Sunday

Ahad - 01092013

Lambat sikit aku ke kebun pagi nih, dekat pukul 9 baru turun. Hari Ahad, kan?Walaupun aku cuma seorang pekebun tapi semangat hari Ahad tuh memang tetap ada. Semangat untuk tak nak buat apa-apa, sebab hari Ahad hari orang rileks-rileks. Tapi, aku kena jugak ke kebun, I have to do what I have to do.

Aku menanam cili lagi, dapatlah another 50 pokoks or so, sedikit demi sedikit Zone 3a tuh aku tarah, sekarang dah 50% dihuni cili dan kacang. Kalau aku clearkan rerumput dan semak samun, dan gembur kat pangkal kacang tanah, peratusan nya akan meningkat ke 75 % kot, pasal banyak kacang yang tumbuh dalam semak samun tuh. Aku kena siapkan Zone 3a tuh dalam minggu depan sebab nanti bila Long balik weekend, mungkin kitaorang akan kerjakan Zone 3b pulak. Tak nak lah nanti long tanya, "Mengapa tak tanam sampai habis?". Long patut tahu yang aku ada banyak kerja lain lagi, ribuan pokok kacang tanah aku pun perlukan perhatian aku yang sewajarnya. 

Alhamdulillah cuaca mendung jer pagi nih, itu yang aku terralit sampai dekat Zohor baru masuk rumah. ebelum tuh ada aku meround kawasan kacang aku, apparently aku kena repair a few baris here and there, banyak jugak kacang yang ranap ditimpa hujan. 

Kitaorang sampai jer masjid, hujan turun. Sekejap tapi lebat. Bosan, aku forced kan diri aku untuk tidur lepas lunch, susah betul lah nak tidur petang-petang, tak macam masa bulan Puasa ituhari. 

And so aku layan another Spanish movie, Sólo Dios Sabe (Only God Knows), aku suka film road-trip macam nih, right up my alley.

On a lark in Tijuana, a carefree Brazilian art student crosses paths with a brooding Mexican journalist, sparking a cascade of events across both Mexico and Brazil. As Dolores and Damián discover an intimate love and a mysterious spiritual heritage, they struggle with ever more costly choices.

Lepas Asar aku memakegoodkan (for lack of more appropriate word) tanaman aku, cili. Aku taruk baja, dan aku gembur sekeliling pokok, dan tambun. Betul-betul tambun sampai cengkelik pokok cili tuh, iyalah, manalah tahu kalau hujan lebat, sure patah pokok cili aku kalau tak ditambun sampai macam tuh sekali.

Aku perasan yang kalau aku kerja petang, aku lebih bersemangat, lebih banyak kerja yang dapat aku buat, aku betul-betul kerja. Mungkin sebab di sebelah petang nih masa dia terbatas, itu yang aku pulun tuh. Pagi kalu, aku banyak main-main jer pasal aku tahu yang aku ada up to 5 hours untuk kerja. 

Aku rasa ImamHajiMat baru beli cellphone pasal semenjak dua menjak nih bila dia masuk masjid, bila dia nak balik, dia akan godek-godek cellphone dia. Dulu tak pernah macam nih, sekarang nih jer dia macam kebanyakan orang lain jugak, selalu check cellphone masing-masing masa dalam masjid. Dan sejak semalam, since tak ada Kuliah Maghrib, ImamHajiMat pasang recording mengaji yang kat cellphone dia, dipasang kuat-kuat dihala ke mikrofon.

Ok jugak lah, daripada muram jer masjid lepas Maghrib, kan? Masalahnya, aku nak cepat-cepat khatamkan Quran/Terjemahan yang tinggal a few pages jer lagi tuh sebab seseminggu dua nih aku tinggalkan aje Quran/Terjemahan aku tuh kat masjid. Meaning yang aku tak baca Quran/Terjemahan kat rumah dah, cuma baca masa kat masjid.