Thursday

Rabu - 12062013

"Itu nampaknya S datang tu, dia nak meracun, awak sorokkan racun tuh, kang dia ambiknya sebotol besar tu", kata mak masa aku nak breakfast.

So aku tuangkan ke dalam botol kecik, dan sorokkan 2 botol racun kat tempat lain. S ni cari peluang jer nak menibai apa-apa barang yang boleh dijual, masak sangat dah aku dengan perangai dia nih. Dah 2 minggu dia tak datang, dia ingatkan kitaorang dah "lupa" pasal dia curi baja, dan pasal dia jual pisang tapi tak bagi duit jualan kat kitaorang tuh. If only kitaorang boleh suruh dia jangan datang lagi sini, menyusahkan orang aje.

Entah apa-apa yang aku buat pagi nih, kerja kat sana sikit, kat sini sikit. Melawat tanaman jer yang lebih, kacang panjang dah banyak keluar julur, limau bali dah berbuah, jagung dah nampak ok, kacang tanah apa tah lagi, merimbun sampaikan aku tak boleh nak lalu. Sampaikan aku tak boleh nak check samada ada tikus tak yang datang makan.

Kerja yang paling berat yang aku cuba buat pagi nih, mencari buluh, nak buat kayu pacak kat setiap polybags tuh, so that pokok cili tak akan patah bila kena hujan dan agin kuat. Kat kebun Ri ada buluh, nak pergi ke pangkal buluh tu pun dah satu achievement pasal puas aku menebas sana sini, semak samun.

Eh, nak tebang buluh guna parang ker guna gergaji, hah?

Ku jejaki lembah belukar di sana 
Luas terbentang tiada bertepi 
Tak ku hirau panas hujan melanda 
Semua bagiku tak bererti

Tak boleh jadi macam nih, buang masa aje, kata aku dalam hati bila aku cuba potong dan kerat buluh layu yang kat tanah. Sedangkan yang dah layu, mati pun setengah mati aku nak potong, patah nak dibelah kecik-kecik, mesti ada jalan lain yang lebih mudah. Beli kayu kat kedai, ha, itu jalan mudah.

Pukul 9 lebih aku keluar, banyak hajatnya harinih, macam ituhari jugak. Sesehari dua nih aku rasa best jer pasal aku macam sibuk, banyak benda yang nak dibuat, or rather banyak benda yang nak dibeli. First aku ke kedai jual alatan pertanian. My favorite kedai dah jadinya sekarang nih, ke mana-mana pergi aku akan singgah mengecheck apa-apa yang patut dan sesuai dibeli. So aku beli baja (tokay tuh rekomen, dia kata Pak Mat Siam pun beli baja jenis tu kat situ), beli tray untuk semaian, tanah semaian, jugak benih cili.

Tokay tuh tunjukkan aku kat kedai yang mungkin ada jual kayu kecik-kecik, so bila aku ke kedai yang ditunjuk tuh, selesailah masalah aku, seberkas kayu aku beli, boleh dipotong 2 nanti kayu tuh. Ada lah benda lain lagi yang aku beli, dan tokay tu pun suruh aku datang dalam seseminggu lagi kalau aku betul-betul nak kan paip hitam yang selalu orang guna tuh.

Aku singgah sekejap kat Pusat Serenti tapi SarjanK nun jauh kat atas bukit sana tuh, aku nak tanya dia kalau-kalau ada lebih paip kecik fertigasi tuh, nak beli kat dia aje lah. Budak Kelantan tuh kata ada lebih dalam 20, kalau aku nak, boleh dia ambikkan. Teruja jugak aku mulanya, tengoklah macamana, aku cuba cari dulu kat tempat lain, kalau susah sangat nanti, aku ambik jer. Pak Mat Siam ada paip tuh tapi kalau aku beli dari dia, dia akan tahu yang aku nak pasang sendiri, nak buat sendiri, dan dia akan tahu yang aku nak bypass dia, tak nak guna service dia untuk pasang alat-alatan fertigasi, sedangkan dia masih berharap yang kitaorang kontrakkan kat dia.



Masa bersembang dengan Samad (aku singgah kedai dia, me-nry menu baru, Nasi Ayam. Lama gila aku tak makan kat kedai dia), dia suggest kat aku, jalan-jalan ke dalam kawasan kampung tuh pasal ada a few kebuns yang guna polybags secara besar-besaran. So aku drive slow-slow, masuk ke ceruk rantau kampung yang nun jauh kat dalam, memang betul, ada 2 kebun sayur yang bertitiran dengan polybags. Dua-dua tuh di bawah skim apa tah, Bantuan Rakyat Miskin , something like that.

"Awak hantar mak ke rumah di hulu tuh petang nih, ada majlis di situ. Lepas Asar kang awak datang jemput", kata mak bila aku tanya samada harinih mak ke surau atau tidak.



Since masa dah tak ada sangat, aku sempat alih-alihkan polybags aje, susun kasi cantik, kasi teratur sikit. Tahulah situ dekat dengan dapur, kan? Mak asyik lah "memasak" kerjanya, tak aman aku nak buat kerja. 

"Bila nak pindahkan ke tempat lain?", mak tanya aku semalam.

"Tak pindah ke tempat lain, memang kat situ jer", aku jawab gitu.

"Sempit ngat tempatnya dak?", mak tanya.

Itu baru 150 bags, mak dah kata sempit, boleh muat a few more hundreds kat situ. Seboleh-bolehnya aku tak nak mak involved langsung pasal projek nih, faham-faham jer lah kalau mak ada masuk campur nanti, tak jadi kerja akhirnya. Iyalah, tempat kena bersih, tak boleh bersepah larah, dah siap buat kerja peralatan kena dicuci. 

Mengaji sama Ustaz Simon Cowell malam nih kelam kabut sikit sebab dah 2 minggu tak mengaji so semua orang ditegurnya, ada jer lah bacaan yang tak kena. Apa pun aku tak adalah tension sangat pasal almost the whole tengahari tadi aku dah praktis baca, so sikit jer lah yang kena tegurnya pun.