Sunday

Ahad - 16122012


Awal pagi lagi Ida dah ajak ke Pasar Minggu di bandar Raub, semalam hujan so tak payah menyiramlah pagi-pagi nih. Aku meraya-rayau nak mencari kacang tanah, kecik-kecik kacangnya so aku tak beli. Tengoklah esok, mungkin kat Pejabat Pertanian Sempalit ada jual kot. 

Balik dari Raub, pergi cari durian rosak pulak kat peraih. Lepas sorang, sorang yang datang so kitaorang mengeteh ramai-ramai. Best, tak pernah lagi buat macam tuh. We run this kampung, ok? Beli baja 2 guni, then decided nak ke Jelu untuk cari durian yang elok. Beli 30 kilo durian D24, then RM 10 worth of durian rosak yang elok untuk dibuat tempoyak. Sepuluh ringgit jer harganya tapi dekat penuh satu pickup Isuzu Nuar (adik) tuh. Lepas makan baru lah mula acara mengopek durian, ramai anak sedara yang tolong, semuanya untuk dibuat tempoyak.

Tengahari, sekali lagi ke bandar Raub, ingatkan bayak kedai yang bukak sebab tadi tuh awal sangat. Tapi, sebab bandar kecik, banyak kedai yang tak bukak (or rather tak banyak kedai yang bukak), so tak dapatlah kacang tanah. Aku singgah beli UMobile prepaid internet, aku punya DiGi tuh dah tak boleh diharap. 

Ok sikit jer UMobile nih daripada DiGi, so untuk waktu ini aku kena redha jer lah dengan apa yang ada. Ker memang kampung nih anti-pembangunan, anti-internet, dari satu ke satu internet provider yang aku guna, semuanya mengecewakan. Agaknya internet alah dengan bau durian dan petai yang melambak-lambak kat sini kot, tu pasal. 

Then Ida sekeluarga bertolak balik, anak sedara aku yang lain, last sekali Long. So yang tinggal, Akak The sekeluarga. 

Hujan lebat selebat-lebatnya petang nih. Bagusnya, aku tak payah menyiram, dan tak payah menyangkul (kawasan yang nak dibuat batas masih luas). Yang tak bagusnya, some of my anak sawi ranap, nasib baiklah pokok kacang dah besar. Then, anak sungai tuh melimpah airnya, uko ampuh  (uko=sehingga, sampaikan. ampuh=tenggelam) some of my batas.

Bila hujan dah sidang (berhenti), aku ikut Abang The (and Yaya & Ieqa) merempit, ikut Jelu, sampailah ke Pulau Chekas sama Lata Jarum. Kat kawasan Raub nih banyak jeram dan air terjun, mula cadang nak ke Jeram Besu tapi dah lewat.