Wednesday

Rabu - 04092013

Pagi nih ke kebun seawal 7-15 pasal aku breakfast kat rumah, mak ada buat nasi impit untuk dibawak ke surau petang nih. Aku concentrate kerja kat kawasan cili di garaj tuh, lintang pukang semuanya tak tersusun, tak diorganize. Aku sendiri yang rasa macam semak jer kat situ, apatah lagi mak, kan? Aku buatlah apa yang patut, jugak menyiram, mencabut rerumput, menyusunatur polybags etc. 

Lepas tuh aku meround sana sini. Dan macam semalam jugak aku buat kerja runcit-runcit gitu, colek sini sikit, sana sikit. Tapi, buat macam tu pun, akan siap jugak nanti, percayalah.

Mungkin cara kerja aku tuh shows aku punya karakter, mudah bosan buat satu benda. Aku lebih suka buat banyak benda simply sebab banyak yang boleh dibuat. Yang asalnya disebabkan ketamakan aku. Bukan aku lah yang jenis buat satu kerja sampai siap, then baru berfikir nak buat kerja lain pulak. Aku, jenis yang selagi ada peluang aku akan buat, bila ada opportunity lain aku akan rebut, dan walaupun yang dikendong kadang tuh  berciciran, aku tak kisah. Sebab pandailah aku mengadjust keadaan.

I would rather terkejar-kejar daripada duduk memikirkan apa yang nak dikejar. Dan yang best nya dengan aku nih, benda yang sepatutnya aku kejar, tak aku kejar pun, aku buat selamba aje. Aku kejar dalam rentak slow motion gitu. 

Aku decided nak menanam lah pulak pasal menanam kacang taah kasi aku kepuasan, dibandingkan dengan kerja lain. Aku tak menanam kat Zone 3 sebab kat situ semak cepat tumbuh, instead aku menanam kat kawasan yang belum pernah ditanam, bersebelahan dengan kacang yang dah berusia 2 bulan, yang hijau merimbun tuh. 

Dapat dalam tujuh lapan baris ditanam, terus aku berhenti. Mua ingatnya nak mengeteh tapi aku rasa nak siap awal lah sikit harinih pasal aku nak tidur. Kebelakangan nih aku kurang tidurlah dalam sehari. 11-30 pm aku tidur, bangun pukul 5, kadang tuh aku lelap sekejap dalam sejam lepas Subuh. Dan petang aku dah tak tidur dah. 

And so 10 setengah aku dah siap mandi, aku tak berapa suka siap kerja awal-awal gini sebab aku macam potong stim mak nak berehat. Membawak ke tegahari, mak banyak masa. Selain dari beribadat dan memasak, apa lagi yang mak buat, kan? Nak mengemas rumah pun apa yang nak dikemasnya sangat, kitaorang berdua jer. So untuk memenuhi masa lapang, macam orang tua yang lain, mak tengok tv. 

Now, masalahnya macam nih.

Aku memang tak tengok tv, aku tak suka tengok tv. Aku benci, benci, benci tv ekekekke. Mak, knowing yang aku tak pernah tengok tv, mak jadi macam "segan" nak on kan tv. Tapi aku tahu, mak nak tengok, mak suka tengok Drama Swasta, benda-benda gitu (selain dari ceramah ugama, kalau mak nak tengok program berbentuk keugamaan, mak tak "segan" pulak nak on kan tv) So, masa yang sesuai untuk mak tengok drama tv, masa aku di kebun. Masa aku tak ada di rumah. Masa aku keluar ke mana-mana. 

Pernah, selalu (katalah aku keluar ke mana-mana dan aku terbalik awal), aku nampak mak off kan tv. Tak pun mak terus masuk bilik (kalau tak sempat nak off kan tv), as if mak tak tengok tv, as if tv tuh terpasang sendiri. 

What I'm trying to say, nak tengok tv, tengok ajelah, tak payah nak sembunyi-sembunyi. Buat rileks jer, tak payah nak "segan" nak on kan tv simply because I don't watch tv. Tengok sembunyi-sembunyi gitu lagi teruk, at least aku tahu karakter mak macamana. 

Kalau keluarga Long ada balik, mak bebas tengok tv, sebab ada geng, siap bercerita lagi plot-plot drama tuh, macam orang lain jugaklah. 

Aku hantar mak ke surau petang nih pasal banyak barang yang nak dibawak, dengar ceritanya ada Ustaz datang mengajar. Dan my petang habis gitu aje, aku cuba-cuba tidur tapi tak lena. Sebab aku fikir, rugi tidur petang-petang, I have the whole house to myself. Kalau ada mak, pergerakan aku terbatas. Dan tak ada benda yang aku nak buat sembunyi-sembunyi pun.

Aku sambung menanam kacang petang nih, so semuanya dapatlah dalam 15 baris, kalau ada masa dan kerajinan, esok aku nak sambung lagi. Tapi aku kena dulukan membaja lah kat certain areas pasal tak ceria langsung kacang-kacang kat situ, kat tempat yang aku tanam kali ke 3 nih. Layu dan kuyu aje.

Kalau ikut bunyi guruh macam nak hujan lebat tapi puas aku tunggu, tak jugak turun hujan. Dan malam nih Ustaz Simon Cowell tak ada pulak (tak pernah ada pun malam-malam kecuali malam dia mengajar, malam nih ooppsss), ker kelas mengaji dah dikansel? 

Aku nak sangat pergi makan kat luar malam nih sebab dah lama tak makan luar, it's about time lah kan? Tapi, tak ada sapa nak diajak. Aku nak keluar makan dengan EnRoss sebab aku tahu dia makan kat luar, tapi dia cepat sangat baliknya. Sekali sekala aku nak lah jugak bersembang dengan orang yang berpangkat macam dia nih, sure best sembangannya kan? 

And so aku mulakan baca Quran/Terjemahan untuk round seterusnya, kalau dapat khatam sekali lagi before year ends, bagus jugak kan?