Wednesday

Selasa - 11122012


Pagi-pagi lagi Long ajak pergi Pekan Sehari di Sungai Ruan. Beli penyapu sama mop, one of the penyapus kat rumah tuh dah banyak gugur dah rambutnya. Beli ikan tenggiri sama bendi, then beli makanan untuk breakfast.

Since semalam hujan, so tak payahlah nak meyiram pagi nih. Tak buat apa sangat pun kat kebun, tengok gitu-gitu aje lah. Macam Wakil Rakyat meninjau kawasan Parlimen dia kaedahnya. Tinjau dari kejauhan, atau setakat menampakkan muka.

Then tolong Long memunggah durian ke kereta dia, lepas tuh pergi ambik another 2 loads of durian kat Cina peraih. Semuanya, campur yang semalam tuh, adalah dalam 160 bijik. 

Lepas Long balik, dan sebab hari pun redup aje, aku cabut-cabut rumput di batas kacang. Ya, banyaknya semut kecik yang bertali arus mengusung bangkai benih kacang, jugak daun kacang yang kering. Tak sampai hati aku nak bengang kat semut-semut tuh, rezeki diaorang kan? Tapi, lepas pada tuh aku sembur sebotol pesticide kat sekeliling batas-batas kacang tuh.

Nasib baik betullah aku tanam rapat-rapat dan ada yang aku tanam extra benih dulu tuh, so aku akan pindahkan nanti anak-anak kacang tuh, kat mana-mana lubang yang kosong.

Petang pulak aku menanam tembikai, banyak jugak lubang yang aku gali, dalam 20 lubang yang aku tanam. Entahlah, mak aku kata lama gila tembikai nak menunjukkan tanda dia hidup, sebab biji benih dia keras dan tebal. Aku dah korek-korek lubang tempat aku tanam tembikai dulu tuh tapi tak ada pulak benih-benihnya. Entah-entah dimakan dek ayam yang selalu berkeliaran kat kebun. Ayam siapalah tuh gamaknya. Ayam, semut, semuanya nak menyusahkan hidup aku.

Kira ok jugaklah internet connection aku harinih, dapat aku bukan MT4 Terminal, dapat jugak update blog. Yang tak dapatnya, nak main games kat FB. Punyalah bosannya malam nih (as if malam-malam lain tak bosan), aku tengok tv, aku layan Family Edition of Winter Wipeout. Itu jer rancangan tv yang elok untuk aku tengok. Rancangan bodoh sebenarnya, games bodoh-bodoh macam yang femes sangat kat Jepun tuh. Tapi tak kisah, bodoh-bodoh pun, Mat Salleh punya rancangan, itu yang buat ter-jadi macam best dan worth watching tuh.