Sunday

Sabtu - 29122012


Lepas Subuh aku sambung tidur, sebab tadi bangun awal. Terus terlena, sedar-sedar dah 8 setengah. Aku tengok mak dah di kebun, menyangkul kat Zone 2. Semalam tuh ada lagi satu batas yang belum siap, yang aku cadang, nak sambung buat pagi nih sebelum aku buat batas-batas tambahan kat Zone 1. 

Dan aku terperasan yang Zone 3b tempat aku menyiram semalam tuh, dah pun mak siram. Zone 3b tuh kena disiram betul-betul sebab tanah kering, Zone 3a kawasan tanah berair, tu pasal cepat jer tumbuh nya. Mak nih, agaknya sebab aku bangun lambat, itu yang dia ke kebun tuh. Tak pernah pun mak mendahului aku biasanya, sebab tak pernah pun mak buat kerja kat kebun pagi-pagi macam nih. 

Terfikir jugak aku, kalaulah tiba-tiba ada adik beradik aku yang balik dan tengok keadaannya, sure aku kena marah nanti nih, membiarkan mak kerja sorang-sorang (yang walaupun bagi aku yang dah faham nih, tak ada apa lah sangat kerjanya pun, kejap jer tuh) sedangkan aku bersenang lenang. Kalau diaorang balik dan tengok aku tertonggek-tonggek menyangkul, ha, itu lain cerita. Memang patut pun kan? Memang aku nak pun macam tuh, aku nak diaorang balik masa aku tengah sibuk bekerja. Dah lama aku tak berkecimpung di bidang mengollect points nih. 

"Tak ada lagi yang hidupnya kacang yang awak tugal (tanam) dulu tuh. Mak conkil satu-satu, butir kacang lagi (belum tumbuh)", kata mak. Dalam hati aku kata, jangan dicungkil, sabar jer biar kacang tu tumbuh. Baru berapa hari ditanam pun kan kat Zone 3b tuh?.

Masa nak ke Pekan Sari, aku tanya mak apa-apa yang nak dibeli tapi mak kata tak payah beli apa-apa lah, beli lada jer. Terfikir jugak aku, seseminggu nanti nih sure akan habis bahan untuk memasak (ayam, ikan etc), sure akan jadi issue besar pulak nanti tuh. Janganlah ada adik beradik aku yang menangis bila mak cerita yang tak ada lauk pauk untuk dimasak. Ataupun kalau ada adik beradik yang balik, bersedialah untuk ke sana sini (even di pagi buta) untuk beli barang. Sedangkan semua tuh boleh dibeli di Pekan Sari aje, tapi sebab mak tak suruh beli apa-apa kecuali lada, aku pun tak beli lah. Aku beli apam balik untuk breakfast aku (sebab mak dah makan), itu aje.

Aku terus aje ke Zone 1 buat batas. Dapatlah 4 batas, dan aku pastikan yang tak ada batas lain yang boleh dibuat, aku habiskan semuanya. Nanti kalau aku tinggalkan kawasan yang masih boleh dibuat batas, buatnya mak sambung kerja kat situ, mampos aku. Buatnya pulak ada orang nampak, sebab Zone 1 tuh depan rumah jugak, ke arah jalan masuk ke rumah nih. Lagi haru kalau ada adik beradik aku yang balik masa mak menyangkul. Tapi rasanya tak ada sapa pun yang akan balik kecuali Ngah dan Long.

Long mungkin balik sekejap petang nih. Ngah dengar ceritanya balik sekejap esok pasal harinih ada hal keluarga sebelah Abang Ngah. Akak The tak balik sebab nak jemput Qayyum yang balik dari Sydney. Teh tak balik sebab sibuk sekolah dah nak bukak nih. Aku tak balik sebab memang aku dah duduk sini hehehe. Ani tak balik sebab minggu lepas dah balik. Ida tak balik sebab mak mertua dia tak sihat. Nuar tak balik sebab sibuk bisness, masalah keluarga jugak. Ipin tak balik sebab sibuk pasal anak-anak. Pui tak balik sebab sibuk bisness dan anak-anak. Lan tak balik sebab kat Qatar.

Rasanya ini lah Saturday yang paling senyap sunyi sejak aku duduk di kampung. Biasanya riuh rendah. Itu yang nak menunggu tengahari, nak menunggu petang, punyalah bosan. Dah lah tak dapat nak connect ke internet. Aku rasa macam nak menjerit-jerit sekuat hati, saja nak membunuh kensenyapan.

For the first time sejak aku duduk kampung, aku tengok tv di siang hari. Itupun lepas aku baca iklan-iklan kat dua-dua papers, habis semua aku baca, sampai iklan kat papers semalam pun aku baca jugak. Aku tengok The Voice Season 3 Finale, aku tak pernah tengok pun sebelum ini tapi rancangan nih popular, kan? Dalam sesepuluh minit tuh aku mula rasa macam malu kat diri sendiri jer, iyalah, dah tua-tua gini dok melayan rancangan nyanyian macam tuh. Tapi aku nak buat apa lagi? Tak kan nak tengok Drama Swasta? Sure muntah aku nanti tuh kalau tengok drama Melayu.

Mak nak pergi rumah Chu, sebab sebagai kakak tentulah dia nak tolong-tolong jugak adik dia yang nak menyambut menantu malam ini dan esok kan? Mak jarang keluar selagi belum habis eddah, kalau ke Raub sebab nak uruskan permasalahan pasal account dan pencen (arwah) pak, itu memanglah ada, tapi untuk keluar ke sana sini memang belum lagi. 

So masalah lah pulak kan, macamana nak pergi rumah Chu yang lebihkurang 10 minit kalau jalan kaki. Pak Andak pulak tak ada kat rumah Chu, nak disuruh tolong jemput. Mak dah risau, tak sampai 15 minit tuh mak talipun rumah Chu untuk kali kedua. 

"Nak jalan kaki, kaki nih sakit.....", aku terdengar mak kata gitu kat talipun. 

"Nak pergi naik mende?.....", aku terdengar mak mengeluh lepas tuh. Aku rasa bodoh dan sedih jer sebab kalaulah aku ada kenderaan, dah tentu masalah nak hantar mak ke rumah Chu tak jadi masalah. Tak lama tuh Azman, suami sepupu aku, datang jemput mak. So tinggallah aku kat rumah sorang-sorang.

Kat almari kat hall atas, ada banyak album gambar aku, dulu masa aku kat Amerika, mak (arwah) pak bawak balik semua barang-barang aku yang kat rumah aku, dan memang dah lama jugak aku terperasan yang bila aku bukak almari ini, ada baju-baju aku dan bila bukak almari lain, ada barang-barang aku. Dan aku perasan jugak yang kat almari buku tuh banyak album-album aku yang aku tak belek-belek pun sebab tak ada kesempatan, rumah nih sentiasa ada orang.

So sementara ada peluang berseorangan nih aku bukaklah album-album aku tuh, gambar-gambar masa aku muda-muda dulu, masa kat Europe kebanyakannya, jugak masa kat Mekah/Madinah 3 tahun berturut-turut tapi penampilan aku jauh berbeza dari setahun ke setahun. Yaaa, termalu sendiri, macam tak percaya bila tengok gambar lama-lama, itu yang terus aku tutup album tuh, tak sanggup menengoknya, malu. Tapi, apa yang terlintas di fikiran aku, tua dah rupanya aku nih dan dah banyak tempat aku pergi, dah bermacam benda aku buat. Dan dah ramai orang yang aku kenal di sepanjang perjalanan hidup aku. Where are they now? I'm here, tak punya apa-apa. 

Right after Asar terus aku menyiram kat Zone 3b, aku basahkan batas tuh betul-betul sebab kering kontang kat situ, tanah dia berpasir, air cepat meresap. So jadi lama kerjanya, dalam sejam gitu untuk 24 batas tuh. Tak sedar pun Long ada balik, dia tolong siram guna tong penyiram, kat Zone 3a, kawasan yang tanahnya agak lembab dan basah. Aku perasan dalam sesepuluh pokok kacang kat Zone 2 tuh yang daunnya kekuningan, nak mati. Aku rasa sebab pokok kacang tuh terkena baja bila tanahnya dicangkul dulu tuh. Mak yang buat kat batas tuh dulu tuh, masa dia tunjukkan aku cara macamana nak membaja. Tak berambi lalu (tak hati-hati langsung) kerja mak nih ekekekek.

"Boleh siap ker menyiram kalau awak buat sorang? Luas kawasan nih, itu belum lagi yang dekat sungai tuh (Zone 4)", Long tanya aku masa aku menyiram kat Zone 1. Masa tuh dah nak Maghrib dah, memang lama aku menyiram kali ini, itupun Long ada tolong.

"Kena buat sikit-sikitlah, pagi menyiram sini, petang menyiram sana", aku kata gitu.

"Mak dah risau tuh sebab tak ada sapa yang balik. Orang Raub (sepupu kitaorang kat Raub) semuanya balik, kita jer yang sekor pun tak ada", kata Long masa kitaorang ke masjid. Aku kata lah yang tak boleh blame adik beradik yang tak balik sebab minggu-minggu sebelum ini ramai yang balik sedangkan "orang Raub" mungkin diaorang khaskan untuk balik this weekend for the wedding tuh kan?

Ramai jugak yang datang mengaji malam nih, Ustaz tuh kata ada improvement dalam bacaan aku. 

"Uko kerayan (sampai panik/gelabah) Ustaz tuh nak membetulkan bacaan kita", kata Long, masa kitaorang nak pergi khenduri rumah Chu. 

Tak ada lah "semua orang Raub" (macam yang mak cakap tuh) yang balik, ada 3 orang jer sepupu aku yang aku nampak dan sempat bersembang pun masa makan khenduri rumah Chu tuh. 

"Jangan layan sangat, buat tak tahu jer, kalau mak mengadu gitu tuh", aku kata kat Long bila Long dua tiga kali kata mak asyik cerita itu ini aje kat dia.