Monday

Sabtu11Ogos2018

Lepas balik dari masjid Subuh tadi aku boleh terralit online sampailah pukul 8. Mulanya aku setakat mengecheck market movements, iyalah, a few hours lepas most markets tutup, so aku nak tahu at what level, apa price terkini USD/JPY, EUR/USD etc. 

Then bila aku google pasal crypto news/markets pulak, aku ternampak this one link pasal Dato Vida pun dah ada coin sendiri. Damn, every Tom, Dick and Harry sekarang nih nak ada coin sendiri. Bila aku usaha-usaha, apa yang aku boleh simpulkan, Lavida Coins tuh bukannya macam cryptocurrencies like Bitcoins, Ethereum, Ripple etc tapi just another scheme macam yang kat Penang tuh, ataupun macam scheme menipu MonSpace yang popular tuh. Tak apa lah, I'm sticking to Bitcoins dan kerabat-kerabat nya aje lah.

Kat gerai pertama masa di Pekan Sari, aku dah terbeli benda. Aku beli tanah Siam yang harganya RM 7/bag, rasa macam lebih murah dari yang sedara aku jual kat aku tuh, so aku beli 5 bags, sebab itu aje yang tinggalnya. Aku siap kempen suruh jiran aku beli satu bag, kebetulan dia pun ada sama menengok. Agaknya kalau penjual tuh ada banyak stock, haruslah aku borong kesemuanya.

Since aku tak bawak kereta, aku tumpangkan aje bag-bag tanah tuh kat kedai this one makcik yang memang baik dengan aku, MakcikM. Lepas breakfast kejap, aku ke khemah/meja tempat sedara aku berniaga, on my way ke situ tuh bila aku congak-congak, rupanya tanah yang sedara aku jual tuh lebih murah harganya. Cadangnya nak melawak dengan sedara aku, nak beritahu dia yang aku tak nak beli tanah dari dia dah sebab dah ada tempat lain yang jual lebih murah.

Walaupun hati aku meronta-ronta nak membeli, macam orang-orang lain tuh, tapi aku buat bodoh jer, tak sekelumit duit pun yang aku belanjakan pagi ini, kecuali beli tanah tadi tuh aje lah, Yang aku rasa menyesal jugak sebab kat shed masih ada lagi bekalan tanah yang tak digunakan. So berakhirlah Pekan Sari yang aku tunggu-tunggu tuh.

Macam semalam jugak, habis aje menyiram, terus aku masuk rumah, malas nak buat benda-benda lain sebab panas. So melepak aje lah sesambil baca paper, online, baring-baring mentara tunggu waktu Zohor.

Aku berpindah workstation ekekekekek. Aku guna one of the mejas kat dapur, bosan jugak hari-hari pagi petang siang malam asyik meniarap mengadap laptop, sampai sakit-sakit kote. Buat kerja kat meja nih baru nampak macam serious sikit, dan kemungkinan untuk aku tidur tuh memang kecik. 

Aku boleh nampak kalau ada orang datang, dan aku keluar masuk guna pintu dapur, so tak lah kotor lantai. Biasanya aku keluar masuk dari pintu depan, aku kena selalu check my MT4 Trading Platform sebab aku kan ker ada buat trading? Buat kerja kat kebun tuh just untuk penuhkan masa lapang, sekadar menutup pemikiran orang, jugak nak tunjuk pada orang yang aku nih bukannya makan tidur aje kerjanya, aku berkebun. 

Ituhari masa Nuar balik, dia sama kawan dia gelakkan aku sebab aku kunci grill/pintu, as if pelik sangat bagi diaorang, duduk kampung pun nak kunci pintu? Aku kata lah yang kadangnya aku tidur, so lebih selamat aku kunci pintu. Agaknya kalau diaorang tahu yang aku letak parang bawah tilam bila tidur malam, tentu lebih kuat diaorang akan gelak. Aku dapat idea tuh pun dari kawan aku, masa dulu-dulu, masa kerja kat Temerloh, sewa rumah kampung, adalah sorang budak kampung nih yang suka lepak rumah aku. Bila nak tidur, dia letak parang bawah tilam, aku pelik tapi tak gelak, aku tanya dia apa pasal? 

Kat kampung nih ramai yang hisap gam, kat simpang masuk ke rumah, selamba jer diorang hisap. Tanaman orang, pisang, kelapa, selalu hilang. Kat Sungai Ruan even ada Pusat Serenti.

Tengah seronok melepak, aku terdengar bunyi riuh kat depan rumah, bila aku jenguk, aku nampak segerombolan monyet tengah berpesta kat pokok-pokok kelapa. Ayaaaa, selama ini tak ada pun monyet, ini bila pokok jagung aku dah besar (dah tumbuh bulu pun), macam diaorang tahu aje pulak. Dari atas pokok kelapa tuh sure diaorang boleh nampak kelompok pokok jagung aku kat kebun. Damn!

Tak apa lah, kalau dah bukan rezeki, nak buat macamana kan? Macamana pun I'll fight tooth and nail lah nanti. Dah lah ayam jiran dah berkampung kat kebun aku sekarang nih. 

Weekends memang tak ada majlis kat masjid so biasanya lepas Maghrib masjid akan jadi lengang. Aku pun terfikir, what if aku keluar makan lepas Maghrib aje, instead of lepas Isyak, tak bosan ker routine yang sama aje hari-hari? Kalau makan lepas Isyak, kemungkinan orang akan lebih ramai, besar kemungkinan aku akan terjumpa orang yang aku kenal, dan akan terlama lah aku melepak.

So aku ke kedai yang dekat surau/Pekan Sari tuh, walaupun mulanya nak ke Pasar Malam Sungai Ruan. Aku buat tak nampak jer kat this AF guy yang memang selalu berkeliaran kat area tuh. Dulu aku ada jugak ajak dia nih melepak mengeteh atau makan sama aku tapi kali ini aku buat tak nampak jer. Dia tegur aku, pun aku setakat jawab aje, park kereta dekat surau dan terus jalan ke kedai sesambil check cellphone. Dia tetap ikut aku, aku duduk kat kerusi, dia pun duduk sama, namun aku tetap tak pelawa dia ajak makan sekali, aku keras kan hati aku kali ini. Rasa macam nak kasi jer dia duit sepuluh ringgit sambil kata, 'nah, awak beli makanan tapi duduk meja lain'.Bukan aku tak suka dia tapi aku nak enjoy my me time alone ekekekek. 

Yer lah tuh, duduk sorang-sorang pun masih nak ada me time nya jugak. Nampak sangat aku nih kera sumbang, kan? I'm always alone even kat crowded plaaces. The way I spend my time defines who I am.