Saturday

Sabtu - 01062013

"Mak tak nak ke Pekan Sari ker?", aku tanya mak awal pagi nih.

"Tak lah, mak nak ke rumah orang nikah (sedara Makcik Esah) pagi sikit sebab semalam dah lah tak pergi. Akak The nak ke Pekan Sari, beli barang", jawab mak.

And so teruslah aku pergi, lepas breakfast kat kedai Samad, aku tunggu Akak The, sama Ieqa, Yaya. Very thoughtful aku nih, aku yang bayarkan harga barang-barang, sekali sekala jer I let Akak The bayar, benda yang seseringgit dua harganya. Bukan apa, Akak The ada family, lagipun barang-barang yang dibeli tuh aku sama mak yang akan guna, kan? Lagipun, Akak The mulanya macam tak nak beli apa sangat pun, itu yang aku beli tuh. Habislah seratus lebih, sebab aku beli alatan kebun jugak.

Entah apa lah nama alat tuh, macam sabit, macam kiut, macam cangkul bentuknya, sesuai sangat untuk kerja-kerja menambun tanah ke pangkal kacang. Ukor keri aku kerja kat Zone 1 tuh, aku rasa aku dah buat yang terbaik, aku tambunkan almost semua pokok kacang yang kritikal gayanya tuh. Aku kena buat cepat sebab kacang dah mula berisi. Minggu depan nih aku akan busy buat kerja yang sama lah, seterusnya kat Zone 2, ikut turutan aku tanam kacang tuh dulu.

Sengih jer aku bila Akak The macam terkejut aje yang mak ke rumah khenduri tu pun nak dihantar naik kereta. Can't blame Akak The pasal kat jalan masuk ke rumah kitaorang pun ada dua tiga bijik kereta orang park, yang bermakna, cuma sepelaung aje kedudukan rumah sedara Makcik Esah tuh dari rumah kitaorang. Kat belakang tu jer. 

Dekat pukul 12 baru aku pergi khenduri tuh, aku duduk semeja dengan Arif, Ustaz Simon Cowell, bosan gak duduk kampung nih, balik-balik muka itu jer yang aku nampak setiap hari, waktu dan ketika. 

Eh, apa pasal bila majlis kahwin jer, semua lagu yang dipasang tuh semuanya lagu-lagu lama, lagu-lagu 60an/70an? Aku selalu perasan kalau pergi khenduri, orang lama-lama nih biasanya diaorang tim, syok sendiri, bila dengar lagu-lagu nostalgia diaorang. 

Lagi satu, apa pasal khenduri kawin tak pernah pasang lagu Inggeris hah? Cuba lah buat macam film My Best Friend's Wedding tuh, ada lagu "Say A Little Prayer", sure havoc, aku pun akan turut nyanyi. 

"Awak nikah besok, jangan cari orang gitu, susah nak kenal", kata Ustaz Simon Cowell, sambil juihkan bibir kat this one perempuan yang berpurdah, yang cuma nampak mata 2 bijik. Boleh tahan jugak Ustaz Simon Cowell nih, kata aku dalam hati. Then again memang padan pun dia dapat nama Simon Cowell tuh kan?

Ada lagi satu khenduri lepas Zohor tapi aku tak sure kitaorang dapat jemputan atau tidak sebab mak tak ada cakap apa-apa pun, jemaah lain semuanya pergi, kitaorang berdua aje yang balik. 

"Elok dah handset awak. Ukor puas kome mengerobeknya, tukar sim card, tukar itu, tukar ini, last-last elok", kata Ida. 

Bukanlah aku nih tua sangat orangnya sampaikan tak reti nak mrnggodek cellphone aku tuh, tapi aku memang tak ambik tahu langsung pasal cellphone, memang sedari dulu, aku tak nak meretikan diri dengan semua functions kat cellphone tuh. Macam yang aku cakap, cellphone is never that important dalam hidup aku, aku ada cellphone tuh sebab aku cuma nak ada contact number. Itu aje. 

Lepas Asar aku sambung kerja, tak lama tuh anak Makcik Lijah datang nak kait kelapa. Ida suruh dia kaitkan kelapa muda, so teruslah tak jadi kerja, dah bertahun tak minum air kelapa, dan makan isi kelapa muda. Besar-besar kelapanya, 3 orag tak habis minum sebijik tuh. Aku siap ke Pintu Padang nak beli ais sebab semua kedai runcit kat sini dah tutup. Memang sedap gila air kelapa taruk gula merah.

UstazM tak ada lagi malam nih, dah 2 minggu berturut-turut dia tak datang mengajar mengaji, ada hal lah tuh pasal pagi tadi ada aku nampak dia kat Pekan Sehari. Again, aku berjaya menahan diri dari keluar minum/makan walaupun mulanya nak ke Pasar Malam Sungai Ruan. Ada Tahlil lepas Isyak.dan jamuan makannya dibuat kat dewan di sebelah masjid. Tapi mak tak nak pergi pulak sebab mak kata malulah bermahana (bertelekung). Laaa, jemaah perempuan yang lain tuh tak berkemaluanlah masing-masing agaknya seba diaorang semuanya pergi. 

"Awak nak pergi, pergilah. Biar mak tunggu dalam kereta jer, tapi jangan lama sangat", kata mak.

Tak jadi lah pergi akhirnya.