Wednesday

Isnin - 10122012



Setiap pagi, kalau mak aku tak buat apa untuk breakfast, aku akan ke kedai, belilah apa-apa yang patut. Biasanya selang sehari, kalau hari ini ada benda yang nak breakfastkan, esoknya pulak beli, either nasi lemak atau nasi kerabu. Aku tak nak sangat mak aku sediakan breakfast, kalau boleh aku nak beli aje. Tadi, nak ubah selera, mak suruh beli roti aje, boleh cicah dengan gulai sardin lebih dinner malam semalam. Dinner makan sardin jer? Tak, ada gulai dan masakan lain. Then rebus telur 2 bijik. So tak ada lah bosan sangat makan benda yang sama hari-hari, kan?

Lepas breakfast aku ke kebun, buatlah apa-apa yang patut. Dalam sesejam. Break sekejap lepas tuh, then pergi beli papers. Then sambung semula kerja, dalam pukul 10 berhenti, baca paper, melepak. Lepas tuh baru lah mandi pagi. 
Itulah aktiviti aku setiap pagi menyampai ke tengahari.

Masa aku tengah menyiram tadi aku terdengar bunyi siren, tanda ada kematian. Kat kampung nih, kalau ada berita kematian, masjid aku bunyikan siren. Tengah hari tuh baru aku tahu pasal kematian tuh, dekat dengan rumah mak sedar aku, tak berapa jauh dari masjid. Mat rempit yang meninggal tuh, accident masa merempit awal pagi tadi. Jalan kat kampung nih lurus, itu yang selalu motor/kereta bawak laju gila tuh. Dan budak-budak rempit pun selalu jugak berpesta. 

Aku menyangkul di kawasan yang berbonggol-bonggol, nak ratakan tanah, sebab Long kata tak tanam maman jer kat situ. Besarlah jugak kawasannya tapi tak payahlah nak menggembur tanah tuh beria sangat, cukup sekadar ratakan a few bonggolans biar kawasan tuh jadi sama rata. So itulah kerja aku sepagian, selain kerja-kerja wajib menyiram anak kacang tanah dan membuang rumput-rumput yang melukut di tepi batas tuh.

Long ada talipun mak, dia nak balik esok untuk ambik durian yang boleh dibuat tempoyak yang boleh kitaorang dapatkan dengan free dari Cina peraih kat simpang tuh. So aku dengan mak pergilah ke tempat peraih tuh, bertong-tong durian yang masih cantik tapi tak cukup piawaian untuk dijual, yang dilonggokkan setempat, kitaorang boleh ambik sebanyak mana kitaorang suka. So aku ambik wheel barrow, dan mulalah mengangkut durian-durian tuh, siksa jugak dibuatnya sebab tayar wheelbarrow tuh tak ada angin, dan jalan yang terpaksa dilalui tuh jauh dan berliku. Ada titi pulak tuh. So dapatlah 5 kali ulang alik bawak wheelbarrow tuh, ada dalam 100 bijik durian yang aku dapat. 

Petang tadi Long sampai, dia nak balik esok. Dia kasi aku guna broadband dia so dapatlah aku ambik nafas online. Maghrib kitaorang ke masjid, elok aje start kereta, hujan turun selebat-lebatnya, dan petir berdentum dentam. Long teruskan jugak. Terfikir aku, mak tinggal sorang-sorang kat rumah, buatnya black-out ker apa ker, macamana? Aku tak sepatutnya tinggalkan mak sorang-sorang dalam keadaan macam tuh, itu yang lepas sembahyang terus kitaorang balik walaupun ada kelas ugama sebelum masuk Isyak.

Aku dah nak tidur bila tengok Long tengah tengok tv, The Amazing Race Finale. Laaa, aku tak tahu pun ada kat TV, selama ini aku tengok latest episode pun kat youtube jer. Survivor, The Big bang Theory, Two And A Half Men ada main kat Malaysia jugak ker? So layan lah tengok Finale tuh, last leg tuh kat NYC, kat Coney Island, kat Brooklyn Yard, kat Lower Manhattan, semua tuh so very familiar dengan aku.