Saturday

Sabtu - 07092013

Lepas aje breakfast Nasi Dagang kat kedai Samad, aku terus ke kebun, tak tunggu dah mak di Pekan Sehari sebab mak bersembang aje bila jumpa orang. Kalau banyak barang yang dibeli, nak jugak aku tolong bawak balik tapi tak ada sangat pun.

Aku ajak Long menanam cili kat kawasan yang tanahnya tak berapa lembik, hujan hampir setiap hari so most of the kawasan jadi becak. Dan rerumput pun bermaharajalela, cepat betul diaorang tumbuh. Dari sehari ke sehari aku nak merepih, merumput tapi tak kesampaian. Kena tunggu tanah kering sikit barulah senang nak buat kerja.

Cuaca mendung jer so tak terasa letih langsung menggali lubang, menggaul sabut dengan air baja, menanam cili. Dapat lebih seratus pokok yang ditanam, ada dalam 500 lagi anak cili kat trays, tak tahu kat mana nak ditanam, sabut pun dah habis, kena beli another 10 gunis gayanya tuh.

Mak sibuk harinih, seharian tak ada di rumah, lepas Zohor ke tempat baca Yaasin, lepas Asar ke rumah anak Haji Din. Long tak nak pergi sebab dia kata dia balik kampung nak bercucuk tanam, nak keluarkan peluh. Kebetulan pulak mak tumpang jiran, so kitaorang kasi alasan yang kitaorang ada janji dengan orang, itu yang tak dapat pergi tuh. Jauh kat Simpang Kallang nun, itu yang malas pergi tuh. Mak, sejauh mana pun mak akan pergi. 

Tension jer aku tengok Long tidur lena petang nih sedangkan aku sikit pun tak boleh nak lelapkan mata. Apa pasal payah sungguh nak tidur petang, aku pun tak tahu. Sekarang nih dalam 6 jam lebih sikit jer aku tidur dalam sehari. Malam-malam masa kat masjid, mulalah rasa mengantuk.

Seronok ada peneman buat kerja kat kebun, itu yang tak terasa tuh, laju jer buat kerja. Kalau aku sorang-sorang, itu yang asyik tergendala jer kerja, tengah buat yang ini, terpergi buat yang itu. Elok buat yang itu, pergi semula buat yang ini. Itu ini itu ini, apa satu pun tak jadi. 

Hujan turun lagi harinih, lebat, kilat sama petir bersahut-sahutan. Melepak jer lah aku kat beranda, menengokkan kawasan kacang aku yang dah jadi macam sawah padi, penuh air bertakung. Sikit pun aku tak rasa nak merungut pasal hujan yang turun setiap hari nih, sebab aku tahu yang satu masa nanti mungkin akan panas berpanjangan. 

Hujan ker, panas ker, aku bersyukur aje.

Lepas Maghrib, lepas baca apa-apa yang patut, aku ke kedai di sebelah masjid yang dah dikosongkan tuh (sementara dapat penender baru), melepak situ sorang-sorang dalam kegelapan. Lama dah tak melepak macam tuh. Walaupun sekejap. Tak boleh lama-lama, nanti bosan.