Thursday

Rabu - 05062013

Payah jugak kalau ke kebun awal-awal nih sebab terasa macam lama jer buat kerja. Lagi terasa lama kalau tak buat apa-apa kerja. Aku pulun merepair, menambun pangkal kacang kat Zone 2, puas hati aku dengan kerja aku, aku buat betul-betul, aku terpaksa "import" tanah dari tempat lain sebab nak cangkul tanah in between pokok kacang tuh memang tak boleh, tahap kepadatan penduduk nya teramat tinggi. So terpaksa gali tanah kat tempat lain, dan tambun lah mana-mana yang patut. 

Kadang rasa macam nak give up jer dengan kacang taah nih, rasa macam tak berbaloi tanam, Long pun selalu kata yang part paling berat sekali, masa nak menyediakan tapak, nak menyangkul. Itu yang kitaorang buat percubaan tanam dalam polybags tuh, mana tahu kalau-kalau lebih mudah.

Aku kalau boleh, memang nak teruskan usaha nih, ini (arwah) pak punya legacy. Lagipun, aku rasa tanam kacang tanah nih sesuai dengan jiwa aku yang tak beraga nih. Kita tak akan tahu hasilnya, sehinggalah pokok kacang tuh dah macam tiba masa untuk dicabut. Tengok kacang Zone 4 dulu tuh, subur merimbun tapi bila dicabut, tak ada isi. Sebab dimakan tikus isinya. Aku suka hidup aku nih ada elements of uncertainty, so bertanam kacang is one perfect example. Style aku nih sebijik macam style Jack Dawson dalam Titanic tuh. 

Bila aku nak pergi break, rupanya baru pukul 9 setengah sedangkan aku rasa macam dah lama sangat aku kerja.


"Chu kata kalau awak nak tanam jagung, ambik benih di rumah dia jer lah, dia banyak benih", kata mak yang ada kat kawasan kacang tanah yang mak tanam sendiri tuh. Yang aku tak pedulikan sangat tuh sebab kacang di situ ditanam jarak-jarak, senang menggembur tanah. Lagipun, aku banyak kerja lain daripada nak ambik tahu pasal kacang sesepuluh baris yang mak tanam tuh.

"Semak ngat dah sini nih, Long balik nanti, nak suruh dia mesin", kata mak lagi. 

Apa yang korang faham dari 2 ayat di atas? Tak faham apa-apa? Tak ada maksud tersirat? Hmm, korang memang bengap!

Maksudnya, mak nak suruh aku kerjakan tanah kat situ lah, cangkul dan tugal jagung. Dulu memang dah tugal tapi satu pun tak hidup (benih lama). Aku cadangnya nak biarkan aje kawasan tuh kosong sebab very soon (dalam sesebulan lebih sikit) kacang kat Zone 1 dah berisi dan boleh dicabut, so aku nak prepare benih, dan tanam aje kat kawasan tuh. 

Aku balik, lepas mandi aku tidur sekejap. Since aku dah tak tidur lepas Subuh dah sekarang nih, itu yang aku tidur sekejap tuh. 

Tak ada gaya mak memasak pun, dan kat kebun pun tak nampak bayang mak sedangkan jam dah dekat 12 noon. So aku online. Rupanya mak ke kedai beli lauk sebab mak malas nak masak, dan malam nih ada jamuan kat masjid. Masa bukak Twitter, aku terperasan ada satu tweet dari a long-time reader/follower yang suggest aku tengok movie Our Idiot Brother. Aku cari kat youtube, tengok trailernya aku tak berapa berkenan jalan cerita, tambah-tambah pulak Paul Rudd yang berlakun, dia kan ker suka berlakun filem bodoh-bodoh? Filem yang biasanya David/King Mongkut suka tengok.

Tapi aku cuba jugak tengok, aku macam paksa diri aku tengok, sebab there must be something pasal movie nih yang menarik, kalau tak tak kan ada orang rekomen kan? Readers/followers aku semuanya kelas-kelas (aku yang menulis, lagilah kelas nya kan? heheheh), bebudak dan orang yang pendek akal, memang tak baca, tak follow cerita/blog aku. Sebab akal diaorang tak dapat nak jangkau ekekekek. My readers yang dah dekat sedekad follow aku, they know me well, they know me more than my mom does sebenarnya.

Sinopsis: Every family has one: the sibling who is always just a little bit behind the curve when it comes to getting his life together. For sisters Liz, Miranda and Natalie, that person is their perennially upbeat brother Ned, an erstwhile organic farmer whose willingness to rely on the honesty of mankind is a less-than-optimum strategy for a tidy, trouble-free existence. Ned may be utterly lacking in common sense, but he is their brother and so, after his girlfriend dumps him and boots him off the farm, his sisters once again come to his rescue. As Liz, Miranda and Natalie each take a turn at housing Ned, their brother's unfailing commitment to honesty creates more than a few messes in their comfortable routines. But as each of their lives begins to unravel, Ned's family comes to realize that maybe, in believing and trusting the people around him; Ned isn't such an idiot after all.



"I was like your brother. I was floating, waiting for someone to give me some sense of purpose".

Damn, this is scary.

Tak sampai 10 minit into the film, aku jadi tersuka kat jalan cerita, ditambah pulak film tuh kisah di New York City dan di Long Island, both used to be my favorite playgrounds. And I was like "fuck, this guy is so like me. Or rather, I am so like the guy in the film".

Lepas Zohor aku sambung balik tengok movie tuh, aku suka ending film tuh, aku rasa aku akan cakap dan buat sebijik macam tuh nanti. When the time comes.

"This is it, my work is done and I have to move on with my life". Then poooof aku terbang ke South America. 

Lepas hantar mak ke surau, aku perasan yang bekal mak tertinggal, sandwich yang mak nak bawak tuh masih ada atas meja, so aku jalan kaki jer lah pergi hantar. I was feeling good, benda kecik-kecik gini lah (hantar bekal mak) yang buat aku akan ingat sampai bila-bila, dalam movie tadi tuh pun I caught a few simple gestures yang aku boleh relatekan dengan keadaan aku sekarang.

Mak nih tak kan dah dementia kot? Ada dua tiga kali dah mak lupa, dulu pernah tertinggal purse kat celah pokok rambutan (biasalah kan orang tua-tua, turun kereta aje, masa tu lah dia nak terus menyapu laman, nak buang sampah. Tak mengedan-dan). Pernah duit tercicir. Bekal tertinggal dalam kereta, itu biasa sangat dah. Ker itu pasal mak selalu cakap berbelit-belit? Sekali cakap macam nih, dua kali cakap macam tuh? 

Bertutup pintu surau tuh, saspen jugak aku. Kalaulah itu rumah orang , aku sure tak jenguk pun, iyalah kan, entah-entah penghuni tengah konkek ker, tengah buat aksi-aksi lain. 

Aku ke dapur surau, mak tengah rancak bersembang sama dua orang lagi (threesome?), mak tak perasan pun yang bekal makanan mak tertinggal. Dan tak ada pun gaya-gaya, tanda-tanda yang diaorang akan mengaji soon. Dulu lagi aku dah kata yang mak sama kawan-kawan mak nih, bersembang dan makan jer yang lebihnya, mengaji tuh kejap aje. Tapi tak kisah, asalkan mak sama kawan-kawan mak happy dan bahagia, kan?

Hujan turun just before Asar, aku dah berdoa dalam hati (teruk aku nih), biar lah lebat dan sampai ke malam sebab harinih turn Ustaz Simon Cowell ajar mengaji. Aku kalau tiba jer Rabu, memang aku jadi macam tak sedap hati jer, saspen jer. Itulah, takut kena perli masa mengaji malam nanti. Walaupun Ustaz Simon Cowell dah macam kroni aku tapi dia tuh bukannya boleh percaya sangat, sapa jer dia hentam. 

Dengan aku pulak, aku akan lebih makan hati kalau kroni aku sendiri yang hentam aku. Orang lain hentam kau, me no give fuck. 

Lagi satu, kebiasannya, kalau the whole day aku macam happy-happy, sure malamnya akan ada benda yang menyepoilkan kesatuhari-happyan aku tuh. Sure akan ada jer benda yang buat palat. Likewise, kalau seharian aku sedih, moody, biasanya by malam tuh akan ada satu benda yang buat aku jadi upbeat, happy. Ataupun masalah yang aku fikir seharian tuh dah ada penyelesaiannya. So, seharian aku macam happy jer harinih, so kebarangkalian untuk aku dicalit taik palat surenya semakin tinggi. Dan aku asyik terbayang muka Ustaz Simon Cowell aje, "Hah hah, aok nok koner terh baca laju ngat", akan keluar ayat-ayat macam tu.

"Banyaknya", aku kata kat mak, rupanya mak ada order popia untuk dibawak ke masjid malam nih.

"Malam ni kan ker ada ceramah Israk Mikraj?", kata mak.

Laaa, aku ingatkan ceramah tuh malam esok. Dang, aku ker yang dementia nih? Ekekekeke Macamana pun aku rasa macam happy jugaklah sebab maknanya malam nih Ustaz Simon Cowell punya sessi mengaji dikansel. 

Tak ramai jemaah yang datang, mungkin sebab hujan berterusan turun. Punyalah banyak makanan yang berlebih sebab masjid dah sediakan makanan, orang lain pun ada jugak yang bawak.

"Adik Din (anak Long) datang jemput mak esok", kata mak bila aku tanya macamana mak nak ke KL nanti, nak ke Johor nya Jumaat. Aku tak tanya pun pasal Chu sebab mak tak ada mention pun nama Chu sedangkan dulu mak kata nak tumpang Chu aje kan?