Friday

Berhenti Berdoa?


Petang Ahad kitaorang sibuk menerim pokok rambutan, buang dahan-dahan yang berjuntaian. Berbelas-belas guni rambutan yang dikutip. Kebetulan adik aku Pui ada balik sekejap sama kawan-kawan Fillipino dia, so dapatlah diaorang 3 empat guni buah.

Pui ada suruh aku tradekan Forex untuk dia (dulu ada aku buat duit dia dari USD 200 jadi USD 400 dalam masa a few months) tapi aku kata yang aku tak ada internet connection, so dia janji nak pasang Streamyx bila dia balik nanti, Aku kata yang Ida macam tak dapat nak tolong aku dalam hal nak pasang Streamyx nih, mungkin sebab kat rumah dia dah pasang, tak kan nak pasang another one guna nama dia jugak kan? See, aku bersangka baik. Lega lah jugak aku bila Pui kata macam tuh, harap-harap dia dapat settlekan masalah streamyx secepat mungkin. 

Dulu, kini dan selamanya, internet aje lah masalah aku kan? ekekekekke

Sunyi pulak rasanya bila semuanya balik petang tuh, tinggalah aku berdua dengan mak. Aku nih kan ker tak suka tengok tv, dah lah internet tak ada, perlahan nya masa berjalan rasanya. Lepas Isyak jer aku dah masuk tidur.

Subuh pagi pun sama, sebijik macam yang Madonna nyanyikan tuh dalam lagu Hung Up, "Time goes by so slowly, so slowly.... I don't know what to do..." So bukak tv, sebab rasanya banyak rancangan ugama time pagi-pagi. Aku tertengok 30 Minit Bersama Ustaz Don. Now, I have a bone to pick pasal Ustaz Don nih. (Aku ada banyak masa so dan tak ada benda lain dah nak dicelotehkan so aku layan aje lah benda yang ada kat fikiran aku nih. Mungkin boring to some tapi it makes me, me kan?)

Dengan beraninya aku kata, aku tak pernah "suka" dengan Ustaz Don nih. Bukan tak suka apa, aku tak berapa berkenan cara penampilan dia, bagi aku dia nih lebih pada penampilan untuk meraih glamer. (I'm entitled to my own stupid opinions, ok?) Tak nak lah aku kasi contoh-contoh takut nanti termengumpat pulak tapi aku memang kurang berkenan dengan penampilan dia, scripted jokes dia, banyak lagi lah. Tapi, tak bermakna aku tak suka dengan apa yang dia ajar. Aku dengar, aku terima apa yang dia ajar, cuma itu lah, there's something about him yang aku tak berkenan. There I said it.

Isnin, aku ke Bandar Raub, ada a few things yang nak disettlekan. pergi CIMB sebab nak check duit, berapa sen yang ada. Pergi Bank Islam, nak masukkan cek gaji bulan 11, pergi beli DiGi prepaid internet (slow nak mampos tapi at least ada jugak connection yang most of the time tuh aku rasa macam lebih elok sikit aje daripada tak ada langsung), jugak beli ayam, ikan dan sotong. Mahal jugak, sekor ayam, sekilo ikan kembung, sekilo sotong, ngam-ngam RM 50. 

Dalam seminggu ada 3 petang rasanya orang datang belajar mengaji sama mak. Petang Isnin, Selasa sama Khamis kalau tak salah aku. Aku pulak cuba lelapkan mata bila petang-petang sebelum Asar tapi susah rupanya nak lena, itu yang buat terasa macam lama sangat dalam sehari, duduk kat kampung nih.

Lepas Asar aku terus buat kerja apa-apa yang patut. Aku lebarkan longkang kat belakang rumah tuh sebab air bertakung, dah jadi hijau airnya banyak lumut. Settle pasal tuh. Then sambung menyangkul buat batas, dapatlah another 3, by that time aku dah basah berpeluh. Teh sekeluarga ada balik so terus aku berhenti buat kerja. 

Tak lah bosan sangat malam nih pasal aku dapat jugak online walaupun connectionnya slow bagai nak rak. FB tak boleh bukak, websites lain pun takat first page jer, so awallah jugak aku masuk tidur. Nak kata letih, tak jugak, tapi walaupun aku masuk tidur pukul 8-45 malam, pukul 12 tuh aku masih belum tidur, asyik tergolek sana, tergolek sini. Then pukul 2 lebih terbangun pulak tuh. Lepas Subuh aku sambung tidur. 

"Awak letih ker?", mak aku tanya bila aku ke dapur, aku terlajak tidur rupanya. Pergi kedai jap beli nasi kerabu, nasi lemak, untuk breakfast. Then sambung menyangkul, dah siap 7 batas panjang, mak aku tunjuk cara nak tanam kacang tanah, so kitaorang berdua mulalah bertanam. 

"Jangan letak rapat sangat", kata mak aku, sebab aku tanam benih kacag tuh rapat-rapat. Aku rasa nak tersengih sebab it shows my peribadi, yang aku nih tamak. Tanam rapat-rapat, banyak sikit dapat hasilnya kan? Lagi satu, patutnya taruk 2 bijik jer setiap lubang, tapi ada jugak lubang yang aku taruk sampai 3 bijik. Bukan apa, aku fikir yang dengan aku nih benda yang mudah pun kadang tuh tak menjadi, so itu yang aku letak extra tuh, takut-takut ada yang tak tumbuh. Bukan senang nak berkebun nih, kena fikir jugak what if, kena ambik jugak precaution, kena jugak fikir pasal incase. 

Arwah ayah aku ada buat perjanjian dengan this one guy (S), suruh S tuh kerjakan tanah yang kat depan rumah tuh, tanam pisang. Hasilnya dikongsi dua. So dah dua kali aku terserempak dengan S nih, takat tegur-tegur gitu jer lah. Tapi tadi since aku buat batas lain tak jauh dari tempat dia tanam pisang tuh, so adalah benda yang dia tanya aku. 

"Berapa lama cuti?", S tanya aku.
"Terus duduk sini dah", aku jawab gitu. 
"Kerja mender?", dia tanya lagi.
"Tak buat mender, berkebun gini lah", aku jawab sambil gelak-gelak.
"Anak bini punggah sini lah?", S tanya lagi.
"Tak nikah lagi...", aku jawab gitu.
"Ooo, aok lah hok yang tak nikoh-nikoh lagi tu?", kata S. By that time aku dah malas melayannya dah. Terfikir jugak aku, siapa yang bercerita kat dia pasal aku (yang tak nikah-nikah lagi nih) kan? Ah, what the heck. 


Ada orang datang nak meraih rambutan, dia nak tanya berapa harga sepokok rambutan kitaorang tuh. Dia nak bayar RM 50 ke RM 60 sepokok, kitaorang mulanya tak setuju pasal murah sangat harganya. Ituhari ada Bangla nak beli borong, 50 sen sekilo, tapi bagi kitaorang murah sangat so tak jadi. Tapi, kalau dikira sepokok, lebih untung kalau dijual kat Bangla dulu tuh. But then kalau dibiarkan saja, rambutan tuh akan buruk gitu aje, so mak aku setuju lah nak jualkan sepokok rambutan. 

Peraih tu akan datang panjat dan kutip sendiri rambutan tuh. Aku bawak peraih tuh tegok pokok rambuatn lain, mak sedara aku yang punya. Peraih tuh mintak RM 160 untuk kesemua rambutan tuh (ada dalam 6 tujuh pokok, tapi tak berapa lebat buahnya), tapi mak aku mintak RM 200.

"Itu keno tanyo abe loh", kata peraih tu. 
"Nok ko dua ratoh, abe?", peraih tu tanya "anak/cucu lelaki" dia. Lelaki tuh angguk.
"Ini sapa, anak ke cucu?", mak aku tanya peraih tu. 
"Ini loh suami sayo", kata peraih tu sambil gelak, suami dia (yang aku ingatkan anak atau cucu dia) senyum jer. Macam susah nak percaya tapi itu lah hakikatnya. peraih tuh aku rasa umur dia dalam awal atau pertengahan 50an, suami dia tuh mungkin awal 20an. Kalau pun awek muda sangat, mungkin awal 30 an. 

Petang nih memang sejarah hidup aku lah, aku tanam kelapa! Ha ah, aku tanam pkok nyor! Mak aku suruh, ada 5 bijik kelapa yang elok ditanam so aku tanam aje lah. Terbayang yang suatu masa nanti aku akan beritahu anak cucu aku, "pokok nyor tuh atok lah yang tanam". Satu jer yang aku malu nak tanya mak aku, kena siram ker benih/pokok kelapa tuh? Macam tak masuk akal jer nak kena siram kan?

Memang murah sangat rezeki kitaorang, atau memang gitu kaedahnya duduk di kampung nih, setiap hari ada jer orang hantar durian. Bukannya sebijik dua tapi satu bonet kereta. Memang mewah dengan buah-buahan kat kampung nih, rambutan, durian, manggis, ciku, cempedak. 

Selasa, pagi nih menyediakan tempat untuk menyemai benih, sebab dah siap semuanya 18 batas kacang tanah yang ditanam. Berdoa aku, hidupkanlah Ya Allah tanaman aku, aku nih dah lah tak ada jasa pada keluarga dan masyarakat, at least bagilah aku berjasa kepada tanah yang sekangkang kera tuh. Amin.

Teh ada jugak tolong aku menyekop tanah baja, best kerja macam nih sebab tak ada pressure sangat, macam main-main gitu aje, takat nak keluarkan peluh. 

Tengahari pulak kitaorang mengopek durian yang berbakul-bakul tuh, untuk buat tempoyak. Aku yang tukang mengopek durian, bukan guna parang tapi guna gunting besar tuh, senang jer. Lama tuh Teh petik rambutan untuk dibawak balik esok. 

Mak aku kata, Lan adik aku yang kat Qatar ada masukkan duit dalam bank aku, penasaran gila aku nak tahu berapa banyak sebab aku tak dapat nak check online (connection slow), aku fikir sure Lan bank-in banyak, iyalah, dia duduk kat Qatar kan? Malam baru aku dapat bukak CIMBClicks, ada Lan masukkan RM 100, syukur Alhamdulillah, aku terima aje sebanyak mana orang nak kasi. Mintak-mintak biarlah berterusan setiap bulan. Dengan ada peningkatan jumlah ekekeke

"Teh bagi mak dua ratus, awak ambiklah separuh", kata mak aku masa aku nak masuk bilik mandi. Aku berkeras tak nak ambik, aku suruh mak aku simpan jer duit tuh, aku kata yang aku masih ada duit, lagipun Ani sama Lan dah kasi duit.

"Ambik lah, nanti deme nyeh (diaorang) marah ke mak sebab tak bagi duit ke awak', kata mak aku lagi. Berkeras aku tak nak ambik, makin mak aku suruh ambik jugak, banyak pulak alasan mak aku, dia kata yang pagi-pagi aku selalu pergi beli makanan lah, macam-macam lah. 

"Mak letak atas meja nih, awak ambik", kata mak aku. 

Bila aku fikir yang P1max aku masih aku hold dan Teh pun masih guna lagi (aku ada beritahu dia yang aku tak nak terminatekan service nya sebab aku rasa aku akan perlukan P1 tuh lagi nanti walaupun kat Raub nih tak ada coveragenya), itu yang aku ambik jugak tuh. Aku rasa macam sedih jer, and at the same time rasa bersyukur, bila mengenangkan yang ramai adik beradik aku yang prihatin. 

Itu yang malam tuh masa berdoa, aku rasa jadi macam insaf aje, sampai aku tertanya-tanya, apa lagi yang aku nak? Tak payah aku mintak-mintaklah, Tuhan kasi aku apa hajat aku. Tuhan murahkan rezeki aku, Tuhan permudahkan hidup aku, Tuhan tunjukkan jalan bagi aku. Sampaikan aku rasa malu dan rendah diri dengan diri aku sendiri, now that aku dah dibantu, patut ker aku berhenti berdoa? Macam tak sedar diri jer rasanya berdoa mintak benda lain bila benda-benda "basic' gitu Tuhan dah makbulkan.