Tuesday

Sabtu 08122012


Ada aku beritahu mak yang aku nak balik Raub hari ini tapi aku rasa kalau balik esok pun ok jugak sebab Ida akan balik kampung rasanya. And so aku merayau-rayau ajelah masuk malls. Bukan apa, saja jer nak tengok Christmas decorations, jugak nak dengar holiday songs. 

Sejak duduk kampung nih tak pernah dengar music/lagu pun sebab tv tak pasang, internet tak ada, so telinga aku tak pernah berhalwa. Itu yang terlama aku kat Sungai Wang tuh sebab terralit dengar lagu. Dan tiap lagu tuh buat aku mengimbau kisah-kisah lama. Dengar lagu Last Christmas (Wham!) teringat masa muda-muda dulu. Dengar lagu White Christmas, teringat zaman masa aku kerja kilang di New Jersey dulu. Bila ada lagu Little Drummer Boy, terus aku teringat kat David/King Mongkut. Pasal ituhari dalam email ada kitaorang bercerita pasal favorite holiday song masing-masing. Itu lagu favorite diaorang dan diaorang pun tahu mine is Fairytale Of New York (The Pogues & Kristy McColl). 

Tapi itulah, kesemua lagu-lagu tuh buatkan aku teringat pasal kehidupan aku kat Amerika dulu. Yang akhirnya buat aku jadi ralit, dan sedih at the same time. So aku buat keputusan nak balik Raub aje lah. Itulah aku nih, bila di Raub, aku asyik teringat nak ke KL tapi dapat semalam jer kat KL, aku dah teringat nak balik Raub.

Sampai Raub dah hampir Asar, nasib baik lah aku balik harinih rupanya sebab Ida tak jadi balik dan Long pun nak balik ke Bandar J right after Subuh esok, sebab ada hal. Kalaulah aku balik petang esok, sure mak tinggal sorang-sorang the whole of pagi/tengahari esok, kan?

Aku masuk bilik, aku tengok ada almari baju baru, dan pakaian aku semuanya bersusun dan bergantungan rapi. Aku tengok beg aku, dah dikosongkan. Aku kurang berkenan kalau pakaian aku, barang aku, orang lain yang kerjakan, tolong basuh, susun etc. Since mak aku yang buat, aku cuba-cuba buangkan walaupun secubit rasa tak suka, sebab aku takut terberdosa kalau ada di hati aku perasaan tak senang tuh. 

Aku ingat lagi masa aku kat Bandar Tasik Puteri dulu, ada sekali tuh aku balik Bangsar. Malam tuh Kak Teh (bless her!) message aku, dia kata dia dah pasang shelves, dah cuci dan susun pakaian aku yang kat rumah tempat aku duduk tuh. Aku jadi uncomfortable, aku jadi tak syok jer, tapi bila Kak Teh balas balik kata memang gitulah naluri seorang kakak, dan mak pun would do the same thing, aku jadi kurang lah sikit bengangnya. Aku siap dah plan nak berhenti kerja dah tuh dulu tuh ekekekke.

Point is, ciri-ciri keselfishan aku nih tebal sangat kan? Ok, from now on, aku akan pastikan yang barang-barang aku, pakaian aku, keadaan bilik, sentiasa elok dan kemas so that tak ada orang lain yang akan cuba untuk menolong-kemaskan semua tuh. Sama lah macam aku jaga hati aku supaya orang lain tak sentuh.

Sepeninggalan aku semalam, Long ada tolong-tolong menyangkul so petang nih aku sambung semula kerja aku, siaplah kerja-kerja menyangkul tuh. Luas jugaklah kawasannya cuma aku tak tahu apa yang nak ditanam, rasaya nak tanam sayur tapi sayur apa? Sure kena banyak jenis sayur yang kena ditanam, luas kawasan tuh. Long kata elok ditanam maman aje, belasan tahun dah aku tak makan maman, aku pun dah lupa macamana rasanya, either pahit atau masam. 

Masa aku nak menyiram kacang tanah, aku terperasan yang dah ada a few yang cambah/tumbuh. Yang macam malu-malu nak menampakkan diri, yang tersipu-sipu berselindung di sebalik gumpalan tanah. Tak kurang jugak yang tunduk berkemaluan. Terus bersemangat aku jadinya. 

Aku ikut Long pergi masjid for Maghrib, kebetulan pulak malam hari Sabtu ada belajar mengaji lepas Maghrib. Jemaah yang sembahyang ada lah dalam 20 orang tapi yang sambung tunggu kelas mengaji cuma 8 orang. Itu pun termasuk aku sama Long. Itu pun termasuk 2 orang makmum perempuan. Ramai yang tak join pasal Ustaz tuh suruh baca sorang-sorang, guna mike pulak tuh. Mana lah ada yang berani, kan? Aku? Kecut perut, iyalah kali pertama. Orang lain siap dengan lagu nya sekali tapi bila turn aku, slow jer suara. Aku geram jugak sebab banyak pulak salahnya, gugup lah penyebab utamanya. 

Tapi, lepas habis aku baca,  baru aku rasa macam best jer dibuat style tuh (baca sorang-sorang), tahap kekonfidenan aku jadi semakin tinggi. InsyaAllah, kalau aku ada peluang, aku nak datang lagi hari Sabtu, aku rasa aku boleh baca dengan lebih baik, dengan tak ada sangkut-sangkut nya.