Sunday

Sabtu - 28092013

Aku tak kisah sangat lambat ke kebun pagi nih sebab semalam kan ker hujan, tak payah nak menyiram. Itu yang lama jer aku melepak kat kedai Samad, menengok orang lalu lalang membeli belah di Pekan Sehari.

Aku ajak Long cari buluh sebab nak dipacak kat dalam polybags, cili-cili tuh dah besar panjang masing-masing, kalau ditiup angin, atau dihempap hujan, or even tersiram kuat sikit, harus patah batangnya. Punyalah siksa nak mendapatkan buluh, Long pun lebihkurang macam aku gak, mana lah reti buat kerja-kerja gitu, dapat 2 batang jer, then dipotong pendek-pendek. Berpeluh-peluh aku, rasanya kali pertama dalam hidup aku, guna gergaji, dah lah gergaji tuh berkarat marat. Ya ampun, siksanya hidup nih.

Nasib baik aku ada excuse lain, nak hantar mak sama Makcik Esah ke rumah orang kahwin kat Flat Polis Sungai Ruan. Aku merempit sekejap, beli dawai etc, then sama Long dan AdikDin, kitaorang memindahkan pokok cili yang dah besar, yang dah berbuah, kitaorang susun jarang-jarang, and since pokok cili tuh rendang-rendang dan tinggi, terpaksa diikat satu persatu. Mamposlah nak memetik buahnya nanti, ituhari aku dah cuba petik, tak sampai 10 minit aku berhenti, bosan.

Nak kena beli banyak gunting nih, gunting aje lagi senang rasanya. Aku belum decide macamana nak upah orang untuk petik cili tuh nanti, mungkin batch pertama yang ada dalam 100 pokok tuh aku akan petik sendiri aje, ataupun cari budak-budak sekolah. Masalahnya, harga pasaran upah memetik cili, 30 sen sekilo (orang Indo yang kerja ladang cili Cina Sungai Ruan beritahu aku), Long pun kata kat Jerantut dibayar makcik-makcik kampung sebanyak tu jugak. Aku dah cuba, nak dapatkan sekilo tuh bukanlah senang. Long pun kata yang kalau nak bayar seringgit sekilo pun tak kisah, tengoklah macamana nanti.

Long sama AdikDin balik ke Jerantut (diaorang nak ke KL petang nih), dan aku pun bersiap untuk ke rumah orang kawin, pukul 12. Biasanya mak dah siap tunggu aku tapi kali nih, aku dah siap makan, dan bila aku ajak mak balik, rupanya mak belum makan. Sabar jer lah. 

Petang nih aku terralit surf LonelyPlanet. Kau tau apa makna nya tuh kan Dear Diary?

Aku dah macam happy jer sebab gaya macam nak hujan sangat petang nih tapi false alarm jer, terpaksalah aku menyiram sesikit. Macamana pun lega aku sebab tanaman aku dah bermaya semula, semuanya hijau merimbun, tak macam seseminggu lepas, terkulai layu masing-masing. Nampak gayanya semua kacang dan cili aku, InsyaAllah, menjadi, aku kena keep on menyiram, Tuhan dah kasi 2 petang hujan, selebihnya aku kena berusaha keras sikit lah.

Entah apa nak jadi lah kariah masjid Ulu Gali nih, tak ada orang masa Maghrib tadi kecuali aku sama UstazM, dan dua tiga orang jemaah perempuan. Masa mengaji pun aku sorang (yang lelaki), dah lama tuh baru lah ada 3 orang jemaah lain.