Friday

Jumaat - 13092013

"Esok lusa boleh siap lah tu", kata S masa aku merumput kat kawasan semalam.

Semalam dia cakap gitu jugak. He knows bloody well yang kerja aku tuh tak akan siap dalam masa sesehari dua, tapi saja jer dia perli aku. Dia tahu, aku yang beritahu dia semalam, yang aku nih selalu pindah-pindah buat kerja, bosan di sini aku ke sana, gitu. It's very not me lah kalau concentrate buat satu kerja sampai siap. Sebab belum pun siap kerja tuh, aku dah bersiap-siap nak buat kerja lain, ade jer idea lain. Itu yang sampai siap pun tak akan siap-siap kerja aku tuh, walaupun kerja lain yang aku buat sebelum kerja tuh siap, dah siap. Tapi biasanya, siap tak siap pun kerja tuh, siap jugak akhirnya. Sebab aku akan siapkan kerja yang belum siap. Sampai siap. 

Unless aku siapkan kerja yang tak siap tuh siap-siap, memang sampai siap lah tak akan siap kerja aku yang tak siap tuh.

Gila terrer aku buat ayat, kan Dear Diary? Ekekekek. Told ya, I have my own ways of getting attention.

"Adat lah berkebun, tak payah nak buat lawa-lawa sangat, bukanya tanam bunga", kata S lagi.

Bloody hell, shut the fuck up!

"Awak merepih harini, esok lusa nya tumbuh balik rumput terh. Biar ke jer, bila panjang sangat baru cangkul", kata S lagi.

Good grief, have mercy on me, please!

You don't get it lah S. You just don't.

Ko ingat aku nih serious sangat ker buat kerja? Ko ingat aku nih bukan macam ko ker, buat kerja main-main, gaya aje lebih. Does it take anything away from your life that there is someone in existence that wants to do this? Damn, sometimes, even I can't tell if I'm being sarcastic or if I'm really just a bitch.

Itulah susahya bila wavelength pemikiran yang tak sehaluan. Dah banyak kali aku cakap, cara aku berkebun nih melambangkan karakter aku, keperibadian aku. Aku suka tanam kacang tanah sebab I like the idea of uncertainties in life, aku tak akan tahu samada kacang tuh "menjadi" atau tak, sehinggalah tiba masa dicabut. Macam yang kat Zone 4 dulu tuh, tumbuh merimbun jer tapi isinya dimakan tikus. Dan kacang yang kat Zone 3a, pokoknya kecik-kecik tapi isinya bergogos-gogos. 

Aku tanam kacang banyak-banyak, sebab aku rasa aku boleh handle ketamakan, aku akan kena kerja lebih kuat sebab banyak kerja yang terpaksa aku buat. Dan aku nak baris-baris kacang aku dijaga rapi, it shows yang aku nih pandai menjaga diri. I’m tough, ambitious and I know exactly what I want. 

And if that makes me a bitch, that's ok.

Masa Khutbah Jumaat tadi (Ustaz Simone Cowell punya turn baca Khutbah), berkali-kali dia kasi "amaran" yang Khutbah tuh pernah dibaca 20 tahun lepas, dan akibatnya dia kena banned, dipanggil ke Pejabat Kadi. Khutbah tu menceritakan pasal siksaan dalam kubur, yang mulanya aku tak berapa faham apa pasal Ustaz tuh kena banned, dipanggil mengadap Kadi etc. But then bila sampai ke part yang "mereka-mereka yang menolak hukum Allah, mereka-mereka yang menyokong penolakan hukum-hukum Islam dalam kehidupan seharian", then barulah aku faham. 

Masa mak ke surau petang nih aku bersihkan garaj/tempat projek cili, Long pun nak balik petang nih so biarlah nampak kemas dan teratur sikit. Dan lepas Asar aku terus ajelah menyiram cili yang kat tanah, senang dan cepat menyiram guna air paip. Yang tak tahannya nak menyiram air baja kat cili dalam polybags tuh. Dah banyak cili yang merah-merah, aku dah boleh cabut buang pokok-pokok cili yang lama, yang dah tak berapa nak berbuah dah tuh, yang dah berjasa pada aku dalam 7 lapan bulan dah nih, yang aku sendiri pun macam cemuih menengoknya sebab tak henti-henti berbuah. Bukan aku takbur tapi they've seen better days so it's about time I let them go.

Long sekeluarga sampai lewat jugak, sempatlah Long menolong aku menyangkul kat kawasan kacang. Bersemangat aku kerja kalau ada peneman. Tapi, kejap tuh mak panggil, suruh beli teh. See, dua tiga hari lepas aku dah kata. Pelik aku, apa pasal mak tunggu sampai benda tuh betul-betul habis, baru suruh beli. Dan pulak, lepas satu, satu. 

Macam balik dari Isyak tadi, mak suruh ke Sungai Ruan beli ubat nyamuk sebab dah habis langsung dah ubat nyamuk. Aku tak guna ubat nyamuk (aku pasang kipas), mak jer yang guna, patutnya mak tahu lah kan? Itu hari, kebetulan aku terperasan yang gula dah nak habis, so aku beli, tapi aku tak keluarkan dari dalam kereta. A few days later, uko keri mak panggil aku suruh pergi beli gula sebab gula dah "habih langsung". 

Yang buat aku peliknya, benda-benda gitu mak tak kisah sangat, tunggu betul-betul habis baru disuruh beli. Satu per satu. Tapi, tempoyak sama belimbing rebus, masih ada berbalang-balang dalam fridge tuh, itu pun mak dah risau sebab dah "habih langsung dah tempoyak sama belimbing reberh (rebus)". 

Apalah aku nih, itupun nak tulis kat blog, kan Dear Diary? 

Eh, kau dah submit nama aku untuk calun Anak Mithali, 'lom?