Monday

Isnin - 31122012


Alhamdulillah, hujan turun sepanjang malam semalam so pagi nih tak payah nak menyiram. Terus aje aku ke Zone 4, nak mula menanam kat situ. Slow sangat kerja aku, aku buat macam selamba jer, siapkan sebatas demi sebatas. 

Tak lama tuh mak datang tolong, mak buat lubang dan aku tanam. Memang nampak macam berat kerja mak tapi sebab tanah tuh dah dibuat batas, dah digembur, lembut jadinya, mak sekadar tarik sikit aje guna cangkul. Kalau nak suruh menanam, mak pitam sebab kena duduk bertenggek dari hujung ke hujung, dari satu batas ke satu batas. Kat Zone 3a dulu ada mak menanam (masa aku dah siap buat kerja), mak campak jer biji benih tuh, itu yang pokok kacang berteraburan jer kat a few batas. 

Siap Zone 4, aku ke Zone 2 pulak, mak kata dia nak pindahkan anak sawi ke tanah lapang yang ditabur maman dulu tuh. Adalah nampak sesikit maman yang tumbuh gayanya. Tapi, masa aku menanam kacang kat Zone 2 tuh, aku nampak mak menabur benih, benih apa tah. Agaknya mak punya secret project. Sebagai seorang anak, aku tak ada hak nak tanya mak, apa yang mak buat. Tapi mak ada hak mutlak tanya aku. Serupa jugak dengan phone calls, aku tak ada hak nak tanya siapa yang call, kalau ada panggilan talipun. Dan mak ada hak mutlak tanya aku, siapa yang call aku, dan apa butir bicaranya. Dan mak ada hak untuk tanya aku beberapa kali, sehinggalah mak dapat jawapan yang memuaskan hati dia. Memang semua orang tua begitu. 

Then ke Zone 1, tak sempat menanam 2 batas, hujan pun turun. Dan Pui pun sampai dari KL. 

"Awak makan tidur makan tidur jer lah kan duduk sini?", Pui tanya aku sambil gelak-gelak.

"Tak jugak, aku tanam kacang. Luas sampai ke senoho (ke sana)", aku jawab gitu sambil tunjuk arah batas kacang. 

"For real?", Pui tanya aku, terus dia keluar tinjau-tinjau dari kejauhan. 

Tak lama tuh kitaorang ke Bandar Raub, biasalah jalan nak masuk bandar raub, jem gila. All the way dari Sempalit lagi. Punyalah kena sabar dengan TM Nuts, aku sampaikan dah tak tahu nak fikir dan kata apa bila pegawai tuh kata yang Pakej Internet yang kitaorang nak tuh, yang diproposed oleh pegawai lain masa mula aku datang dulu, dia punya terms and conditions nya lain pulak. Dulu tak ada pulak dia kata pakej RM 78 sebulan tuh untuk yang bergaji bawah RM 1500, nak kan pay slip, bil api dan air. Apa yang dia kata, sapa-sapa saja boleh apply. 

Yang sapa-sapa saja boleh apply tuh, itu RM 120 sebulan. Kalau macam tuh, Pui boleh terus apply dari KL kan? Walaupun tak ada lah besar mana sangat bezanya tapi kalaulah TM Nuts tak luluskan permohonan tuh (after 7 days), aku kata kat Pui yang jangan ambik pakej RM 120 tuh. Cari alternatif lain lah nanti, terpaksa guna U-Mobile nih. Freaking insane kan, all I want is s decent internet connection. Is that too much to ask for? Too much lah bagi TM Nuts kot?

Kalau masa pergi tadi kitaorang banyak cerita pasal keadaan aku/mak kat rumah, tapi masa balik kitaorang cerita pasal lain pulak. Sebab Pui pun duduk sebelah rumah pak mertua dia yang dah kematian wife so dia faham sangatlah apa yang aku cuba sampaikan, and dia punya approach pun sama macam aku. Dia kata yang kalau kita tua nanti, entah-entah lebih teruk dari itu. 

Masa balik, Pui cerita pasal dia selalu jugak melepak kat Masjid Seri Petaling, Masjid Tabligh. Dan dia pernah "keluar" 3 hari. Since aku pun pernah "keluar", so kitaorang bertukar-tukar cerita dan pendapat pasal tabligh nih. Both of us bersependapat yang Tabligh nih memang bagus sangat untuk menaikkan iman, mengecharge battery iman, memperbaiki amalan dan kehidupan seharian. Cuma ada a few things yang kitaorang macam tak berapa setuju (ker itu alasan jer?). Point is, kalau nak memperbaiki diri dan iman, ikut Jemaah Tabligh, baru tahu langit tinggi rendah. 

Dia kata yang sekarang nih dia nak buat benda sunat aje (kat rumah dia, dia makan dalam talam, "bini aku tengok jer", kata Pui), benda kecik-kecik yang dia mampu buat. And so aku beritahu dia, kalau nak buat benda-benda yang memerlukan pusingan (contohnya mengacau air dalam cawan/jug), buatlah anti-clockwise, macam bila kita tawaf Kaabah. Itu sunat, one of benda sunat yang paling senang dipraktiskan. Aku sejak sekolah menengah lagi, sejak aku dapat ilmu tuh, kalau mengacau air, aku ikut anti-clockwise, melawan putaran jam. Atau mengikut aturan masa tawaf.

"Dapat ker benda yang awak nak buat tu?', mak tanya aku, pasal internet tu lah.

"Tak kot, mahal. Yang murah tu tak boleh", aku kata gitu, sebenarnya aku dah malas dah nak beria-ia pasal internet connection aku.

"Ambik jer lah, bukannya mahal, kalau empat lima ratus tu baru lah sesak jugak nak membayarnya, ini seratus lebih jer", gaya mak aku cakap kat aku tuh aku boleh faham, yang mak concerns sangat pasal permasalahan aku tuh. Mak tak nak aku susah. Macam pasal kereta jugaklah, mak akan buat sedaya upaya supaya adik beradik aku sediakan kereta untuk aku. 

Pui balik lepas Asar, aku terus ke kebun, sambung menanam kat Zone 1. Since benih masih ada, terpaksa buat a few more batas, antara pokok-pokok pisang tu pun aku buat jugak. Mak pun suruh macam tuh. Tapi, dulu tuh masa aku nak buat batas antara pokok pisang, mak jugak yang tak kasi, dia kata nanti kacang tuh tak elok, daun dia layu. Tapi sekarang nih macam tak cukup tanah pulak. 

So sekarang nih kat Zone 1, dari 11 batas dah jadi 16 batas. Kat Zone 2, asalnya 7 batas, tapi sekarang dah jadi 13 batas. 

Lepas tuh aku membaja, kat batas yang aku baru tanam benih kacang tu lah. Kalau mengikut plan induk, membaja tuh akan dibuat esok tapi aku tengok banyak pulak ayam-ayam jiran yang asyik menguis batas-batas yang dah ditanam tuh so aku decided nak tabur baja. Kuis lah korang wahai ayam, harus korang termakan baja nanti. Padan muka! Ekekekek. Senang jer membaja kat batas yang baru ditanam benih, takat tabur sambil jalan aje. And so siaplah semuanya kerja aku, 2 hari punya kerja. 

Oh and by the way, Ida ada masukkan RM 100 dalam account aku. Eh, kalau aku letak no account CIMB aku kat blog nih, ada ker orang akan masukkan duit ke account tuh? Heheheh