Monday

Khamis 06122012


Moyok aku seharian harinih pasal tak dapat nak online walau sekelumit cuma. Dari pagi sampai malam langsung tak ada connection, biasanya adalah jugak timbul, after a few mintues of trying. Tapi harinih langsung tak ada signal yang datang menjengah. 

Itu yang aku buat keputusan nak ke KL hujung minggu nih, itupun kalau ada mana-mana adik beradik aku yang akan balik ke sini untuk gantikan aku temankan mak. Ada benda yang nak dibuat sikit, online. Nak update blog, nak update status kat FB, nak masukkan duit ke Forex account aku, nak buat payment P1 aku. Semua tuh boleh dibuat online jer kalau aku ada connection tapi sebab tak ada internet , tu yang aku nak ke KL tuh. Rasa macam dah lama jer aku tinggalkan KL, itu pun sebab utama jugak.


Aku dah decide yang InsyaAllah awal tahun depan nanti aku nak bukak semula Forex journal aku, aku nak mula semula memorex. Patutnya aku buat style dulu, aku buat Journal on my first day kerja kat kolam ikan tuh dulu. Tapi sebab aku tak ada connection, dan aku rasa by end of this month aje baru dapat Streamyx, itu yang aku terpaksa hold dulu niat aku, come Jan 1st 2013 InsyaAllah, aku akan mulakan semula. 

So aku beritahu mak aku. Kebetulan masa aku di kebun, ida talipun so mak ceritakanlah plan aku tuh. Jadi macam satu masalah pulak bagi mak sama Ida, nak menyettelkan siapa yang seharusnya disuruh balik kampung sepemergian nya aku ke KL nanti. Aku simple jer, kalau ada yang balik this weekend, aku akan ke KL, kalau tak ada balik, tak jadi lah aku pergi. Bukannya ada hal penting sangat pun, so itu bukan lah masalah. 

Pagi nih menyiaptanamkan kacang tanah, ada 19 batas semuanya. Ada batas yang panjang, ada yang pendek. Ada yang lurus, ada yang panjang dan bengkok, macam kote Negro ekekekekk. Aku tanam tembikai jugak, dapatlah 6 perdu. 

Dah tak ada kerja lain so aku mula cari kawasan lapang yang lain, menyangkul untuk menggembur tanah, untuk tanam apa-apalah yang aku masih belum decide pun lagi. Luas kawasannya, tanahnya pulak keras, itu yang aku rasa macam termenyesal pulak menyangkul di situ, saja cari penyakit. Itu yang aku buat perlahan-lahan tuh, memang memenatkan, setiap 50 kali cangkulan, aku berhenti sekejap. Lepas tuh setiap 30 kali cangkulan, aku berhenti lagi. Dan akhirnya setiap 15 kali cangkulan.

Aku tak perasan pun yang Long ada balik, dia balik sorang jer. Bila Long kata yang dia akan ada sampai Sabtu, terus aku kata aku nak ke KL esok. Boleh pergi bank, boleh pergi ambik copy EPF statement, mana tahu itu boleh digunakan untuk apply streamyx (instead of slip gaji). 
   
Masa makan malam, mak ada beritahu yang Lan (Qatar) ada talipun. Selain bertanya khabar, ada jugak cerita pasal kereta yang ditimbulkan. Menurut mak, Lan nak suruh abang ipar dia hantarkan kereta Lan tuh ke Raub nih, untuk kegunaan aku. Bengkek jer aku dalam hati tapi aku tak kata apa-apa, aku terus aje makan, Long pun ada, nanti kalau aku tersalah cakap or even kata aku tersalah bersuara, dibuatnya dislow-talk kan aku masa tuh, macamana? Depan-depan rezeki pulak kan? So itu yang aku diam aje tuh walaupun nak rasanya aku bersuara pasal ketidakpuasan hati aku bila selalu dibukak cerita pasal kereta nih.

Siapa yang timbulkan issue pasal kereta, sampai kat Lan kat Qatar tuh? Itu satu. Keduanya, perlu sangat ker aku nih berkereta? Ketiganya, tak ker menyusahkan abang ipar lan yang aku rasa buat masa nih dia yang guna kereta Lan tuh. Keempatnya, bukan ker dulu lagi aku dah kata yang aku tak setuju?

Tapi, bila difikir balik, mak sama Lan memang cuba buat sesuatu yang rasional, yang kalau aku di situasi diaorang pun aku akan buat macam tuh. Kalaulah aku jadi Lan, atau adik beradik lain for that matter, akan aku berusaha dapatkan kereta. Mak pulak, kalaulah aku jadi mak yang ramai anak, dah tentu aku akan cuba pujuk anak-anak aku suruh sediakan kereta untuk anak yang duduk di kampung. 

Ok, I'm totally fine, aku boleh accept dah sekarang (cepatnya? ekekek) kalaulah adik beradik aku nak sediakan aku kereta, tapi yang buat aku rasa uncomfortable nya, segala usaha-usaha tuh dibuat right under my nose. Right infront of me, me eyes lagi. Itu yang aku kurang berkenan sikit tuh, itu yang buat kan aku terasa yang aku nih menyusahkan family aje, diaorang terpaksa berfikir dan berusaha untuk bagi aku senang. Itu yang buat aku terfikir yang kalaulah aku ada kereta, masalah sok-sek sok-sek kat talipun tak akan timbul.

Itu jugak yang buat aku berdebar jer bila talipun berbunyi sebab aku tahu sure cerita pasal aku yang akan timbul. Kalau talipun berbunyi masa aku kat kebun, aku tak kisah, tapi kalau masa aku ada di rumah, itu yang selalu buat aku terfikir, "ha, sure akan tanya pasal aku nih, macamana Abang Tam?". 

Tapi, aku kena fikir jugak (damn, I have to do lots of thinking lah) yang it's normal lah adik beradik akan talipun, dan sure benda-benda macam tuh akan ditanya, kan? Aku tak bolehlah jadi selfish bastard sangat sampaikan tak nak adik beradik ambik tahu langsung pasal aku, kan? Diaorang pun nak jugak ada shares masing-masing dalam projek untuk memastikan yang mak (dan penemannya) berada di dalam keadaan yang terbaik di setiap waktu dan ketika nya kan? 

And so from now on, aku akan diamkan aje, aku tak akan tunjukkan reaksi yang aku rasa tak comfortable kalau dibangkitkan issue-issue yang berkaitan dengan aku, aku nak buat macam tak ada apa-apa pun. Bukannya aku marah cuma aku nak tengok sampai ke mana perginya semuanya tuh nanti. Apa-apa pun I'm perfectly cool with it. Aku kena ingat yang tujuan utama aku duduk di kampung adalah untuk temankan mak, that's all that matters.