Sunday

Sabtu - 22122012

Pagi nih tak breakfast pun, terus aje ke kebun. Harini punya projek, gali lubang untuk pusat perlupusan sampah. Mentang-mantang lah kawasan luas, sampah bertimbun di sana sini, dengan buah kelapa tua, timbunan kulit durian,pelepah kelapa, macam-macam lagi lah. Itu yang kitaorang decide nak gali lubang dan bersihkan kawsan sekitar, dapatlah jugak nanti buat a few more batas. 

Tak sampai setengah jam kerja, aku dengan Long dah rasa macam nak give up pasal the amount of kerja yang kena buat tuh meletihkan. So aku ke Pekan Sehari, sesambil tunggu papers aku mengeteh sama Fatihah, cousin aku yang aku terserempak kat situ. Dia banyak tanya pasal aku yang duduk di kampung nih so aku ceritalah apa-apa yang patut.

Lepas tuh sambung kerja, nasib baik Z, suami Ani ada tolong so bertiga kerja, tak lah terasa letih sangat. Cadangnya nak sambung petang nanti tapi Long ajak siapkan jugak, takut nanti kalau dibuatnya hujan, penuh air bertakung dalam lubang tuh. Kitaorang berdua jer menyiapkan lubang tuh, then mulalah pindahkan longgokan sampah sedikit demi sedikit. Yang akhirnya berjaya jugak kitaorang selseaikan, masa tuh dah dekat 12 lebih. 

Then bersiap-siap untuk pergi khenduri kawin kat Dewan Serbaguna. Nuar (adik, tokay besar nih) ada balik dari Shah Alam, walaupun ramai budak-budak anak sedara kat rumah nih tapi sunyi sepi. Sebab masing-masing sibuk main games, berkepit dengan iPad masing-masing. 

Aku cadang nak tidur sebab letih sangat kerja, tapi Ida ajak ke Jeruas, Sega, rumah bapak sedara kitaorang, nak ambik cek (arwah) pak. Arwah pak aku nih, keluarga dia, banyak tanah. Tapi tanah-tanah tuh pak sedara aku yang uruskan, (arwah) pak aku cuma ambik hasil nya aje setiap tahun. So berempatlah kitaorang pergi, aku, mak dan Ida suami isteri. 

Cadangnya jugak nak memanjat langsat tapi bila aku tengok pokoknya yang teramatlah tinggi, terus aku kata yang beli kat tepi jalan dah lah daripada nak menggadai nyawa memanjat pokok tuh. 

Balik pun just after Asar, lepas Sembahyang terus ke kebun. Long sekeluarga balik Bandar J petang nih, yang tinggal Nuar sama anak-anak dia, Ida sekeluarga dan Ani sekeluarga. Dan aku. Dan mak.

Aku tengah sedap menyangkul buat batas bila mak sekali lagi kata tak payah buatlah kat situ. Aku jadi macam hangat hati jugak sebab dulu tuh sekali mak kata macam tu so aku tak berhenti buat batas. Then bila Long balik, mak kata ok pulak buat batas kat kawasan tuh. Tadi sekali lagi mak kata cam tu, so aku tanya mak apa pasal  selalu bercakap tukar-tukar macam tuh. Ada a few times pun jugak mak cakap tukar-tukar, pasal benda lain. Sebelumnya pun aku macam tak berapa puas hati jugak, entah berapa kali aku disuruh tanam pokok cili yang diambik dari rumah pak sedara aku di Jeruas tuh. Apasal mak selalu cakap ulang kali benda yang sama, kata aku dalam hati. Then bila aku mula menanam, banyaklah benda yang tak betulnya, rapat sangatlah, tak ditekan betul-betul dalam tanah lah, Tak ada lah aku marah, atau menampakkan aku macam tak puas hati tuh, tapi terus aku blah dan mula menyangkul, aku biarkan mak sama Ida yang tanam pokok cili tuh di lubang-lubang yang aku dah buat. Itu yang selama meyangkul, aku rasa macam tak best jer. Berdosa ker kalau kita ada perasaan tak berapa berkenan, walaupun kita tak tunjukkan, kita cuma pendamkan aje hah?

Masa menyiram pun macam tuh, aku menyiram kat Zone 2, lepas tuh aku tarik paip nak ke Zone 1, then mak kata tak payah siramlah sebab gayanya macam nak hujan. "Semalam pun gaya macam nak hujan tapi tak hujan pun", aku kata macam tuh. Tak jadi lah aku menyiram akhirnya.

Entah, macam banyak jer benda yang buat aku rasa macam tak berapa best sesehari dua nih. Puas aku fikir, apa sebabnya. Macamana pun aku perasan yang mak akan "lain sikit", bila ramai adik beradik aku yang balik. Mak akan happy, excited, mak akan terbanyak cakap. Itu yang aku terperasannya.

Aku rasa masa mengaji lepas Maghrib tadi aku ada banyak improvementnya, dan aku makin suka pulak dengan Ustaz tuh, suka cara dia mengajar. Aku pun baca slow-slow, tak ada sangat dah gemuruhnya.