Tuesday

Selasa - 18122012


Entah macamana aku boleh terlayan tengok tv malam semalam, aku pun tak tahu. Mulanya tengok Lonely Planet:Six Degrees China. Then terlayan Hot Guys Who Cook. I kind of like Oli Pettigrew's brand of humor.

Aku bukannya tengok apa sangat, aku dok kaji, apa pasal diaorang masing-masing tuh femes. masing-masing ada personaliti dan gaya tersendiri, ada kredibiliti tertentu, yang kadang tuh diaorang macam too big for their boots tapi generally diaorang ada tarikan masing-masing. Aku comparekan, katalah artis atau celebrities Melayu yang ambik bahagian dalam rancangan tuh, sure bosan, sure rancangan jadi macam slow, dan yang terutamanya, sure aku akan tak terralit tengok pun. 

Aku bangun pagi, kena selsema pulak. Bersahut-sahutan aku bersin. Hujan turun renyai-renyai so sebab tak dapat nak berkebun, aku ke kedai beli breakfast, laksam untuk aku, nasi kerabu untuk mak. Mak suka nasi kerabu.

Dalam 8 lebih hujan berhenti, tak lama tuh baru aku ke kebun, menanam kacang tanah. Ok, aku nak zone kan kawasan tanaman kacang tuh sebab ada tiga kawasan sebenarnya, mungkin akan datang akan ada lagi satu kawasan lain. Zone 1, yang batas mula sekali aku buat/tanam dulu tuh, ada 7 batas. Zone 2 yang kat depan rumah, ada 11 batas yang panjang dan pendek. Zone 3 yang buat sama Long tuh ada belasan batas panjang. 

So aku menanam di Zone 3 lah. Dah habis 4 batas, mak datang tolong sesikit. Selsema aku makin menjadi-jadi, mana nak kesat hingus lagi, pulak tuh mak aku suruh kambus kacang tuh guna tangan jer sedangkan biasanya aku guna cangkul. Dapat dalam 10 batas, aku dah k.o, aku terus blah aje, aku biarkan mak aku kerja sorang-sorang. Selama ini aku tak pernah biarkan, atau halang, mak aku dari tolong-tolong kerja. Mula dulu tuh ada jugak mak aku nak buat batas, aku tak kasi dia pegang cangkul, biar kerja yang berat-berat aku yang buat. Tapi biasalah orang tua kan, nak buat jugak, itu yang aku biarkan aje tuh sebab aku tahu, tak lama kerjanya pun, sekejap aje dah surrender. 

Aku rasa macam tak best jer tinggalkan mak menanam, menghabiskan menanam kacang (aku kata nak sambung petang nanti aje), sedangkan aku melepak baca paper. Kalaulah ada orang tengok, sure orang akan mengutuk aku, membiarkan mak aku kerja sorang-sorang, sedangkan aku rileks jer baca paper. Tapi aku tahu, tak lah seberat mana pun kerja mak buat tuh, takat campak-campak benih kacang then kambus. 

Eh, kalau kita selsema, elok kalau kita baring, ker? Aku pelik sebab tadi, bila aku baring kat sofa, rasa macam hilang selsema aku, tak ada pun aku bersin-bersin. Tapi, the moment aku duduk depan laptop, tak henti-henti aku bersin, berjurai-jurai hingus masin aku. Itu yang aku banyak baring kat sofa jer tuh, sementara menanti petang. 

Memang sunyi sepi rumah nih kalau aku berdua dengan mak jer, aku suka kalau adik beradik aku talipun mak sebab diaorang ada jer benda yang nak diborakkan. Perempuan, kan? Ida sama Ani yang selalu talipun. Aku perasan, sesehari dua nih, lepas "konvensyen" dua tiga hari lepas tuh, macam ada discussion yang berlanjutan. Mak pun selalu jugak dah kalau bercakap kat talipun tuh, macam berbisik jer. Mula-mula cakap kuat, then slow jer jadinya. Aku faham sangatlah tuh, itu sure bercerita pasal permasalahan kronik yang masih belum ada jalan penyelesaiannya tuh. Aku maintaian cool aku, aku tak nak ambik tahu, after all mak jugak yang suruh aku buat selamba dan tak peduli dengan alam sekitar, kan?

Macamana pun I have to admit yang sepanjang aku duduk di kampung nih aku rasa aman, tenang dan rasa macam ada pegisian hidup (amboi lah, perkataan sesedap rasa). Tak ada dah benda yang nak aku kejar pun, mungkin hidup aku dah berhenti seketika, which is good.

Masa berdoa pun, antara lain, aku mintak Tuhan permudahkan urusan-urusan dunia aku, doa yang aku amalkan dengan penuh rasa insaf, since aku di tahanan dulu. Tak ada lah aku mintak itu mintak ini, nak itu nak ini, Tuhan tahu, urusan-urusan dunia aku tuh merangkumi semuanya. Aku rasa "macam malu jer" nak berdoa lebih-lebih detail kan? Macam tadi tuh, aku berdoa biar aku sihat, then nak mintak sembuhkan selsema yang mencengkam aku nih. But then, tersengih pulak bila aku terfikir, hek eleh, itu pun nak berdoa? Or rather, selsema sikit tuh pun dah nak dimasukkan dalam intisari doa? Aku tidur pasang kipas full blast, sapa suruh? Itu yang selsema tuh. Benda-benda kecik macam tuh, itu biasalah kan? 

Tapi itulah, walaupun aku macam tak buat apa sangat pun nih, aku rasa tanggung jawab aku besar, aku takut sebenarnya. Takut tak dapat nak penuhi tanggung jawab aku. Takut jugak nanti adik beradik salahkan aku, kalau-kalau aku tersalah dan tak reti jaga mak. 

Ha, part tuh aku berdoa lebih sikit.