Wednesday

Selasa - 24092013

Bangun pagi, memang aku mandi, kalau tak memang tersengguk-sengguk lah masa kat masjid. Sedangkan lepas mandi pun aku masih tetap rasa mengantuk masa Subuh. Yang buat aku rasa tak best nya, balik dari masjid aku tak pulak rasa mengantuk.

So, awal pagi aku ke kebun harinih. Macam semalam jugak, aku menyiram guna pam. Nampak gayanya cili-cili sama kacang kat belah kanan rumah, kat Zone 2, 3, tak ada masalah untuk meneruskan sisa-sisa hidup di bumi merekah nih. Yang peliknya, kawasan tuh kawasan lapang, tak ada pelindung pun, sedangkan kacang-kacang yang nazak tuh semuanya yang ditanam antara pokok-pokok pisang, ada pelindung. It shows yang diaorang nih terlalu dimanjakan, it shows yang kacang-kacang tuh tak pernah hidup susah, tak reti membawak diri.

Sampai dekat Zohor jugak baru aku berhenti, kadang tuh rasa macam tak berbaloi jer kerja aku nih, menyiram tu pun rasa macam mencurah air ke daun keladi aje. Dan walaupun harga minyak dah naik, harga benda lain pun naik, aku tak ada niat pun nak naikkan harga kacang. Masa aku minum kat kedai Samad, aku terserempak dengan Pakcik Kacang yang kebetulan nak ke Lembah Klau. So aku tanya dia pasal kacang yang dia tanam dulu. Dia kata sekarag nih pekerja dia tengah mencabut kacang (benih biasa yang di beli di kedai runcit), tapi kacangnya halus-halus, kecik-kecik. Dari cara dia cakap tuh aku rasa dia macam disappointed, itu yang dia looks forward untuk cabut kacang yang ditanam guna benih kacang harimau yang dia beli dari aku dulu tuh.

Petang nih macam biasa, mak ke surau, dan aku melepak online. Tapi tiba-tiba aku rasa pinggang aku sakit, belakang bahagian kanan. Bukan aku tak pernah sakit pinggang tapi kali ini lain sakitnya. Duduk sakit, baring pun sakit, meniarap lagi lah sakit. Damn, kata aku dalam hati.

Aku cuba-cuba bawak berjalan, pun sakit. Aku baring, semakin sakit. Then tangan aku rasa kebas, kedua-dua tangan, dan kedua-dua ibu jari aku mengerekot. Macam daun pokok cii yang mengerekot. Eh, apasal nih? Panik jugak aku. Ada dalam 20 minit agaknya aku tahan sakit, badan aku berpeluh-peluh walaupun aku pasang kipas dan baring atas lantai simen.

Bermacam benda bermain di kepala aku, aku kena stroke ker? Kidney aku ada problem ker? Apasal tangan aku kebas tak boleh nak digerak-gerak? Aku nih, macam David jugak, bila kena pening kepala lama sikit, mulalah risau, mulalah kata, "O God, I think I have brain tumor". 

Bila dah tak tahan, bila dah rasa aku tak boleh tunggu mak balik dari surau, aku pun perlahan-lahan kunci rumah, aku jalan slow-slow ke surau, aku tak rasa aku boleh drive. Masa tuh aku terfikir yang baru padan muka aku, dua tiga hari lepas aku ada kata yang boringnya hidup aku nih. Nah, sekarang hambik kau! Dang, aku rasa nak stop blogging lah pasal apa yang aku tulis, apa yang aku fikir, ada jer jawapannya.

Aku suruh mak pijak belakang aku tapi mak urut-urut jer, masa tuh aku dah tak peduli dah, kawan semengajian mak perasan lama lepas tuh sebab mulanya diaorang ingatkan aku nak jumpa mak sebab ada hal lain. And so diaorang talipun sana sini nak tolong hantarkan aku ke klinik. Aku tak rasa aku over acting tapi nak masuk ke kereta aku dipimpin sebab aku macam tak boleh berjalan.

Gelak Doktor tuh bila aku kata aku sakit pinggang. Kurang ajar! Aku tahu lah, tentu dia ingat aku selalu kongkek, tu pasal sampai sakit pinggang. Then dia check pinggang aku, dia letak tapak tangan dia, then terus kata yang urat aku tegang, yang di sebelah kiri lagi teruk. 

Aik, senang nya jadi Doktor?

Aku dicucuk bontot, dua-dua belah. Dan dikasi ubat. Samai di rumah, baru aku perasan yang hantar aku tuh, anak Makcik Esah. Dia macam bengang jer bila mak hulur duit kat dia, aku rasa dia tentu fikir yang dulu tuh Makcik Esah ke masjid tumpang kitaorang, sekarang dia pulak yang tolong kitaorang. Favor done favor returned gitu kaedahnya.

And so aku rehat aje lah, dah tak berapa sakit dah belakang aku, cuma kadang-kadang aje. Mak ingatkan aku tak larat nak ke masjid, tapi kitaorang pergi jugak pasal ada Kuliah Maghrib by UstazTab malam nih. Tak sampai sepulu minit into Kuliah, adess, belakang aku sakit semula, puas aku tukar-tukar position duduk tapi semakin sakit. So aku decided nak balik aje lah sebelum sakit jadi lebih teruk. Mak macam terkilan jer tapi nak buat macamana.

"Awak jangan kerja kuat sangat, nanti awak yang sakit, sapa yang susah? Awak tuh nak jaga mak, nanti mak yang kena jaga awak", kata mak, mengajuk cakap Ida kat talipun.