Saturday

Khamis16Ogos2018

Tak bersemangat langsung aku pagi nih bila bangun, check my MT4, tengok-tengok my account semuanya merah, hampir 250 ribu EIT floating loss. Profits aku 2 hari trading cuma 100k, so kalau aku cut loss, balance account aku akan mengecik, jadi about 0.4 ETH ( 400k EIT). I kept telling myself yang I have to do something. Tapi aku tak buat apa-apa jugak. Balik dari masjid aku tengok yang ada sedikit improvement i.e floating loss jadi kecik, just over 180k. 

And so sebelum menyiram, aku set kan yang kalau account aku punya margin cuma tinggal 500%, then aku terpaksa cut loss dan terima hakikat yang aku rugi. Dan aku kena start dari kosong balik lah, or rather start dengan modal yang dah jadi kecik.

Terralit pulak aku di kebun, then aku terus pergi breakfast tanpa bawak cellphone. Balik rumah, bila aku tengok account, macam tak percaya yang account aku yang semalamnya in deep shit, dah bertukar jadi profitable. All 200k over floating loss tuh gone, just like that. Sekarang dah jadi 35k floating profits pulak.  Dan aku pun mula buat strategy. Bukan tamak tapi pasang strategy. Aku closed kan a few positions dan aku biarkan positions yang floating profits nya agak besar tuh. Aku biarkan aje, let them run. Dan aku pasang a few pending entries, either which way the price goes, akan sangkut some of them. Gila terrer nya aku ekekekeke.

Tak nak cakap banyak lah sebab susah nak explain, lagipun, orang yang baca nih mana nya faham, tapi ini lah account aku alkisahnya. 


Dari modal 0.5 ETH (500 000 EIT) dah jadi 1.094 ETH, ada floating loss tuh tapi aku boleh just get rid of the amount by closing all my positions. Maknanya dalam 3 hari trading,  aku dah more than double kan account aku. Dan aku berjanji yang aku akan lebih berhati-hati akan datang nih, tak nak lah aggresif sangat.

Kat masjid ada majlis gotong royong membersihkan dalaman dan persekitaran masjid, yang buat nya Pusat Serenti Sungai Ruan, tapi orang kampung jugak dialu-alukan datang, so aku pergilah jugak jengok-jengok. Tak ramai orang kampung yang datang, semuanya tahanan yang bersihkan. Kesian aku kat diaorang tuh, semoga diaorang pulih dan tak ambik dadah dah lah bila keluar nanti.

Tak lama pun aku di masjid, aku tak makan pun sebab rasa tak berbaloi dengan kerja yang aku buat. Pergi rumah Chu sekejap, dia tengah bersiap-siap untuk ke KL, sama sepupu aku yang duduk di Raub, Chu akan beraya di KL sama anak-anak dia.

Dapat message yang Mak akan cuti seminggu dari pengajian pondok, dan akan balik ke sini either Isnin atau Selasa. Besar kemungkinan aku terpaksa kansel niat nak ke KL untuk pergi khenduri kawin anak kawan aku. Sebab aku kena temankan Mak, unless Long sekeluarga stay sampai weekend. Cadangnya nak ke KL hari Jumaat, siapa yang nak temankan Mak sampai Sunday? Boleh jer kalau Mak ikut Long balik ke Jerantut tapi I doubt it lah Mak nak buat gitu. Harap-harap ada lah adik beradik aku yang akan stay sampai weekend, boleh lah aku ke KL, 

Tak ada Ustaz malam nih, digantikan dengan bacan Yassin dan Tahlil, ada 2 orang yang sponsor so memang meriahlah makanannya. Banyak berlebih, rasa macam nak tapau bawak balik untuk esok tapi malu kat orang lah pulak. Tak nak lah tunjukkan sangat yang aku nih terlalu bergantung pada jamuan kat masjid. Most of them know yang aku duduk sorang, dan aku boleh save  lot dengan hanya makan malam kat masjid.

Slow lah pulak pergerakan market malam nih, naik sekejap, turun sekejap, so aku tak masuk new entries pun, cukup sekadar a few positions yang aku masih hold sejak semalam, floating loss of about 35 000 EIT. Sikit jer tuh, apa takut?