Sunday

Ahad - 29092013

Pagi nih menyiram air baja kat cili dalam polybags, kesemuanya, dalam 500 bags lebih tuh. Sakit pinggang dibuatnya terpaksa menunduk. Cadangnya nak siram air baja kat cili yang ditanam kat tanah jugak tapi tak larat lah aku. 

So aku merumput, menyangkul, bermaharjalela sungguh rerumput, semak samun, sama galak masing-masing tuh. Bosan buat kerja tuh, aku menggembur tanah, menambun pangkal cili, kacang, best jugak sebab peluh cepat keluar. Tapi, cepat keluar peluh, cepatlah melepaknya, aku duduk kat batang pisang di sebelah sini, kat ceruk sana tuh S pun duduk kat batang pisang jugak. S nih rajin datang membela pisang, tiap-tiap hari datang, tapi tiap kali aku jenguk, intai dia, dia tengah melepak, entah masa bila dia buat kerja. 

"Awak pergi lah ke tempat buat batu nesan terh, entah-entah deme nyer lupa", kata mak, masa aku siap andi, masuk rumah (aku mandi kat bilik air di belakang). 

Patutnya tunggulah aku rihat-rihat dulu, kok yer pun mak nih, kata aku dalam hati. Tapi gitu lah mak, dari dulu lagi, dari masa sama (arwah) pak. Mungkin mak nak cepat kot sebab esok genaplah setahun pak meninggal, mungkin mak teringat kot?

And so aku ke Jelu, Long sama Ida yang menempah batu nisan sama hiasan kubur tuh, so aku tak tahu apa cerita. Tokay tuh kata yang semuanya akan sedia macam yang dijanji, siap sebelum Raya.

Petang nih aku kat LonelyPlanet lagi. 

"Awak ke Sungai Ruan cari kabaid, banyak mangga terh elok-elok" kata mak. 

Dari satu kedai ke satu kedai aku cari kabaid tapi tak ada, aku tersalah explain kat Cina tuh, aku kata, benda yang buat peluru senapang, jugak untuk peram buah. Nasib baik kat satu kedai nih ada one Kelantanese yang tanya aku, "nok pere (peram) buoh ko?, so dia explains kat tokay tuh. Rupanya bukan buat peluru senapang tapi meriam buluh.

Petang nih menyiram aje, tak sempat habis kesemuanya, sambung esok pulak. Aku ada cabut a few perdu kacang, nak tengok kalau-kalau dah sedia untuk dicabut. Dalam 2 tiga minggu lagi ready lah kot, masa Raya Haji. Rasa macam baru sangat lagi mencabut kacang, kan? 

Mengaji dengan ImamHajiMat malam nih buat aku geram aje, aku baca dah elok dah (bagi aku lah) tapi disuruh ulang tiga empat kali, bengang jer aku. 

Entah lah, tak bersemangat aku nak update blog sesehari dua tiga nih, update nih pun macam buat syarat jer. Kau tau kan Dear Diary yang ada benda yang aku tengah ligat fikir sekarang nih kan, tapi aku tak boleh tulis kat blog nih. Sebab blog nih ada orang baca. 

Aku nak buat macamana hah?