Tuesday

Selasa - 03092013

"Moh kita ke tempat derian tu nak? Ambik mana-mana hak tak molek, boleh buat tempoyak. Habis langsung dah tempoyak kita", kata mak masa aku breakfast. 

Ada 2 "issues" kat sini, jom kita kupas satu persatu hehehe.

"Habis langsung dah....", Masih ada 2 balang besar tempoyak kat compartment bawah dalam fridge tuh, boleh tahan dalam sesetahun tuh.

Dulu dah aku beritahu mak yang Cina Peraih Durian tuh dah pandai, diaorang dah tak lambakkan durian yang tak elok, instead diaorang campurkan dengan durian yang berkualiti rendah, then diaorang jual longgok, sekilo RM 1.50. Tapi mak tak percaya, mak ingatkan kitaorang boleh pungut aje durian yang dah dibuang dek Cina tuh. So bila mak kata macam tuh, aku ok kan aje, biar mak tengok sendiri. Mak susah nak percaya cakap orang, dan mak selalu rasa dia betul. 

Memang diaorang tak buang dah durian yang tak elok, diaorang jual borong. So aku terus aje lah balik, mak, as always, ada ajelah benda yang buat mak terdistract, mak bersembang dengan sapa tah. Aku terus ke kebun. 

Bagus jugak banyak kerja yang kena dibuat nih sebab aku jadi kurang bosan. Sekejap buat kerja kat sini, aku pindah pulak buat kerja kat sana. Mulanya aku menyangkul, menggembur di pangkal kacang, dapat dalam 10 baris, aku buat kerja lain pulak. Aku merumput kat Zone 3a pulak. nampak macam dah ok kat situ (walaupun belum siap, dan akan lama lah belum tak siapnya), aku pindah buat kerja kat kawasan sayur pulak. 

Balik dari break mengeteh, aku cadangnya nak sambung kerja kat bahagian kacang di depan rumah tuh tapi mak ada pulak kat situ, buat apa tah. Mak, kalau aku lama mengetehnya (15 minit or so), kalau aku lama sikit tak ada di kebun, sure mak akan turun padang. 

Ker aku nih yang mudah rasa guilty, hah Dear Diary?

Masuk rumah, aku tengok ada sebesen besar durian, sapalah yag kasi kat mak agaknya. Dengan mak nih selalunya she gets what she wants.

Elok jer aku nak ke masjid for Asar, hujan turun. And so aku decided untuk terus ke surau ajelah lepas sembahyang, nak jemput mak. Tapi bila aku sampai, hujan dah reda, dan aku tahu yang mak masih akan lama lagi kat surau tuh, makan-makannya lepas sembahyang. Diaorang sembahyang pun lewat sikit biasanya. Serba salah aku jadinya, nak tunggu atau terus balik aje. Nak terus balik, apa pulak kata mak nanti, kan? Nak tunggu, hujan dah sidang, dan mak masih lama sedangkan aku nak ke kebun. Aku tunggu jugaklah. Lama tuh baru mak keluar dari surau, mak sorang jer. Obviously mak terpaksa tinggalkan majlis sosial mak tuh cepat sikit sebab anak dia dah lama tunggu. Aku dapat baca air muka mak yang aku nih potong stim. 

Ditunggu salah, tak tunggu salah,
Jadi semuanya serba salah.

Aku tak ke kebun pun balik dari jemput mak, kepala aku macam pening-pening gitu. Sebab apa pun aku tak tahu, ker sebab aku alah pada bau durian kot? Aku melepak aje lah, cuba lelapkan mata tapi tak lelap jugak.

Dapat monthly email dari David/King Mongkut malam nih, memberi lapuran terkini pasal kehidupan diaorang kat Forest Hills, New York City. King Mongkut dah semakin teruk keadaannya so sekarang nih diaorang tak keluar merempit sangat pun, dan David cuma kerja 4 hari seminggu aje dah sebab nak jaga King Mongkut. Semalam diaorang pergi birthday nenek diaorang, she turned 110. Dia tak ingat dah nama aku tapi dia ada tanya David, "Do you still in contact with that Moslem guy?"

Dulu pun memang macam tuh, tiap kali kitaorang datang apartment dia, dia akan kata, "Ha, my favorite 2 Jews and a Moslem"