Wednesday

Rabu - 18092013

Pagi nih awal-awal lagi aku dah usung pam ke tepi anak sungai, nak menyiram. Aku betul-betul menyiram, sebab tanah kering sangat, merekah-rekah, kesian kat cili. Kacang aku tak bimbang sangat sebab diaorang pandai membawak diri, tak macam cili yang banyak songeh tuh.

Then menyiram kat tanaman di sebelah kiri rumah pulak, terpaksa guna air paip pasal hose tak panjang, cuma 100 meter aje. Kering kontang tanaman aku, itupun tak siap semuanya aku siram, tengok-tengok jam dah pukul 12. Nampak gayanya aku dah tak dapat nak buat kerja lain nih, itupun kena selang seli menyiram pagi dan petang.

Aku sekarang dah terjebak tengok The Amazing Race Canada, yang baru tamat minggu lepas. Season baru Amazing Race sama Survivor akan start soon so hopefully aku boleh catch up. Semakin ceria hidup aku kan? Masa tengok Amazing Race Canada tuh (permulaan race dibuat kat Niagara Falls Canadian Side), ada ternampak Rainbow Bridge Immigration Center, tempat aku mula-mula ditahan dan disoal siasat masa mula kena tangkap kat Niagara Falls (US Side) dulu tuh. 

Dang, aku akan cuba ke sana nanti (Niagara Falls Canadan Side), nak tengok dari belah situ tempat semuanya bermula dan berakhir dulu tuh. Tempat jatuh lagi kan dikenang, inikan pulak tempat aku digari kaki, tangan dan perut, kan? 

Petang nih aku pening kepala, mungkin sebab berpanas sangat tadi tuh (aku tak boleh berjemur lama-lama). Atau mungkin jugak sebab perut/badan masuk angin, pagi tadi cuma makan dua tiga sudu nasi goreng. Aku makan tuh pun pasal nak ambik hati mak jer, aku memang tak suka nasi goreng. Kalau adik beradik aku balik dan diaorang buat nasi goreng pun aku tak sentuh, pasal aku memang tak suka.

Then tengahari pulak, balik dari masjid, masa aku buka rice cooker, rupanya mak lupa nak on kan suiz, so sementara tunggu nasik masak, aku telan 2 bijik Panadol, dan cuba tidur. Masa Asar tuh berpeluh-peluh aku menahan pening, especially masa sujud. Balik dari masjid aku telan another 2 bijik Panadol, dan melepak kat kerusi santai di belakang rumah, dan tidur. Tak ke kebun lah aku akhirnya. Sedar-sedar dah dekat Maghrib. Dan pening kepala aku semakin reda.

Sampai di masjid, aku tengok motor Ustaz Simon Cowell ada, sah lah malam nih ada mengaji, kata aku dalam hati. Ustaz nih, malam dia mengajar mengaji jer dia datang masjid (dia Imam No 1 masjid), selebihnya dia cuma datang masa Zohor sama Asar jer. Yang aku kurang selesa dengan Imam nih, dia selalu kata, "Besok kat akhirat besok, jangan kabor saya tak beritahu....." "Berat tugas saya nih, tapi saya kena kabor jugerk...."

I'm not bitching about him Dear Diary, I'm just describing him, ok? 

Ada 3 jer jemaah lelaki yang mengaji so kitaorang baca panjang jugak, Alhamdulilllah bacaan aku tak ada yang kena tegur pun. Tak ada jamuan lepas Isyak, mungkin sebab jemaah tak expect pun yang Ustaz tuh nak datang mengajar mengaji malam nih.

Aku kena bawak baliklah Quran/Terjemahan aku, baca kat rumah, sebab setiap malam dah ada program kat masjid.

Oklah, aku nak sambung tengok The Amazing Race Canada.