Monday

Isnin - 30092013

Harinih genaplah setahun pemergian Pak ke Rahmatullah. Aku ingat lagi, Sunday tuh masa aku tengah bersiap-siap nak pergi jogging (aku di Bandar Tasik Puteri, mengajar di Tadika & Tuition Center Teh/Kak Teh), Ida hantar mesej kata pak dilanggar motor masa nak ke masjid for Subuh. So aku balik Raub tumpang Teh sekeluarga, lepas aje dari toll Karak, dapat panggilan talipun yang mengatakan pak menghembuskan nafas terakhir di Hospital Raub. 

Sekarang, tiap kali ke masjid aku akan cuba park kereta kat spot tempat accident tuh. Semoga roh pak dicucuri rahmat sepanjang waktu. Amin.

Pagi nih macam biasa, menyiram, menyiram dan menyiram. Aku betul-betul siram, especially pokok kacang yang dalam masa 2 tiga minggu dah boleh dicabut tuh. Ralat jugak nanti kalau tak disiram, pokok tuh mati, kan? I'm a little pumped now bila menengokkan yang di sana hijau merimbun, di sini hijau merimbun. Cuma yang buat tak berapa best nya, semak samun pun hijau merimbun jugak. 

Tak ada pulak S pagi nih, tapi Bambang ada datang meracun. Sikit jer kawasan yang nak diracun sebab S dah racun dah kat kawasan dia nak tanam pisang, so Bambang buat kerja slow-slow jer, dia nak cukupkan 5 jam kerja, 1 kong. 

Mulanya aku dengar jer mak pesan kat Bambang, suruh datang gali/buang pokok pisang yang Long tebang ituhari, sebab anak-anak pisang dah mula tumbuh. Mak kata, datang bila-bila senang, buat kerja tuh sampai siap. Mak tak faham agaknya yang Bambang tuh kerja ikut kong, aku tak heranlah kalau nak siapkan nanti tuh, beratus-ratus upahnya. 

Tapi bila aku explain kat mak, mak (as always) macam tak percaya kat aku, last-last mak merungut sorang-sorang. Mak, kalau pasal nak mencantikkan kawasan rumah, sanggup berhabis-habisan. Kadang tuh aku peratikan aje mak, almost setiap pagi mak akan menyapu daun rambutan kering yang kat depan rumah. Bagi aku, that's a total waste of time, unless mak buat tuh untuk mengeluarkan peluh. Ituhari mak kemaskan garaj tempat projek cili, cantik bersih jadinya, except for guni-guni bekas sabut yang bersusun (yang disusun oleh seorang lelaki), so mak tanya aku, "Guni tu awak nak buat mende, nak bakar ker?". Aku yang faham maksud soalan mak tuh (maksud nya, guni-guni tuh menyemak jer kat situ), terus jawab, "Tak kan guni nak bakar?". 

UstazM tak ada petang nih so Kelas Mengaji ditukar esok agaknya. Letrik pulak padam petang nih, dan aku pulak sakit perut, serba serbi tak kena rasanya. Penangan teh ais kedai Samad tengahari tadi agaknya, teh nya basi tapi aku tak sampai hati nak beritahu dia sebab dia ralit bersembang dengan aku. Padan muka aku sebab masa tuh dah 12 lebih, tak pernah-pernah aku mengeteh selewat itu. Tapi tak lah teruk sakit perutnya, tak lah sampai terlari-lari sambil pegang jubur gitu ekekekekek

And so aku melepak kat beranda jer lah, mengelamun, memendam rasa. Damn, as 2014 approaching, banyak benda yang aku kena pendamkan dari pengetahuan orang banyak. Dan aku tengah menyusun ayat, nak beritahu family aku yang 2014 nanti, InsyaAllah, aku nak duduk kerja KL lah semula, nak cari duit lah pulak. 

Sehingga itu, aku akan terus dengan selambanya berblog pasal tanam kacang, cabut kacang, tanam cili, petik cili, aje. As if tak ada benda lain yang aku fikirkan. As if aku akan terus duduk di kampung.

Tak hakan haku kasi hints whatsohever pasal what's going on in my head right now.