Wednesday

Selasa - 10092013

"Awak ke Pekan Sari Sungai Ruan kejak, beli lauk. Tak berikan (tak ada ikan) langsung terh, awak beli 2 bangsa (jenis)", kata mak masa balik dari masjid Subuh tadi.

Aku fikir, Sabtu lepas apasal mak tak beli ikan? Apasal nak tunggu Selasa, Pekan Sehari Sungai Ruan? Ker sebab Sabtu lepas mak ralit bersembang sampai lupa beli ikan? Oooppsss

Tapi ok lah jugak, maknanya dapatlah aku keluar merempit, dapatlah peluang breakfast kat mana-mana. Cuma yang tak bestnya, aku rugi masa berkebun sedangkan pagi lah energy dan semangat tengah ada, kan? 

Aku sambung kerja semalam, mengelokkan pokok-pokok cili yang banyak terkulai tuh. Lepas tuh aku menanam cili yang SarjanK kasi dulu tuh, kecik-kecik lagi anak cili tuh tapi mengikut kata SarjanK, aku lambat sangat pindahkan cili tuh ke tanah, atau ke polybags. So dapatlah dalam 60 pokok yang aku tanam, ada dalam 20 pokok lagi, yang sepatutnya aku tanamkan jugak tapi aku tiba-tiba termalas, terus aku berhenti buat kerja tuh.

Then pindah pulak buat kerja lain, menanam kacang, benih yang aku kopek semalam tuh. It's almost confirmed yang kacang yang aku tanam dalam sesepuluh hari lepas, tak tumbuh, rosak benih nya agaknya pasal kawasan tuh sentiasa dipenuhi air. Satu pun tak tumbuh, ada dalam 15 batas yang aku tanam ituhari, ada a few sudus peluh aku tumpah kat situ, mengerjakan tanah sebidang tuh. Tapi tak kisah, memang secara kebetulan pulak bila aku tanam aje, hujan terus turun setiap hari for like 10 days. Harinih jer tak ada gaya nak hujan nya. Aku tak kisah jugak sebab kalau memang betul-betul tak tumbuh kacang yang aku tanam tuh, aku akan tanam benda lain kat situ, cili atau jagung. Sebab benih kacang dah tak ada sangat dah nih. 

Kat kawasan yang aku mula nak tanam tuh bermasalah jugak, walaupun kawasan tanah tinggi, tapi itu kawasan banyak semut merah. Sakit digigitnya, pedih, nak dapatkan dalam sesepuluh batas kat situ uko terloncat-loncat aku sebab kena gigit. Nasib baik semut-semut tuh tak masuk dalam spender.

Macam semalam jugak, petang sementara tunggu Asar, aku online. Aku ngantuk sebenarnya tapi aku tetap tak nak tidur, aku rasa selesa gitu melepak sorang-sorang. Don't get me wrong Dear Diary, bukan aku tak suka mak ada kart rumah tapi bila aku berseorangan, aku rasa macam bebas, fikiran lapang. I am a kera sumbang all right kan Dear Diary?

Biasanya it's because I am pondering my thoughts on something and I want it to be private. Dan aku tak nak orang tanya, don't ask me what's wrong, just give me my space untuk seketika. 

You can touch my bush but not my nuts, hokay?

Lepas Asar pun masih buat benda yang sama, aku habiskan benih, aku gembur sana sini, aku cabut rerumput, aku buat banyak kerja. Tapi semuanya sikit-sikit. Kerja sikit-sikit. Sebab aku, sikit-sikit kerja, sikit-sikit kerja.

"Awak ke kedai kejak, beras tak ada langsung dah terh", kata mak.

Hmmm....aku rasa, esok gula pulak akan habis. Petangnya mak akan suruh beli garam. Lusa pulak, telur tak ada, petang masa aku tengah syok kerja, mak akan suruh beli susu pulak agaknya.........