Monday

Jumaat17Ogos2018

Lama jugak aku di kebun, membersihkan kawasan, tak boleh biarkan perlatan merata-rata sebab minggu depan ada yang balik Raya, tak best lah nanti kalau-kalau ada yang tengok kebun bersepah larah dengan peralatan di sana sini.

I'm getting personal gayanya dengan segerombolan ayam yang sentiasa berkunjung ke kawasan tanaman aku. Dipatuknya buah tembikai yang tengah membesar, dimakannya anak pokok jagung, dikuis-kuisnya semaian dalam trays, dimakannya. Aku tengah menyiram tadi tuh, then aku dengar riuh rendah bunyi ayam, ada yang mematuk benih kat trays, ada yang menguis-nguis tanah macam diaorang tahu jer yang aku baru aje lepas tanam benih kat situ.

Aku tak halau pun ayam-ayam tuh sebab kalau aku halau pun diaorang datang lagi. 

Aku jugak dah start membersihkan mana-mana yang perlu dibersihkan di bahagian dapur, tempat aku banyak melepak sekarang. Aku tahu yang sebersih mana pun aku bersihkan, tetap tak bersih jugak di mata Mak aku, sure nya lah ada komplen nanti tuh. Sabar jer lah.

Lunch sebelum Sembahyang Jumaat, lapar pulak sebab banyak buat kerja. Minggu nih sekali pun aku tak memasak, makan luar aje, tak ada masa lah, aku seorang yang berkerjaya ekekekeke

Petang-petang pun dah tak berfatbike sekarang nih, penangan Forex punya pasal. Aku tak kisah sangat sebab setiap kali Zohor dan Asar aku berbasikal ke masjid.

Since malam nih tak ada majlis kat masjid, aku terus aje lah ke kedai untuk dinner, right after Maghrib. Kalau makan lepas Isyak, rugi masa untuk memorex, itu yang aku fikir. Tak lama tuh ada 2 orang dari masjid yang turut sama mengeteh, Siak dan Bilal. Tak tahulah Siak dan Bilal nombor berapa sebab kat masjid ada a few Siaks dan Bilals. 

Laaa, diaorang nih kuat merokok, kata aku dalam hati, bila aku tengok yang lepas sebatang, sebatang yang dihisap. Since dah lama tak belanja orang makan, so aku rasa aku punya turn lah untuk buat kebaikan walaupun aku tahu yang Bilal tuh, kiri kanan depan belakang income nya. Kerja gomen, jadi Ajen Takaful jugak, jadi Bilal lagi, itu antara kerja yang dia buat, setahu aku. 

Untuk save masa, aku sembahyang Isyak kat surau aje, sebab aku tengok ramai jugak jemaah yang ada. Kat surau tuh kadang ramai orang, kadang ada dua tiga jemaah je. Lepas Isyak ada bacaan kitab Fadhilat, macam yang Jemaah Tabligh selalu buat tuh. Adalah 8 orang, sembilan termasuk aku, aku sorang jer orang luar, yang lain tuh semunya orang Tabligh.

Punyalah lama dibaca, dari satu bab ke satu bab lain, hampir beberapa kali aku nak blah gitu aje, ada dalam 15 minit kot. Tak pernah aku tengok lagi bacan yang selama itu. Dan yang buat annoyingnya, yang baca kitab tuh, di baca macam Mat Salleh baca, cara sebutan dia yang sebijik macam bukan orang Melayu yang baca. Aku jadi hilang konsentrasi kadang tuh, kalau dia nih orang Sabah, Sarawak pun, tak kan macam nih bacanya, kata aku dalam hati. Nak kata dia Mat Salleh, aku tahu dia Melayu. Yang lawaknya, bila di akhir bacaan tuh dia cakap Melayu, geram jer aku nak tanya dia, apapasal baca macam tu? Tak boleh ker baca macam biasa, macam orang lain baca?

Damn, ada jer benda pasal Tabligh yang buat aku kurang puas hati. 

Cepat-cepat aku blah lepas tuh sebab aku tak nak kena tashkil, aku perasan yang beberapa pasang mata memerhati aku sejak awal lagi.

Macam tak ada pergerakan langsung malam nih, stagnant gitu aje, semua currencies. Cryptocurrencies pun mcam gitu, mungkin sebab towards the weekend traders dah tak berapa nak aktif kot. So aku tidur je lah, akan berihat dari trading selama 2 hari sebab forex memang tak diniagakan hujung minggu. Crypto je yang tradeable sepanjang masa, 24/7.