kaki dah kan?

Lawaklah masa mengaji sama Ustaz Simon Cowell tadi, mungkin sebab panik bila dia suruh aku ulang baca, sampai 4 kali aku baca sebab aku ingatkan salah, rupanya bacaan dah betul. 

Long ada talipun mak, nampak gayanya mak akan ke KL jugak untuk family gathering di rumah Teh nanti. Cerita-cerita berbangkit tak payah aku tulis kat sini lah.