Monday

Ahad - 08092013

Macamana aku boleh tersalah set alarm, aku pun tak tahu. Biasanya aku set kan pukul 5, tapi tadi tuh alarm tak berbunyi, mak yang kejutkan aku pukul 5-15 pagi. Bila aku check balik, rupanya aku terset kan pukul 5 petang.

Aku dengar jer mak tanya Long soalan-soalan pasal projek cili kitaorang, masa aku tengah baring-baring sementara tunggu masa nak ke kebun. Banyak benda yang mak tanya rupanya, mak nak tahu lah tuh. Mak tak berani nak tanya aku kot? Tak ada peluang? Aku memang malas nak cerita apa-apa pasal the more mak tahu, the more mak akan bercerita kat sapa-sapa, yang bila cerita tuh ditwist sana sini, diolah,  orang akan ingat yang mak lah yang buat semua tuh. 

Sebenarnya aku pun macam mak gak, semalam tuh aku tanya Long pasal mak, jadi ker mak nak memondok, ada apa-apa ker yang aku patut tahu yang mak terberitahu Long? Cuma yang membezakan aku dengan mak, aku nak tahu tuh untuk pengetahuan aku sendiri. Unlike mak, untuk pengetahuan mak sendiri dan jugak pengetahuan orang lain.

Aku terus aje ke kebun, tak breakfast pun. Pasal aku ada plan lain. Aku ajak Long sambung tanam cili, dan aku akan pergi beli a few gunis sabut. So Long pun mulalah menggali lubang, aku menyangkul sesikit, kasi clear kawasan yang nak ditanam. Lepas tuh baru aku keluar. Aku minum dulu, kat Pintu Padang, santai aje, sambil baca paper lagi. 

Belum bukak pun lagi Nursery tuh, walaupun dah pukul 9 lebih. Tapi sebab aku orang yang dikenali, pekerja Nepal tuh kejutkan tokay yang masih tidur. See, even Tokay Cina pun tak kerja hari Ahad. Aku kasi lah sikit benih kacang yang aku janjikan dulu tuh, tak nak aku kasi Cina tuh sampai sekilo benih pasal dia kata dia nak tanam untuk makan sendiri aje. Tak kan sampai sekilo kan? Lagipun aku tahu lah, entah-entah diaorang nak buat projek besar-besaran, after all kalau diaorang nak jual kat Cina Kacang Tanah Sempalit, cuma 2 buildings away aje, kan? 

Gila kitaorang pulun menanam, sampaikan dah penuh dengan pokok cili jadinya tempat tuh, kacang aku dah jadi tanaman minoriti pulak. So, bila letih buat kerja, aku pun mulalah tanam kacang tanah pulak, dapatlah 5 baris, dan aku akan keep on tanam selagi ada benih. Tak nak lah aku kawasan tuh nanti dimonopoli dek cili, merempat jadinya kacang aku nanti, merempat di bumi sendiri. 

Aku risau jugak nih kalau hujan masih turun setiap hari pasal air bertakung kat kawasan tanaman kacang aku, kat kawasan yang kacangnya dah mula berisi. Rosak nanti kacang tuh kalau air bertakung, untuk sesehari dua oklah tapi kalau lama sangat, memang habislah. Semalam hujan betul-betul lebat sampaikan tanah dah jadi tepu, bila kitaorang gali aje, air bertakung. Dan tak ada gaya nak surut pun tuh.

Dapatlah lebih 150 pokok yang berjaya kitaorang pindahkan ke tanah, anak cili yang dalam trays tinggal a few ratus aje lagi. Akan aku sumbat aje kat mana-mana nanti tuh. Ada aku suruh Long semai lagi cili sebab it takes about 2 month nak kasi cili tumbuh. Long gelak aje mulanya tapi bila dia buat pengiraan, baru dia tahu yang dia sepatutnya semai lebih banyak lagi. 

Aku beritahu Long yang jangan taruh harapan tinggi sangat, kalau menjadi cili tuh Alhamdulillah. Kalau tak menjadi, sure ada salah silap kat mana-mana. 

"Kata lah 1000 pokok semuanya, kalau setiap pokok tu hasilnya teruk-teruk pun seringgit jer, dah pulang modal dah", kata Long. 

Long balik tengahari nih, banyak jugak benda yang dibawak balik, rambutan, mangga, limau nipis, pisang. 

Elok jer kitaorang nak pergi sembahyang Asar, hujan pun turun. And so tak ke kebun lah aku petang nih. Apa kerja yang aku boleh buat kalau pun hujan dah berhenti, kan? 

Ada kerja sebenarnya, tapi aku malas. 

Ada Kuliah Maghrib malam nih, Ustaz tuh terangkan macamana sembahyang yang betul tuh boleh menghindarkan dari penyakit. Dang, best nya aku rasa sampaikan tak sabar rasanya nak sembahyang, rasa macam patut buat banyak-banyak sembahyang sunat. Betul macam Ustaz tuh kata, bila kita amalkan, kita rasa kita akan lebih bersemangat nak tingkatkan amalan sunat kita (sembahyang). Bless you, Ustaz, aku akan ingat sampai bila-bila tuh, InsyaAllah.

Tengah sedap-sedap dengan Kuliah, lampu terpadam, the whole kampung Ulu Gali sampai ke Sungai Ruan bergelap. Tapi itu tak menghalang aku untuk bertambah masa jamuan lepas Isyak. Walaupun tak elok makan banyak tapi aku diexcuse kan kot pasal aku kata kat Haji Ramli (bini dia yang masak), "Sedap masakan nih Tuan Haji, sampai bertambah nih".

Aku cakap ikhlas tuh Dear Diary, bukan semata-mata nak menyedapkan hati Haji Ramli, bukan sebab aku nak diaorang rasa best. Sebab memang best pun masakan tuh and as a classy guy, I have to let them know lah kan, benda-benda baik macam tuh.