Friday

Isnin27Ogos2018

Kalau tak disebabkan tanaman tak bersiram, kalau tak disebabkan aku dah janji dengan Mak yang aku akan balik harinih, harus aku extend my stay for another day. Seronok melayan keseronokan tak buat apa-apa kat KL nih. Kat kampung, aku kena buat something, berkebun. Kalau diikutkan hati aku nak memorex aje tapi takut pulak orang kata kepala aku masuk air, tu pasal memerap kat rumah aje kerja nya.

Sempat lagi ke Bukit Bintang pagi nih sebelum check out, last-last naik monorail ke KL Sentral, breakfast kat situ. Tak pernah lah dapat bas awal nak balik Raub, bas pukul 1-30 tu ajelah biasanya. Tapi tak kisah, aku kan ada tab, ada cellphones, aku pergi this one restaurant dan memorex kat situ. Tak bukak laptop pun sebab tak nak nanti orang ingat aku online sebab nak chatting, nak update status, nak bukak FB. Sure tak terjangkau kat otak orang yang aku dengan pembawakan yang sempoi gini nih, ada buat trading, cryptocurrencies lagi tuh.

Long ada kat rumah masa aku sampai, tengah terkial-kial membersihkan ayam, nak ditinggalkan kat aku sikit, selebihnya bawak balik. Terus aku suruh bawak balik semuanya, so tak perlulah nak dibersihkan . Aku tak nak memasak minggu depan, lagipun aku akan tension nak menghabiskan ayam macam a few weeks lepas, kan, punyalah siksa nak habiskan seekor ayam, masak banyak pun masih banyak yang tinggal.


Sebelum sembahyang Asar ada pengemuman, memberitahu yang malam nih Ustaz tak dapat datang so kelas mengaji dibatalkan. Yay!!! Ooppssss. 


Cepat-cepat aku bersiap ke kebun, nak menengok keadaan tanaman aku sepeninggalan aku tuh, masa ke masjid tadi aku jeling-jeling gitu, not looking good, kata aku dalam hati. Tak ada lah banyak yang mati kering tapi daun-daun tanaman semua mengerekot layu. Dan tanah mereka-rekah. Hati aku pun jadi merekah-rekah gitu. Oklah, aku cuba selamatkan mana yang boleh diselamatkan, mana yang mati kering tuh, aku nak buat macamana, kan? So aku siram dan siram, dan basahkan tanah yang bila aku cuba cangkul, keras membatu. Tanah kat sini, bila hujan, bila basah, memang cantik tapi kalau kering, keras macam batu. Itu yang aku kena pastikan tanah sentiasa lembut, dengan menyiram 2 kali sehari.

Since malam nih tak ada majlis, aku melepak aje lah kat masjid, sesambil tuh aku bukak cellphone, nak monitor Forex aku. Aku tak buat apa-apa transactions sebab semua my positions tuh menguntungkan, on paper (on screen). Aku bersyukur yang kali ini "macam senang jer" memorex, tiap kali aku masuk positions, end results nya semua to my advantage.. Walau macamana pun aku kena sentiasa berhati-hati, jangan tamak sangat dan jangan terlalu ikut emosi dan berharap. 

"Tu ada bubur lambuk, bawak balik, boleh makan esok", kata jiran aku masa bersalam lepas sembahyang. Syukur lah ada makanan, aku malas sangat ke Sungai Ruan for dinner. Tok Siak tuh dah siap bungkuskan aku bubur lambuk untuk dibawak balik walaupun aku dah makan semangkuk.

Dan sepanjang aku memorex malam nih, habis aku makan, memang sedap bubur lambuk jiran aku tuh. Aku ingat lagi yang dulu masa aku duduk kampung, 4 tahun lepas, masa Mak baru mula memondok, setiap hari di bulan Puasa, aku berbuka dan Sahur dengan bubur lambuk aje. Zaman aku zuhud dulu tuh.