Saturday

Khamis - 13122012


Harini breakfast laksam, boleh tahan lah rasa nya walaupun kuahnya cair dan terlebih masin. Entah, mungkin lidah aku rasa lain, mak aku selamba aje makan. 

Awal jugak aku turun menyiram, lepas tuh buat kerja sana sikit, sinit sikit gitulah. Tak ada kerja lain dah selain menyiram, selagi maman tak ditanam, selagi cili kat tapak semaian tuh tumbuh, tak ada lah kerja lain nampak gayanya. Malaslah aku nak mengerjakan tanah kosong di tempat lain tuh sebab aku nak concentrate kat projek kacang, cili dan maman jer lah dulu. Halfway nanti baru aku fikir untuk sediakan tempat nak tanam benda lain pulak. 

Ataupun mungkin tanam kacang tanah jugak sebab kalau boleh aku nak kacang tuh biar berterusan, biar sentiasa ada kesinambungannya. Lagipun, 18 batas tak sebanyak mana pun. Cuma masalah nak cari benih aje lah, mak aku kata yang kat bandar Raub memang susah nak dapatkan benih kacang tanah yang elok. Mak aku ada plan yang kacang tanah yang dah ditanam tuh nanti tak nak dimakan, instead nak dibuat benih aje. Mak aku cakap, arwah pak dulu, sekali musim kacang tanah, dapat seribu ringgit dia berjual. terbayang jugak aku yang nanti aku berjual kacang tanah, kacang rebus dan maman kat Pekan Sehari. Kalau aku ada kenderaan, senang sikit kot nak berjual.

Masa aku ke kedai (aku suka ulang alik ke kawasan kedai tuh, hilang bosan), aku terperasan yang library kampung tuh buka, aku intai dari dekat, nampaklah ada budak-budak. Kecik sangat librarynya, ada satu meja besar jer. Bila aku tanya budak perempuan kat luar library tuh (dia jadi macam tuanpunya library tuh, dia yang buka dan tutup library tuh), dia kata wi-fi kat situ slow. Aku boleh jamin yang tiga empat orang budak kat situ tuh fikir, ish orang tua mana pulak nih nak menyibuk kat library kitaorang nih?

Ada orang talipun beritahu yang kat masjid malam nih (malam Jumaat) tak ada orang buat makan-makan macam biasa sebab tak ada siapa yang nak volunteer. Mak aku tanya aku, nak ke kalau sponsor masjid, bagi RM 250 upah orang untuk sediakan masakan. Aku ok kan aje, aku suka kalau mak aku keluarkan duit untuk benda-benda macam tuh. 

Akak The talipun cellphone aku masa aku tengah menyiram, diaorang nak balik minggu depan, nak tengok petani moden nih bekerja. 

Since tak ada kerja sangat pun petang nih, aku mengeteh lagi. Saja jer lah nak kasi nampak muka. Masalahnya, tak ada orang yang nampak aku pun, ramai yang jenis tak kisah orang lain, yang diaorang nampak pun kawan diaorang jer. Mudah dapat susu murah gamaknya kat kedai tuh, teh panas kurang manis aku punyalah manisnya. Cuba order teh kat kedai tuh, bukan main manis lagi rasanya. 

Masa nak makan malam, Ida ada hanta SMS, dia kata ada satu konspirasi dan dia nak aku kind of play along. Aku tak boleh cerita kat sini apa dia sebab takut nanti adik beradik aku ada baca blog aku. Aku tanya mak aku pasal konspirasi tuh, jawapan-jawapan mak aku semuanya corner ke lain. Aku, macam biasa, sikit pun tak tunjukkan reaksi aku, aku buat muka selamba aje selalunya. 

Bosan pasal internet connection lembab, aku tengok tv. Orang lain semuanya tengok bola kot, aku jer yang tengok Globe Trekker sama Extreme apa tah, siri penjelajahan kedai-kedai makanan yang anih dan pelik-pelik di Amerika. Satu tuh Chip Shop yang kat Brooklyn, New York, aku dah pernah makan kat kedai tuh.