Monday

Isnin - 17122012


Merekah air liur basi aku sebab senyum, best rasanya bila aku online jer, connection laju, tak pernah lah selaju ini biasanya. Itu yang aku jadi bersemangat jer tuh. Awal lagi aku dah turun ke kebun, mengecheck the aftermath of Taufan Sandy versi Sungai Ruan semalam tuh. Tak lah teruk sangat, sawi-sawi yang ranap tuh boleh bangkit semula gayanya, dan air yang menenggelamkan sebahagian dari batas dah pun surut, so aku mulalah buat batas lain. Senang jer sebab tanah lembut, tak sampai 10 minit dah dapat satu batas yang panjang. 

Mak datang, dia kata yang tak payah buat bataslah kat situ pasal tanahnya akan keras macam batu once musim hujan dah berakhir nanti. Tunggu Long balik Rabu nanti, nak diracun kat kawasan lain, nak bertanam kat situ.So terbantutlah kerja aku jadinya.

Tak lama tuh aku sama Abang The (and Yaya & Ieqa) ke Pejabat/Kedai Peladang Sempalit. Tak ada jual benih kacang kat situ, disuruh ke Pejabat Pertanian Gali Hilir, tapi di situ pun tak ada jual apa-apa. Kerani tuh suggest pergi ke kilang kacang tanah kat Simpang Kallang, so kitaorag terus ke sana. Aku rasa arwah ayah aku beli benih kacang tanah baka harimau tuh kat sana dulu tuh kot. 

Tak ada pulak tokay kilang, puas bercakap dengan Manager kilang tuh, dia suruh datang lepas Krismas nanti bila tokay dia balik dari China. Dari perbualan talipun Manager tuh aku dapat tangkap dua tiga butir buah bicara dia, berapa banyak nak beli, nak buat apa, kitaorang nih orang apa, duduk kat mana, things like that. Cina memang busuk hati, diaorang takut gamaknya kitaorang tanam kacang secara besar-besaran, then kalahkan diaorang. Iyalah, kitaorang berempat semuanya pakai spek, semuanya nampak macam educated, macam ada gaya nak jadi tokay jer.

Frustrated, kitaorang balik, tapi sebelum masuk ke simpang hala Sungai Ruan, aku suruh Abang The berhenti kat Kedai Kacang Sempalit yang famous seantero Malaysia tuh. Mula-mula tanya kalau ada jual benih kacang tanah harimau (untuk ditanam), terus dikata tak ada. Yang ada pun cuma yang tak sesuai untuk ditanam, sesuai untuk direbus aje. Bila aku kopek kacang tuh dan tengok isinya, aku rasa macam tak ada beza pun dari benih kacang yang aku tanam dulu tuh, terus aku kasi signal kat Abang The yang aku nak beli. Beli 2 kilo. Beli jugak kacang tanah biasa 2 kilo. Mula cadangnya nak beli kesemua kacang tanah harimau yang cuma ada sebakul aje tuh tapi termakan jugak dek kata Cina tuh yang kacang tuh sesuai untuk direbus aje. 

Bila sampai ke rumah, lepas berbincang sama mak dan Akak The, kitaorang decide nak pergi semula ke kedai tuh, tukarkan kacang yang biasa tuh dengan kacang harimau (dan bayar perbezaan harga) dan borong semua kacang yang ada. Aku siap kelentong Cina tuh, aku kata yang ramai adik beradik ada balik, kacang harimau yang cuma 2 kilo tadi tuh memang tak cukup. Kitaorang nak beli lagi, nak rebus semuanya sebab dengar ceritanya kacang Sempalit tuh sedap. 

"Ini pun ada sikit-sikit boleh tanam", kata Cina tuh masa dia timbang kesemua kacang tuh, lebihkurang 5 kilo semuanya. 

Ma cibai, tadi kata tak sesuai untuk ditanam, sesuai untuk direbus aje. Bila aku terkelentong kata nak direbus, dia kata pulak kacang tuh boleh ditanam. Cina, kalau tak menipu memang tak sah, sampaikan aku pun terpaksa kelentong jugak sesikit tadi tuh. Walaupun harganya RM 12 sekilo tapi kitaorang rasa puas hati sangat. Arwah pak dulu jual RM 6 jer sekilo, menurut kata mak lah, yang aku tak berapa percaya sangat sebab tak kan sampai double harganya dalam masa sekelip mata kan? 

Macamana pun aku dah terfikir yang InsyaAllah bila kacang aku berhasil, akan aku simpan separuh darinya untuk buat benih. Siksa rasanya jadi macam pengemis kat Cina tokay kacang kat Raub nih.

Akak The sekeluarga balik ke Tanjong karang sebelum Asar, hampir siap diaorang mengopek kacang tanah tuh, lega rasanya sebab kalau nak diharapkan aku sorang, tentu memakan masa dua hari kot. Masa bersalam tadi ada Akak The hulurkan duit kat aku, RM 50, mulanya aku tak nak ambik sebab patutnya duit tuh untuk mak. Aku akan ingat mana-mana adik beradik yang hulur duit kat aku (hulur kat tangan atau kat bank), yang bermakna jugak aku akan ingat mana-mana adik beradik aku yang tak hulur apa-apa. Takat ingat jer lah, tak lebih dari itu. Mana yang hulur tuh aje yang aku akan ingat lebih-lebih, InsyaAllah kalau aku senang nanti, aku akan tetap ingat diaorang jugak kan?

Hujan lagi petang nih, so tak ke kebun lah. Aku bersemangat gila nak tanam kacang secara besar-besaran nih. By the way, tembikai yang aku tanam dulu, semuanya dah tumbuh. Yang mula-mula aku tanam sebelum tanam kacang, dalam 2 minggu lepas, satu pun tak hidup. Benih tu beli kat Sungai Ruan, yang tumbuh nih benih yang arwah pak simpan.